auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW X5: Cilinder 4.4 V8 problemen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.4

Hallo,

Ik heb sinds kort een Range Rover 4.4 van 2003 met 130.000 km op de teller. De motor en heel veel techniek van deze auto zijn afkomstig van de BMW X5 vandaar dat ik hem hier toch ook even plaats.

Inmiddels heb ik een probleem die mij al wat langer tijstert. Een cilinder valt af en toe uit (na een paar weken) en dan blijkt dat de bougie vuil is. Heeft iemand een idee, ik heb al het nodige speurwerk verricht en zaken uitgesloten wat ik zal weergeven hieronder.

- Eerste maal de storing kwam na starten ging kort het motormangement lampje aan (knipperen) en na 100 meter uit.

- Tweede maal motormangement lampje aan (knipperen) en motor liep op 7 cilinders. Bougie van de betreffende cilinder eruit gehaald en schoongemaakt. Daarna liep de motor weer goed. Ik heb de bougie en de bobine toen gewisseld met een ander cilinder om te kijken of dit hielp.

- Derde maal wederom zelfde storing op dezelfde cilinder. Wisselen bobine en bougie heeft dus niks opgelost. Ik heb toen het volgende gedaan;

1) Injectoren uitgebouwd wat mij opviel is dat van de betreffende cilinder het kopje van de injector helemaal glimmend schoon was (geen bruin waasje) Ik heb de injectoren toen uitgebouwd en laten testen en reinigen daar ik dacht aan een drupelende injector. Hellaas ze waren allemaal goed na het testen.
2) Compressie gemeten. Alle cilinders kwamen op 11 bar en de "vuile slecht werkende cilinder" op 10 bar.
3) Compressie gemeten op de slecht werkende cilinder met olie op de zuiger. Geen verhogend reslutaat. Zuigerveren zouden dus goed moeten zijn.
4) Bougies vernieuwd (had geen idee hoe oud ze waren)
5) Bedrading doorgemeten van de injector alsmede de bobine. Voor zover je alles met een multi meter kunt meten niks afwijkends gevonden
6) De zuigerkop heeft wat kool aanslag en ziet er "vochtig uit" de bougie is zwart en ook vochtig. De andere bougies geven een mooi lichtbruin beeld.
7) Klepdeksels zweet wat olie. Heb ik meteen pakking vernieuwd en distributie en nokken assen zien er heel goed uit niks afwijkends kon ik meteen bekijken.
8) Alle bobine's en injectoren van bank gewisseld om uit te sluiten of er toch ergens een probleem in zat dan zal het nu op een andere cilinder terug moeten komen.
9) Alles in elkaar gebouwd verder en auto afgetankt, injectie reiniger toegevoegd en rijden.

- Vierde maal geen storing maar een proef van mij. Ik wilde weten na het leeg rijden van de tank benzine met injectie reiniger of het enigs zins geholpen heeft. de bougie eruit van de betreffende cilinder en het beeld was nog het zelfde als de vorige maal. De bougie is zwart en nattig terwijl de andere mooi licht bruin zijn van dezelfde bank. Het lijkt alsof hij niet op temperatuur komt of veel te veel benzine krijgt op deze cilinder.

De auto rijd verder heel goed trekt als een lier en doet verder niks afwijkend. Enige wat hij doet als hij warm is (alleen warm / heet) tikt hij heel ligt. Dit komt echter niet bij de cilinder die minder werkt uit de buurt maar meer vanuit de distributie. Je hoort het sterk boven op de kleppen deksel boven op het distributie tandwiel links en rechts. Ik denk dat dit een ander probleem is nokkenas versteller of een spanner???? Ik geloof niet direct in een link met de cilinder want als de kleppen aansturing niet juist is zal de overige 3 cilinders toch ook problemen moeten hebben.

Wie o Wie heeft een idee???????? Dealer heeft het maar over bougie en bobine maar dat kan niet want die zijn al uitgewisseld.

Ik hoor heel graag indien iemand mij van goed advies kan voorzien wat te doen de dealer wil alleen geld kloppen krijg ik het idee.
Groet

Robert

Geplaatst door

Range rover veerman (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Na zo'n gedegen onderzoek (en beschrijving daarvan) is het vinden van de oplossing niet meer dan verdiend ....

