Ik heb een BMW 318 4 cilinder uit 1992 staan met een distibutie riem waar enkele tanden af zijn. Lopen doet hij dus niet meer. Nu is mijn vraag. Is er altijd motor schade of loont het de moeite om eerst een nieuwe riem te plaatsen en te kijken of je eens geluk hebt.Dan nog iets .Waar staan de merktekens ,en zijn ze duidelijk te zien.?
gr Cor
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Cor doe eens een Compressietest uitvoeren, (Compressie druk moet tussen 10 en 11 bar zijn, Max verschil onderling 0.5 bar), dit geeft je een goede indruk van de staat van de motor.
Groetjes Jos.
Voor de compressie te meten moet ik eerst een nieuwe riemer er op leggen, vandaar de merk tekens. Maar als de ervaring leert dat de kleppen geraakt zijn, kan ik beter direct de kop eraf halen.
gr Cor
Heb meegemaakt dat het goed ging, dus zou eerst de kleppendeksel verwijderen om te zien of er iets is te zien aan een klep.Anders eerst nieuwe riem monteren.
Cor, weet uit ervaring dat het goed kan gaan dus monteer eerst een nieuwe riem.
Er staan geen merktekens je moet werken met blokkeergereedschap.
Ok bedankt ,daar heb ik iets aan.
gr Cor
HELAAS het is mij nog niet duidelijk , blokkeer gereedschap, kan het ook anders, of hoe ziet het er uit en/of moet het geplaatst worden.
gr Cor
meet de klepspeling is,daarvoor moet je geen nieuwe riem steken als je de zuigers in het midden zet,een kromme klep geeft steeds een grotere klepspeling
Het kan inderdaad goed gaan. Reeds 4 maal meegemaakt, waarvan 2x goed ging en 2x fout met 6 kleppen krom. Je moet de krukas blokkeren d.m.v. 'n 8 mm pen in 'n gat onder de startmotor. De nokkenas is t.h.v. cil.1 voorzien van 'n vierkant. Deze moet je dus eigenlijk blokkeren met apart gereedschap, maar voor nood kun je misschien volstaan door goed te kijken dat de zijkanten van dit vierkant precies haaks op de bovenzijde van de cil.kop staan. Uiteraard moet cil.1 op ontsteken staan en cil.4 op tuimelen. Mocht het goed gegaan zijn en je de riem er definitief op laat liggen, zul je toch de boel exact op tijd moeten (laten) zetten met speciaal gereedschap. Succes.
er staan wel deglijk merktekes op en de klepspeling is er niet aangezien het hydrolische zijn
nokkenas zit bovenaan op ong 11 uur
krukas staat ook boveraan op ong 1 uur (wel de poelie erop laten zitten
als je het kleppendeksel eraf haalt en er zit ruimte (speling)tussen de kleppen en de tuimelaars dan kan je gelijk de kop er af halen zo niet dan ff nieuw riempje erop proberen
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar