BMW 3-Serie: distributie riem

Bouwjaar: 1992

Ik heb een BMW 318 4 cilinder uit 1992 staan met een distibutie riem waar enkele tanden af zijn. Lopen doet hij dus niet meer. Nu is mijn vraag. Is er altijd motor schade of loont het de moeite om eerst een nieuwe riem te plaatsen en te kijken of je eens geluk hebt.Dan nog iets .Waar staan de merktekens ,en zijn ze duidelijk te zien.?

gr Cor

cor1816

Geplaatst door cor1816 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Joss (0) PRO, 18 jaar geleden

Cor doe eens een Compressietest uitvoeren, (Compressie druk moet tussen 10 en 11 bar zijn, Max verschil onderling 0.5 bar), dit geeft je een goede indruk van de staat van de motor.

Groetjes Jos.

cor1816 (0) PRO, 18 jaar geleden

Voor de compressie te meten moet ik eerst een nieuwe riemer er op leggen, vandaar de merk tekens. Maar als de ervaring leert dat de kleppen geraakt zijn, kan ik beter direct de kop eraf halen.

gr Cor

Siem Bijman (140) PRO, 18 jaar geleden

Heb meegemaakt dat het goed ging, dus zou eerst de kleppendeksel verwijderen om te zien of er iets is te zien aan een klep.Anders eerst nieuwe riem monteren.

Joss (0) PRO, 18 jaar geleden

Cor, weet uit ervaring dat het goed kan gaan dus monteer eerst een nieuwe riem.

Er staan geen merktekens je moet werken met blokkeergereedschap.

cor1816 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ok bedankt ,daar heb ik iets aan.

gr Cor

cor1816 (0) PRO, 18 jaar geleden

HELAAS het is mij nog niet duidelijk , blokkeer gereedschap, kan het ook anders, of hoe ziet het er uit en/of moet het geplaatst worden.
gr Cor

Van11714 (0) PRO, 18 jaar geleden

meet de klepspeling is,daarvoor moet je geen nieuwe riem steken als je de zuigers in het midden zet,een kromme klep geeft steeds een grotere klepspeling

Averdonk (0) PRO, 18 jaar geleden

Het kan inderdaad goed gaan. Reeds 4 maal meegemaakt, waarvan 2x goed ging en 2x fout met 6 kleppen krom. Je moet de krukas blokkeren d.m.v. 'n 8 mm pen in 'n gat onder de startmotor. De nokkenas is t.h.v. cil.1 voorzien van 'n vierkant. Deze moet je dus eigenlijk blokkeren met apart gereedschap, maar voor nood kun je misschien volstaan door goed te kijken dat de zijkanten van dit vierkant precies haaks op de bovenzijde van de cil.kop staan. Uiteraard moet cil.1 op ontsteken staan en cil.4 op tuimelen. Mocht het goed gegaan zijn en je de riem er definitief op laat liggen, zul je toch de boel exact op tijd moeten (laten) zetten met speciaal gereedschap. Succes.

mark7275 (0), 18 jaar geleden

er staan wel deglijk merktekes op en de klepspeling is er niet aangezien het hydrolische zijn
nokkenas zit bovenaan op ong 11 uur
krukas staat ook boveraan op ong 1 uur (wel de poelie erop laten zitten
als je het kleppendeksel eraf haalt en er zit ruimte (speling)tussen de kleppen en de tuimelaars dan kan je gelijk de kop er af halen zo niet dan ff nieuw riempje erop proberen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.