Aangezien de uitwisseling van bobines het probleem niet verplaatst naar een andere locatie moet de oorzaak in een niet veranderde component zitten.

In volgorde van makkelijk naar moeilijk (zelf) uit te voeren zou ik testen:
- Wissel de DME-unit (motor-management unit) eens uit met een ander exemplaar *)
- Loshalen van de multi-stekker van kabelboom aan deze unit + contactspray + vastzetten (liefst enkele malen herhaald) verwijdert contact-corrosie
- Hetzelfde is aan te raden voor alle overige stekker verbindingen
(Pas op dat de 'pakking' in elke female connector er niet uitvalt; die houdt de verbinding onder - mechanische - spanning.
Eerst accu min-pool los voordat sensoren worden losgekoppeld, ter voorkoming van onterechte opslag van storingen)
- Maak de DME-unit eens open (ten koste van de seal inderdaad ....) en controleer of de unit niet vochtig is van binnen

Geen gewenst resultaat van bovenstaande akties, dan kan het in de gasklep-aansturing zitten (bij motortype met aansturing per cylinder).
Uitlezen middels een diagnose-programma is in dit geval de kortste weg naar een oplossing.

*) Als het een Siemens of Bosch unit betreft, kun je ruil-exemplaren vinden/ een in-bedrijf-meting laten uitvoeren op het adres dat je vindt door te googlen met: BMW & advanced

Robert,

Verlies je soms ook een beetje koelvloeistof ?

Bij een defecte koppakking kan er wat water in de cilinder lopen, waarna na verloop van tijd de bougie niet meer werkt en nat en zwart is.

Wanneer valt de cilinder uit, is dat sporadisch of meer bij een koude motor die een nacht gestaan heeft, of na een tijd stationair te hebben gelopen ?

Het kan uiteraard ook een 'kleinigheid' zijn.

Anders maar eens even het storingsgeheugen laten uitlezen.

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Hallo allemaal

Vandaag de auto uitgelezen. Enige storing die opgeslagen staat is cil 3 misfiring (P0303)

Als de auto stationair loopt krijg ik de volgende gegevens eruit

Load_PCT 4,3%
ETC 23 graden
SHRTFT1 -9,4%
LONGFT1 1,6%
SHRTFT2 -14,1%
LONGFT2 3,1%
RPM 680
VSS 0

Tussen de linker en de rechterbank zit wel redelijk veschil naar mijn mening. Wat vinden jullie ervan? De cilinder met manko is cilinder 3. (Rechter bank tweede van achter)

Plan van aanpak nu,

Op aanraden van een BMW specialist het blok spoelen. Mogelijk kan een olieschraapveer vast zitten en de boegie hier vet van slaan. Iemand hier ervaring mee?

Druk test op het koelsysteem uitvoeren of er mogelijk een lekkage is.

Stekkers en computer goed nazien op corrosie / vocht waardoor mogelijk de onsteking / injector niet juist aangestuurd kan worden.

Een en ander uiteraard in volgorde van makkelijk naar moeilijk.

Iemand nog tips of aanvullingen dan heel heel graag!

Alvast bedankt

Ik weet niet wanneer de laatste keer is dat de computer helemaal is gereset maar de short term fuel trim waardes zijn veelste laag, de computer probeert dus het brandstof mengsel armer te maken omdat hij ergens (Lambda) meet dat het mengsel te rijk is. Hij lijkt op een teveel aan brandstof maar aangezien je de injectoren getest hebt zou ik daar gelijk niet aan denken, je zou de brandstof druk eens kunnen controleren. Maar het kan ook nog een verstopte of gedeeltelijk verstopte kat zijn.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Hallo

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik zal het in iedergeval meenemen.

Het is zo dat cilinder 3 er na enige tijd ook mee stopt. De overige cilinders van deze bank verbranden wel goed.

Het is duidelijk aan de boegie af te zien dat de temperatuur in deze cilinder niet juist is. Toch is de compressie druk niet slecht.

De vraag is komt er te veel brandstof, of gaat de onsteking niet correct of voldoende krachtig. Of wordt de boegie vet door bijvoorbeeld een olie schraapveer die niet lekker werkt, waardoor de boegie minder zijn werk kan doen en uiteindelijk uitvalt.
De bobines en injectoren zijn ook van bank gewisseld de vorige keer (zitten nu dus op een andere plek) dus blijft over lijkt mij bedrading / computer of mechanisch.

