auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Defect LMM?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57(3.0)

Hoi,

Laatst dus turbo vervangen en carterfilter. Toch trekt de auto niet zo mooi als voorheen. Ik mis net wat vermogen. Ook wees een kennis mij op wat zwarte rook uit uitlaat. Dat zou nu met die nieuwe turbo niet mogen allemaal. Dus ik terug naar garage. Daar werd me verteld dat roken normaal was... (ohw??) En dat de klachten wezen op een defecte LMM.
Ja, ok ik vraag rijdend uit te lezen, maar dat kunnen ze daar niet, was 100% LMM zegt de monteur. Gebeurd heel vaak bij die auto's. Dure grap (€550) want moet ingelezen worden enz. enz.
Ik heb hier toch wat vraagtekens bij. Klopt dit verhaal van de garagist of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden. Ze kunnen toch maar niet zo klakkeloos vanuit gaan dat het de LMM is?
Wat is jullie kijk hierop?
Alvast bedankt.

Gr. Mike

Geplaatst door

mikedieselpower (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het dan een nuttige oplossing om de LMM ter laten reinigen? Moet de intercooler en alle slangen van en naar ook meegenomen worden? (ivm mogelijke olievervuiling)
Hoor graag.

Gr. Mike

Als een diesel motor technisch in orde is hoort hij niet te roken!

Kijk de AGR klep een na. Het kan zijn dat de vacuumschakelaar op de klep zelf defect is, waardoor de klep altijd wat open staat.
Resultaat is zwarte rook.

Ook kunnen AGR klep en inlaatspruitstuk sterk vervuild zijn, dus een keer goed schoonmaken is zeker aan te raden.

Wat betreft die LMM, die kan je al rond de E200 kopen. Monteren kost minder dan een half uur, en inleren is niets anders dan een adaptieve waarde resetten. Als je pech hebt is er een software update nodig, maar dat is alleen het geval als de bestaande LMM is vervangen door een nieuwe type. Maar dat is ook geen uren werk.

Laat hem anders een keer bij de dealer of een BMW specialist uitlezen.

pieter_galant 0

14 jaar

[quote=pieter_galant]Kijk de AGR klep een na. Het kan zijn dat de vacuumschakelaar op de klep zelf defect is, waardoor de klep altijd wat open staat.
Resultaat is zwarte rook.

Ook kunnen AGR klep en inlaatspruitstuk sterk vervuild zijn, dus een keer goed schoonmaken is zeker aan te raden.[/quote]
Ik heb bij mn vorige auto (audi 2,5tdi) de EGR laten afdoppen om problemen te voorkomen en dat is me toen heel goed bevallen. Kreeg ietsje meer vermogen en auto liep mooier!
Kan dit ook bij een BMW 530d van mijn type?

[quote=pieter_galant]Wat betreft die LMM, die kan je al rond de E200 kopen. Monteren kost minder dan een half uur, en inleren is niets anders dan een adaptieve waarde resetten. Als je pech hebt is er een software update nodig, maar dat is alleen het geval als de bestaande LMM is vervangen door een nieuwe type. Maar dat is ook geen uren werk.[/quote]
Praten we hier wel over een BMW-origineel LMM? Ik had al eens begrepen dat niet originele LMM's vragen is om problemen.

[quote=pieter_galant]Laat hem anders een keer bij de dealer of een BMW specialist uitlezen.[/quote]
Graag juist bij een specialist, alleen weet er geen bij mij in de buurt. Dealer doe ik geen zaken meer mee. Heb ik lang geleden al afgeleerd. ;-)

EGR kan je afdoppen, maar zelf doe ik het niet. Je verbrandingstemperatuur wordt dan hoger en ik weet niet of dit nadelige gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de turbo. Je krijgt ook een foutmelding, dat er te weinig AGR flow is. Ik maak liever de boel om de zoveel tijd schoon. Je kan ook afdoppen, maar dan een gaatje van ongeveer 8mm in het afdichtplaatje maken; dit wordt aangeraden als veilige methode. De dealer kan de AGR flow ook softwarematig reduceren.

Je kan de BMW LMM ook direct van de fabrikant kopen, zal waarschijnlijk een Bosch zijn. Gewoon het juiste Bosch typenummer bestellen. Koop geen los LMM element. Een LMM wordt altijd in de behuizing gecalibreerd, zodat zijn karakteristiek correct is en die het motor management verwacht.

Waat woon je? Ik heb gelukkig een delaer gevonden die wel weet wat service is. Brengt zelfs extr a tijd om bijvoorbeeld iets gangbaar te maken niet in rekening.

pieter_galant 0

14 jaar

Ok Pieter, dank je voor je toelichting.
Ik woon net boven Apeldoorn.
Dealers zat in de buurt, maar zoek liever iemand die zoals je zelf zegt, wel weet wat service is en een auto graag goed de garage uit laat rollen ipv alleen maar dikke rekeningen schrijven. Een dikke rekening vind ik niet erg (liever niet natuurlijk... ;-)...) als ik dan maar wel 100% weet dat men echt heel goed bezig is geweest.
Zo bracht ik mn vorige auto waar ik 6jaar heerlijk mee gereden heb, altijd helemaal naar Ommen (ruim 45min rijden!). Omdat ik wist dat ie daar echt in goede handen was. Zoiets zoek ik nu ook voor mn beemertje.

Gr. Mike

Ik ken alleen wat adressen rond Utrecht.

pieter_galant 0

14 jaar

Mike

Zoek effe op google op Laarman (BMW specialist)

Het probleem kan de lmm zijn ook heel goed de opvoerpomp.

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

[quote=P. Kelder]Mike

Zoek effe op google op Laarman (BMW specialist)

Het probleem kan de lmm zijn ook heel goed de opvoerpomp.

Gr. Paul[/quote]
Hey Paul,

Dank je!

Gr. Mike

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.