BMW 5-Serie: Dikke witte rook maar geen koelwaterverbruik

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: m54

Heb in de afgelopen week nu twee keer meegemaakt dat bij de koude start een dikke wolk witte rook de parkeerplaats vult. De walm verdwijnt na 30 seconden en tijdens het rijden rookt de wagen niet overmatig. Er is geen koelvloeistofverbruik waar te nemen en het oliepeil is constant. Motor stottert niet en loopt gewoon perfect, bij de koude start slaat deze ook net zo makkelijk aan als altijd.

Toevallig is dat de wagen net een paar dagen daarvoor voor de beurt is geweest (bougies olie filters enz.).

Als iemand enig idee heeft hoor ik het graag. Tevens ben ik benieuwd hoe een eventuele koppakkingtest werkt en waar ik deze kan laten verrichten.

pemann

Geplaatst door pemann (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

pemann (0), 16 jaar geleden

Ter verduidelijking het gaat om een 530i. Witte rook komt nu steeds meer voor ook tijdens het rijden. Nog steeds geen verlies van koelvloeistof.

Kan het te maken hebben met de temperatuursensor?

Een defecte bougie?

Een defecte lambda-sonde?

KawaBmw7 (0), 16 jaar geleden

Rijd je veel korte stukjes of komt ie ook goed op temperatuur?
Zolang de auto echt goed loopt en je hebt echt geen verlies van koelvloeistof zou ik me niet echt druk maken.

matthijs1 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vaak met dit weer, een beetje rond het vriespunt of onder 0 zie je meer auto's die de witte rook uitbraken. Als alles in orde is olie koelwater enz, no worry
Groet Thijs

pemann (0), 16 jaar geleden

Heren kenners,

Problemen met de 5-serie krijgen een vervolg. Auto braakt op momenten nog witte rook uit. Ook bij buitenluchttemperaturen boven de 10°C. Laatst in de auto met vier personen en een warmgereden motor eens het gas vol ingetrapt. Er onstond in de achteruitkijkspiegel een rookgordijn van honderden meters. Motor gestopt en na een stilstand van 8 uur, bij de koude start weer een witte puf rook gedurende 20 seconden. Vervolgens geen noemenswaardige rookontwikkeling meer.

Reeds ondernomen acties:
Controle bougies; geen vreemde verkleuring
Controle uitlaatgas; geen rare uitstoot waardes
Controle koelvloeistof; geen hoog verbruik en geen CO in koelvloeistof
Uitlezen met Bosch; geen storingen
Controle koelsysteem; onder druk geen drukverlies

Nog wel te melden, het zou kunnen zijn dat er enig koelvloeistofverbruik is geweest of is, dit is echter moeilijk vast te stellen aangezien de koelvloeistof is vervangen met grote beurt (toen problemen zijn begonnen) en het peil wel gezakt is maar het zou ook een luchtbel in het systeem geweest kunnen zijn.

Kan iemand mij helpen aan een goed plan van aanpak in deze situatie.

Is het raadzaam om bij de BMW dealer uit te lezen om storingen te vinden die de Bosch-kast niet vind.

Alvast enorm bedankt voor eventuele adviezen

arya (0), 16 jaar geleden

Ik had een tijdje geleden een injector defect en was ook zo'n dikke witte rook (de injector stond open)
Misschien kan je ook eens je injectoren controleren

of kan ook zoiets stoms zijn dat ze gewone olie van mindere kwaliteit in uwen auto gedaan hebben, een tijdje geleden hadden ze dat ook met mij gedaan en die rookte ook gelijk den uwen en heb dan half syntetisch in gedaan en het was over.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

als dit een olie kwestie zou zijn denk ik niet dat hij wit zou roken maar blauw

pemann (0), 16 jaar geleden

Olie welke tijdens beurt in de motor is gekomen is 0W40. Was daarvoor 0W30 maar 0W40 is de aanbevolen olie in een gematigd klimaat zoals Nederland.