Verstopte kat zou ik toch ook problemen moeten krijgen met de andere cilinders van deze bank?? Of zie ik dat niet goed?

Op lange stukken doet de motor het goed verder niks aan de hand.

Groet

Dat je de problemen op 1 cilinder krijgt zou niet zo vreemd zijn als deze een iets lagere compressie heeft, deze kan dan ook als eerste uitvallen als er een mengsel probleem is. Als de injectoren goed zijn dan zou je het er toch voor moeten zoeken. De computer kan een cilinder uitschakelen als er iets met de verbranding niet goed is en dat doet ie ook omdat je schrijft dat hij op 7 cilinders gaat lopen. Ik weet niet hoe het bij een range rover zit maar bij een X5 zit de brandstofdruk regelaar onder de auto op het brandstof filter. controleer een of de vacuum slang daarvan niet lek is omdat je dan ook een te hoge brandstof druk krijgt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Dank voor de moeite, zal het meenemen in het onderzoek, en jullie op de hoogte houden.

Groet

Hoe denken jullie trouwens over de computer zelf in relatie tot dit probleem. Bedoel de storing leeft en als de computer roet in het eten gooid houd alles ook op natuurlijk????

De computer heeft overigens verder geen storingen opgeslagen. alleen de omschreven storing.

Groet

vraag voor Martin.

Ik weet niet of dat hier de kleppen nog gesteld worden, of gebeurt dit hydraulisch?
Dit zou wellicht verklaren dat de lambda te rijk meet.

S6

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Hoi,

nee kleppen zijn hydraulisch, 4 kleppen per cilinder en voorzien van variabele nokkenas stelling op de inlaat nokkenas.

Groetjes.

De storing kan in de DME-unit zelf zitten, maar even goed in de kabelboom.
Tijdelijk uitwisselen met een goed unit, leert wat er dan wel/ niet aan problemen aanwezig blijft.

Wat ook wel eens optreedt, is sluiting tussen signaal-aders of voedings-aders door het langs elkaar schaven doordat de aders in de kabelboom te los langs elkaar liggen.
Goed nalopen van de kabelboom (controleren of isolatie-mantels niet beschadigd zijn => opnieuw isoleren) en deels vastzetten van de kabelboom met tape kan probleem verhelpen/ voorkomen.

Al eens geroken aan de natte bougie of er een aansteker bij gehouden ?
Zo kun je controleren of de nattigheid inderdaad geen koelvloeistof is.

Goedemorgen,

Dank voor uw reactie betreffende de DME unit. Ik ga deze week samen met een automonteur (broer) zoeken naar het probleem. Vooralsnog kan het natuurlijk nog steeds in veel dingen zitten maar we gaan steeds maar dingen uitsluiten en verder zoeken.

Het rare is dat de computer verder geen fouten opslaat dan de genoemde stroring.

We houden u allen op de hoogte ten einde leren we er allemaal weer van.

Groet

Robert

Hallo allemaal

Probleem voor 99% zeker gevonden ik zal hem jullie voorleggen;

Wat ik aangaf is dat als hij warm is hij heel ligt tikte (niet heftig of zorgelijk in eerste instantie). Ik kon dat geluid niet herleiden anders dan dat ik het links en rechts boven op het deksel van de distributie boven de tandwielen hoorde wij dachten een nokkenas versteller. Gevoelsmatig geen probleem direct echter vanavond weer lopen speuren en de carter plaat verwijderd vanwege dat het mij niet lekker zat en het volgende;

Auto warm gereden en opgebokt. Ik hoor uit het carter duidelijk bijgeluiden meer dan boven en sterk in de richting van cilinder 3. (derde tap van voor)

Wat ik nu vermoed is dat de drijfstang lager van cilinder 3 eruit ligt en dit de problemen veroorzaakt van het slecht lopen op deze cilinder doordat de olieschraap veer de olie niet voldoende af kan voeren en de verbrandings ruimte dus vervuild en de bougie steeds mindere mee gaat lopen.

Iemand ervaring met uitgelopen drijfstang lagers op een 4.4 blok? Het is een Duitser van origine dus wellicht wat lange tochten over de autobaan gehad en het is natuurlijk redelijk achteraan dus warmer.

Klopt mijn vermoeden in jullie ogen in de zin van haalbaar in relatie tot de storing?

Weet iemand de waarde van de olie druk? Ik heb overigens niet het idee dat hij onvoldoende smering heeft ivm dat ik laatst de klepdeksels los had en alles er goed uit zag en olie zat naar mijn beleving.

Hoor graag van iemand die dit wellicht bij de hand heeft gehad.

Heb nog niet eerder gehoort van een enkele uitgelopen drijfstang lager maar het kan altijd gebeuren natuurlijk. Als het al zo is dan zou het een probleem zoals een verstopping moeten zijn omdat je verder niets hoort.

Verklaart overigens niet de afwijkingen in de feultrim omdat die op beide banken voorkomt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Hoi Martin,

De fueltrim is een beeld dat is opgeslagen in de computer op het moment dat cilinder drie de storing 0303 had.

Op zich is dat dan toch te verklaren dat hij hem heel arm af gaat regelen vanwege dat de cilinder niet meer onsteekt dus de lambda een te rijk mengsel leest?

Zojuist begreep ik van een revisie bedrijf gespecialiseerd in BWM blokken dat het niet vaak voorkomt maar wel mogelijk is bij deze motor. De oliepompen lopen wel regelmatig los bij deze blokken zo mogelijk een combinatie gerechtje?

Zal moeten gaan kijken denk ik. Eerst oliedruk meten en nogmaals goed luisteren maar ik geloof dat ik toch echt aan de beurt ben en de jackpot heb getrokken.

Groet

Alles is mogelijk, das ook een beetje het probleem voor de monteur denk ik :-/

Dat van de fueltrim is een beetje raar omdat hij voor bank 1 en voor bank 2 een hoge negatieve bijregeling heeft, en juist hoger bij bank 2 waar er geen problemen met cilinder uitval zijn.
Wat ik bedoel is dat het mengsel voor de hele motor niet goed is en ik het eerst in iets zou zoeken wat gemeenschappelijk is voor beide banken. Maar als je toch een tikkend geluid uit het carter
hoort is het natuurlijk niet onverstandig om daar zowieso naar te kijken.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Update van onze speurtocht

Inmiddels drie doorgewinterde auto monteurs de auto laten aanschouwen en mee laten denken en de mening van een ieder is dat dit wel een hele bijzondere storing is. Ik heb de auto pas een paar maanden en dit zal wellicht de reden van verkoop door oude eigenaar kunnen zijn iemand heeft zijn nek er wellicht eerder op gebroken!

Wat hebben we gedaan;

Verdiept in het bijgeluid en dit gedeelt met een motoren specialist op gebied van BMW blokken. Deze gaf aan dat het bijna niet voorkomt wel dat een olie pomp los loopt. Ditsributie versleten tussen de 180 en 250.000 km. Verder op zich sterke motoren. Het kan natuurlijk altijd dat was de mening maar minder waarschijnlijk.

Zelf hebben we geluisterd en gezocht en het is slecht te hereleiden sommige motor delen werken ook als klank kast. Wat we ook horen is op de cilinderbank waar de slechte cilinder zich bevind we boven op de uitlaat nokken as maar alleen direct boven het tandwiel wat tikken horen. Echter daar zit niks bijzonders, je zou het dan op de inlaat verwachten in relatie met de nokkenas versteller. Affijn,. zeg hem maar op dit moment geen duidelijke aanwijzing te slopen.

Verder;

Bedrading tussen computer en motor gecontroleerd weestand gemeten niks gevonden.
Op zoek naar vocht in computer kast / stekkers niks gevonden
Weerstand gemeten niks gevonden
We zijn na lang zoeken van mening dat het toch meer een brandstof probleem moet zijn onstaat hoe dan ook maar minder richting olie!

Fueltrims blijven regelen in en dat blijft natuurlijk niet juist.

Temperatuur meting gedaan op de kat. Daar vonden we wel een fors verschil. Ongeveer 170 op de slechte bank en 240 op de goede bank na de kat. (stationair draaien) Ingaand was heel moelijk te meten maar na de kat was wel betrouwbaar en verschillend en dat zou je zeggen dat is niet correct. Volgens de computer regelt de Kat wel goed en ja er draaid op die bank een cilinder niet juist dus zou dat er mee te maken hebben?? Vertel het maar. De kat is verdacht dat is duidelijk!!!