Stationair geen probleem en geen schommelend toerental, ook geen motor storingslampje en in de bosch geen storing welke op een injector falen duidt.

arya (0), 16 jaar geleden

[quote=pemann]Olie welke tijdens beurt in de motor is gekomen is 0W40. Was daarvoor 0W30 maar 0W40 is de aanbevolen olie in een gematigd klimaat zoals Nederland.

Stationair geen probleem en geen schommelend toerental, ook geen motor storingslampje en in de bosch geen storing welke op een injector falen duidt.[/quote]
Wat je best eens kan doen is gewoon eens langsgaan bij een revisiebedrijf en vragen of ze de compressie van uw wagen willen meten en dan weet je het direkt of uw koppakking erdoor ligt of niet(zal zo'n 30 a 50 euro kosten )

Moest ik u zijn zou ik niet bij bmw gaan, als die beginnen te zoeken gaan ze de helft van uw wagen laten vervangen en het zal nog niet opgelost zijn.(spreek uit ervaring) Ze zullen bv afkomen om uw DME te vervangen enz...

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

compressie meten zegt niks over de toestand van je koppakking,of hij moet zodanig kapot zijn dat er een stuk uitgebrand is,een lektest geeft meer zekerheid,druk op je cilinder zetten en kijken of er een reactie is in het koelwatercircuit

arya (0), 16 jaar geleden

[quote=robby10030]compressie meten zegt niks over de toestand van je koppakking,of hij moet zodanig kapot zijn dat er een stuk uitgebrand is,een lektest geeft meer zekerheid,druk op je cilinder zetten en kijken of er een reactie is in het koelwatercircuit[/quote]
Kan het niet zijn dat zijne katalisator defect is?

pemann (0), 16 jaar geleden

Waarom denk je daar aan, heb je hier ervaing mee. Mijn branstofverbruik lijkt wel omhoog te gaan. Maar als de kath of de lambda-sonde zouden weigeren verwacht ik daar een storingsmelding van in OBD2.

Heb je een idee, laat het me dan weten,

Even een klein ideetje;

Als ik de motor start heb ik een kleine instabilliteid. Het is bijna niet te voelen maar er zit even een hikje in. Kan het zijn dat tijdens mijn grote beurt een van de bougies die vervangen is, niet goed is en daarom het probleem veroorzaakt.

arya (0), 16 jaar geleden

[quote=pemann]Waarom denk je daar aan, heb je hier ervaing mee. Mijn branstofverbruik lijkt wel omhoog te gaan. Maar als de kath of de lambda-sonde zouden weigeren verwacht ik daar een storingsmelding van in OBD2.

Heb je een idee, laat het me dan weten,

Even een klein ideetje;

Als ik de motor start heb ik een kleine instabilliteid. Het is bijna niet te voelen maar er zit even een hikje in. Kan het zijn dat tijdens mijn grote beurt een van de bougies die vervangen is, niet goed is en daarom het probleem veroorzaakt.[/quote]
Wat je zelf eens kan doen is, eens uw boegies uithalen en kijken naar dat witte porseleinen ding waar die elektrode in zit.Je kan naar die kleur kijken en vergelijken met uw andere boegies (normaal moet dat wit zijn als er niks mis is met uw boegies)(ge kunt da eens opzoeken op internet, normaal kan je aan kleurverschillen zien of uw motor gezond is of niet)

ps:Bij mij was mijne koppakking defect en toen ik mijn boegies eruit haalde waar de koppakking kapot was, waren die boegie ook zwart in plaats van wit.

pemann (0), 16 jaar geleden

als erste chech heb ik de bougies al bekeken, zie mijn eerste mailing.

kennynoordijk (0), 16 jaar geleden

witte rook is water,als je aan je vloeistof niveau's niets kunt zien en aan je motor niets merkt dan zal het hoogst waarschijnlijk gewoon condens zijn in je uitlaat door de temperatuur verschillen bij het afkoelen van de uitlaat en als je dan start je raad het al dan gaat het condens water weer verdampen door de hitte in de uitlaat. (RVS uitlaat systemen en auto's op gas zijn bijzondere "witte rokers" omdat rvs zijn temp langer vast houd dus langaam afkoelt en langzaan opwarmt verzamelt hij veel condens en verdampt het langzaam)
gr kenny

vrouweneeltje1 (0), 16 jaar geleden

Bij het verbranden van brandstof (koolwaterstoffen) ontstaat altijd water.
Volg de link maar eens voor een simpele uitleg.

http://home.tiscali.nl/bartrijkenberg/sc...