Zaterdag gaan we de uitlaat demonteren (is ook het eenvoudigs tot zover) om deze te checken. Echter van voor tot achter is een stuk!

Onze mogelijke theorie;

Kat verstopt / slechte flow van de bank waar de slechte cilinder zit.
Door tegen druk gaat uitlaat nokken as reageren wat de ketting / distributie laat tikken
Probleem cilinder heeft laagste druk dus zal direct en snelst last ondervinden en komt niet tot een goede verbranding
Met de stethoscoop luisteren als de motor loopt op de kat klinkt de slechte kant holler dan de cilinderbank zonder probleem

MAAR!

Kan het dan dat je op lange stukken totaal geen last hebt?? Je hebt dan meer gassen af te voeren, meer hitte,
In de opwarm fase tikt er niks alleen als hij warm is. (dikte olie?????) Geen flow is geen flow zou je zeggen warm of koud maakt dan niks uit
Stationair draaien is het punt waarbij de motor er mee nokt doordat de bougIe vervuild.

Lukt dit niet gaan we de inlaat maar controleren op false lucht. Dat hebben we al gedaan maar heeft tot niks geleid maar je kan het gemonteerd en wel gewoon ook niet 100 % cehcken daar je niet alle plekken die kwetsbaar zijn bij komt. Remreiniger en al die zooi heeft gevloeid maar geen reactie!

Al met al denken wij dat zaken echt moeten gaan uitsluiten want erna blijven kijken is hiet ook niet beter van geworden.

Zinnige aanvullingen, tips hoe een kat betrouwbaar de controleren op juistheid?? Let wel het is 5 meter dubbele pijp met 2 dempers dus even schudden en rammelen lukt niet zomaar.

hey

Ben nieuw hier .

Heb x5 met zelfde probleem !
Mij verloor heel stil koelvloeistof 1 liter op 1500km.

bougie 3 was altijd nat en zwart .
Was koel water.

Het was op laatste Barst in de culas .

Steek sinds vandaag terug in elkaar .
Maar krijg hem niet aan de praat .
Gaat mooi rond maar start niet .

hkybmw 0

13 jaar

Range rover veerman, je zegt "Fuel trims blijven regelen".
Ik ben met je eens dat deze uitgeschakeld moet worden op een bank waar een cylinder het niet meer doet, maar de ecu ziet dat kennelijk niet (altijd). Of is niet goed geprogrammeerd. Wordt de injector van die slechte cylinder wel altijd uitgeschakeld? En code P0303 gezet?

Als je de bougie schoon maakt en de motor eventjes op alle cylinders loopt: zit de fuel trim dan in de buurt van de 0%?
Zo ja, geen valse lucht of defecte lmm. Zag in een vorig bericht de LTFT rond de 2-3% zitten.

In een voorgaand bericht stonden wat fueltrims. Daar staat ook bij "ETC" 23 graden.
ETC ken ik niet, wel ECT, dat is de koelvloeistof temperatuur. 23 graden is wel erg koud en dan gaat de choke werken.
Kan me wel voorstellen dat op dat moment de lambda regeling de boel weer terug regelt.
Uitlezen met EOBD/OBD2 laat niet alles zien. Ook niet alle foutcodes. Al eens met een BMW specifiek programma uitgelezen?

Kat kun je testen door de achterste lambdasonde te monitoren (als de motor goed loopt). Pendelt die dan is de kat overleden.
Of je doet een temperatuur meting voor en achter de kat. Achter moet behoorlijk hoger zijn dan voor (40 - 50 graden).

oldford 0
badge

13 jaar

Goedemiddag allemaal.

Dank voor jullie tips en even een update tot zover van dit wazige probleem.

Gister ben ik bezig gegaan verder te zoeken en een en ander gedemonteerd. Alles tot nu toe blijft in vermoeden en mogelijkheden hangen en kan allemaal diverse oorzaken hebben en veel hangt weer samen. Dus gister maar gaan kijken wat er gebeurd en of ik wat kon vinden.

Eerst de gasklep eraf gehaald om in de inlaat te kunnen kijken. Dat was schrikken, veel olie lag er op de bodem van deze kunstof inlaat.
Daarna het achterdeksel los waar een membraam in zit en diverse delen van de carterventilatie. Totaal twee dikke slangen een slang van 10 mm en een van 5 mm. Allemaal correct en onbeschadigd, niet opgelost (al een keer of tig goed bekeken) MAAR,.. bij het demonteren van het deksel was het 5 mm slangetje na een paar cm afgebroken, gewoon helemaal weg!!. Het restant van de slang lag onder de inlaat (stak het afgebroken deel ook onder weg) en dat wat in het zicht was of waar je bij kon komen zag er gezond uit. Het slangetje heeft te maken volgend mij met de aansturing van de carterventilatie en dat functioneerde dus niet correct en veroorzaakt dus ook valse lucht direct op de inlaat. Als je kijkt met de inlaat eraf zie je op alle cilinders vettige kleppen was bij cil 3 het verzamelpunt van de meeste olie wat hij zoals ik vermoed toch lekker opslokte en dan met name bij stationair draaien met gesloten gasklep dus problemen van maakte.

Ik hoop dat we nu het probleem opgelost hebben.

Ik heb de inlaat eraf gehaald om schoon te maken, de oude defecte slang weg gehaald en nieuwe besteld. Het hele ventilatie systeem schoon gemaakt en alles doorgeblazen en monteren maar weer.

Ik hoop nu dat als alles in elkaar zit weer schoon is en luchtdicht dat mijn mistery is opgelost. Het zal mij ook niet verbazen als dit de reden geweest is van verkoop van de vorige eigenaar want het was niet te vinden zonder slopen heeft me 4 avonden gekost en was niet te vinden.

Ik laat weten of het is opgelost als hij weer draaid.

Hoi Oldfort

Zodra de cilinders allemaal mee lopen dan gaan de waardes enorm op en neer en blijven niet stabiel hij maakt regelmatig forse stappen.

De 0303 code komt in zodra de cilinder is uitgevallen en dan gaan het motormangement lampje branden. Bougie schoonmaken en dan gaat hij weer.

Op dat moment is de bougie ook duidelijk nat. Het is dan slecht te onderscheiden van olie of benzine hij word zwart maar geen zwarte korrels (Olie) of zo gewoon egaal zwart, dus te lage temperatuur of teveel benzine of wat dan ook.

Koelsysteem testen leverde ook geen oplossing, dit was prima en geen spatje drukverlies.

Vacuum lek konden we niet vinden echt van alles geprobeerd.

Het blijkt nu mogelijk toch in het carter ventilatie systeem te zitten die niet juist werkte ook al leek dat er wel op. Slang defect en nu alles schoongemaakt en we gaan het proberen.

Zal de waardes dan ook nogmaals uitlezen. Het probleem onstaat bij stationair draaien en meestal gebeurde het als hij koud was maar ook warm is het nu voorgekomen, Op toeren rijd hij je de wereld rond.

Groet

Carterventitie lijkt me toch niet echt het probleem omdat je dan de fueltrim waardes de andere kant op ziet gaan door een te arm mengels. Bij BMW v8 motoren zit de carterventilatie achter op het inlaatspuitstuk ik weet niet hoe dat bij een RR zit maar als die eventueel lekt dan krijg je een zeer onregelmatig lopende motor en een behoorlijk hard zuigend geluid vanaf het inlaat spruitstuk

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Hoi Martin

We zullen even aan moeten zien! feit is wel dat de inlaat hierdoor vol olie staat en de slang in twee delen ligt.

Het zuigen zal je niet gehoort kunnen hebben want het zit volledig onder de inlaat waar de slang lag, hij was niet zichbaar ook pas toen ik het deksel achterop de inlaat demonteerde kwam hij in beeld. Ik had de hele motor nammelijk al met remreiniger behandeld en nergens reageerde hij maar op die plek kon ik niet komen.

Als dit slangetje er niet op zit werkt het niet dat is zeker heb het even geprobeerd en krijgt het membraam niet aangestuurd als de slang eraf ligt. Door het tuitje dicht te houden hoor je het membraam aantrekken en werkt het wel.

Ik kan me voorstellen dat de bougie steets vetter wordt en steeds minder zal gaan werken en uiteindelijk uitvalt.