Bij vliegtuigen kan je het ook goed zien aan de witte strepen die ze achterlaten.
Met de gaskachels van vroeger in de huiskamer waren de huizen ook erg vochtig.

Het water wat vlak na het starten uit je uitlaat loopt ontstaat denk ik doordat de uitlaat nog koud is en de waterdamp dan gelijk condenseert in de uitlaat en dan als waterdruppels je uitlaat verlaten.
Later als je uitlaat heet is codenseert de waterdamp net buiten de uitlaat afhankelijk van de buitentemperatuur en vochtigheidsgraad.
EN dan krijg je de witte rook net als bij vliegtuigen.

Zolang het niet extreem is en er geen koelwater verlies is zou ik me ook niet direkt zorgen maken.

pemann (0), 16 jaar geleden

Probleem is weer terug en nu in nog veel ergere mate. Heb de parkeerplaats van van der Valk volledig in de rook gezet (en stond dus knap voor l*l). Merk nu wel op dat er enig verlies van koelvloeistf is.

Heb zelf geen idee meer en hen nu voor volgende week een afspraak bij de dealer gemaakt.

Ideeen zijn nog steeds welkom en in houdt jullie op de hoogte.

pemann (0), 16 jaar geleden

Heb de auto naar Offenga Franeker gebracht, deze heeft alle normale testen gedaan om te constateren of de koppakking lek was. Niets opgeleverd. Vervolgens kwam hij er achter dat de carterontluchting volledig verstopt zat. Tot zover nog geen last gehad van mijn probleem en ben dus op het moment erg enthousiast over het resultaat.

De komende weken even aanzien maar heb er een goed gevoel bij, houdt jullie op de hoogte.

Rottige bijkomstigheid was dat op het moment ik al een afspraak gemaakt had, de bak ineens niet meer in de achteruit wou. Gevolg keuze moeten maken om alleen het defect te verhelpen of een volledige bak-revisie te laten doen.

Gekozen voor revisie en een jaar garantie.

Nog even een opmerking aangaande de carterontluchting, ik heb begrepen dat tijdens de beurt II bij de BMW-garage (om de 90.000km.) standaart de carterontluchting word vervangen. Dus mede e39 rijders, controleer of vervang de carterontluchting op tijd.

KawaBmw7 (0), 16 jaar geleden

[quote=pemann]Heb de auto naar Offenga Franeker gebracht, deze heeft alle normale testen gedaan om te constateren of de koppakking lek was. Niets opgeleverd. Vervolgens kwam hij er achter dat de carterontluchting volledig verstopt zat. Tot zover nog geen last gehad van mijn probleem en ben dus op het moment erg enthousiast over het resultaat.

De komende weken even aanzien maar heb er een goed gevoel bij, houdt jullie op de hoogte.

Rottige bijkomstigheid was dat op het moment ik al een afspraak gemaakt had, de bak ineens niet meer in de achteruit wou. Gevolg keuze moeten maken om alleen het defect te verhelpen of een volledige bak-revisie te laten doen.

Gekozen voor revisie en een jaar garantie.

Nog even een opmerking aangaande de carterontluchting, ik heb begrepen dat tijdens de beurt II bij de BMW-garage (om de 90.000km.) standaart de carterontluchting word vervangen. Dus mede e39 rijders, controleer of vervang de carterontluchting op tijd.[/quote]
Toevallig dat iemand bij ons op het 7-serie forum precies hetzelfde probleem had vorige week. Na het vervangen van de carterventilatie was het probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.