Alles is nu schoon en met zo'n sloot olie in de inlaat zal het ook niet echt lekker werken lijkt mij.

We gaan het zien

Groetjes.

De motor werkt onder een onderdruk en dat wordt geregeld door het membraam in het inlaat spruitstuk. Als de slang los ligt heb je valse lucht en kan er van alles mis gaan alleen hij zal nooit rijk gaan lopen en dat ie het probleem wat je hebt met de 3e cilinder en de verkeerde fueltrim.

Als je veel olie in de inlaat hebt en dat wordt ook verbruikt zou ik eerder naar een verstopte kat gaan zoeken omdat de olie resten daar in blijven zitten.

Wat ik al zei ik ken deze motor alleen uit een BMW en het kan best wel zijn dat er een aantal dingen anders zijn op deze motor.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Martin, die fuel trims die je zag waren bij een koelwater temperatuur van 23 graden.
Vrij koud dus en waarschijnlijk onmiddelijk na het actief worden van de lambdaregeling terwijl de chokefunctie nog actief is..

oldford 0
badge

13 jaar

Als de DME de ''choke'' functie gebruikt waarom regelt diezelfde computer dan via de STFT de brandstof toevoer weer terug?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Ik meet normaal nooit bij die temperaturen, dus echt zeker weten doe ik het niet.
Als de software een injector uitzet (en dus O2 in de uitlaat blaast) blijft ie ook gewoon regelen, dus andere fouten zijn ook mogelijk.
Bij 20 graden moet je het mengsel toch iets rijker maken dan normaal, lambdaregeling of niet.
En dan de hamvraag, bij welke temperatuur wordt de lambdaregeling gestart?

En de onderliggende vraag of de motor echt koud was en minder dan 1 minuut liep toen die cijfers genoteerd werden is ook niet beantwoord.
Of te wel, motor was warm, lambda regeling is gestart en daarna temperatuur van 23 graden, choke aan, maar de lambdaregeling is er ook nog.
Dat is ook een mogelijkheid.

Wil je wat zeggen over die fuel trims moet de motor gewoon op bedrijfstemperatuur zijn.
Anders kun je wel eens lelijk op het verkeerde been gezet worden.

oldford 0
badge

13 jaar

Hallo allemaal

De gegevens zijn opgenomen op het moment dat de motor de storing 0303 gaf en dus idd kort in de opwarm fase zat en de motor toen liep. Concreet om geen verdere verwarring te krijgen op 7 cilinders dus met een knipperend motor mangement lampje en de bijbehorende storings gegevens zoals opgenomen.

Wat sterk opviel is daarna lopend op 8 cilinders (bougie even schoongemaakt)dat de fueltrims (short) fors bleven regelen. Maar dat lijkt mij logisch met valse lucht en een cilinder die niet aan zijn verbrandings temperatuur komt doordat hij vet slaat. Je ziet overigens nu de inlaat eraf is dat overal wel een vette aanslag op de inlaat kleppen zit. de meeste olie lag in de buurt van de aanzuigbuis van cil 3 en die heeft ook de laagste compressie van allemaal (10 bar koud gemeten en de andere 11 bar) dus die zal het eerst last krijgen dan toch?


Het is zo dat de fueltrims bij koude motor er vrij rustig uit zien en hoe warmer hij wordt hoe meer hij gaat regelen dat viel mij duidelijk op.

Verder stopt de motor er alleen mee als hij stationair draaid. Dan gaat hij het ook verbruiken lijkt mij daar op dat moment de meest onder druk in de motor heerst. Op toeren of lange stukken op de snelweg geen centje pijn gehad en is de onderdruk ook veel lager toch?. Bij gewoon rijden kan het wel een week duren eer hij ermee ophield bij stationair draaien gaat het vrij snel dat heeft dus invloed.

De kat heb ik in gekeken en ik zag in de honingraad gewoon open was geen gat erin gebrand of veel kool. Dat zou dan lijkt mij toch in het begin direct al zichtbaar moeten zijn?. Ik heb daarna de lamda er nog uitgeschroef, met een doek de pijp dicht geduwt en met de luchtspuit lucht via het gat van de lambda in de pijp geblazen. Links als rechts voelde ik dezelfde bijna geen weerstand dus een echte verstoping???

Ik denk dat ik morgen de DME maar even spanningsloos maak en dan de boel in elkaar bouw om even te zien wat er gebeurd voor ik nu verder ga graven toch? Lijkt mij dat ik toch echt de jackpot moet hebben getrokken als het nu nog niet over is want ik heb nu 80% gezien van dat ding wordt er lichtelijk moe van :-)

Overigens wil ik opmerken dat de motor alles behalve rot liep. Tuurlijk zie je dat hij veel aan het regelen is met de computer eraan maar hij liep op zich echt niet zorgelijk of zo, pas als de cilinder ermee uit scheid is het goed merkbaar. Dus ook dat zegt schijnbaar niet altijd alles bij een 8 cilinder.

Fijne avond allemaal.

Tja, helemaal normaal vindt ik die koude start ook niet.
Vergelijken is wat lastig omdat er niet veel gemeten wordt bij die temperaturen.
De zware correctie van de "choke" door de STFT is ook niet helemaal normaal te noemen.
In de regel doen fabrikanten erg hun best om als de lambda-regeling werkt het basis-mengsel zo goed als perfect te krijgen.
Dit om afwijkingen in de STFT en LTFT te voorkomen.

Kontrole van de temperaturen (koelwater en als ie die geeft inlaat lucht) is op zijn plaats.
Na een nachtje stilstaan (voor de 1e motorstart) zijn die gelijk aan de buiten temperatuur.
Op bedrijfstemperatuur moet je zo'n 90 - 100 graden hebben voor de koelwater temperatuur.
Alternatief: 4-gas meting tijdens de koude start en dan de waardes noteren VOOR dat de lambda regeling actief wordt.

DME spanningsloos maken zou bij dit bouwjaar geen invloed mogen hebben.
Leerwaardes resetten doe je door de foutcodes te clearen - of die er zijn of niet. Dat is een wettelijke eis bij EOBD.

Eventueel even controleren na clearen codes of LTFT wel 0 is. Als die dat niet is, dan helpt stroomloos maken in een aantal gevallen.
Het is niet volgens de regels, maar zo werkt het bijvoorbeeld bij Motronics die Porsche gebruikt.

oldford 0
badge

13 jaar

Hoi

Vanavond ga ik weer bouwen en dan zullen we zien wat er van komt. Het is zo dat er door de defecte slang een open verbindig is ontstaan via de inlaat met de buitenlucht dus zeker valse lucht in het spel.

Alles is nu schoon, en alle kanaaltjes van de carter ventilatie als buisjes slangen ed. zijn schoon en open en het was zeer vervuild. Ik denk dat de vorige eigenaar hier al problemen mee heeft gehad maar ze het niet gevonden hebben. de hoeveelheid is niet van 2000 km die ik er nu mee gereden heb.

Wat zijn volgens jullie dan de beste fueltrim waarde waar mag die tussen laveren onder de noemer correct? is 2% bijvoorbeeld nog acceptabel?

De DME is van Bosch. Had hem stroomloos gemaakt om te zorgen dat hij weer zelf in gaat leren daar dat anders via de reguliere weg vrij lang kan duren voor zover ik weet.

Groet

Hoi allemaal.

Verbleid ben ik met het feit dat het eindelijk na het nodige denkwerk zelf en met jullie is opgelost. Iedereen dank voor zijn bijdrage in deze.

Gisteravond is het behoorlijk laat geworden maar liep hij weer. Vanavond heb ik een kleine 80 Km gereden waarna ik de bougie eruit gehaald heb van de cilinder die niet goed presteerde voorheen en uitviel bij stationair draaien.

De bougie heeft weer zijn oude gezonde kleur en niet meer als een zwarte lont. Het probleem is veroorzaakt door een defect in het carterventilatie systeem waardoor deze niet werkte alsmede er ook nog valse lucht in het spel zat.

Mocht iemand ooit nog aan éen range rover met bmw 4.4 motor sleutelen. Onder de inlaat licht de slang in een krul en je kunt hem normaal niet zien anders dan dat je het deksel met het membraam van de inlaat af sleuteld. Tip scheelt een dag of 3 tasten in het duister, horen deed je hem ook niet en remreiniger komt er niet bij en als je aan de slangen voelt zou je zeggen dat een en ander toch normaal werkt.

Een ieder bedankt tot zover en gegroet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.