close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 7-Serie: Diverse probleempjes E38 - 730i

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: V8 3.0

Hallo, sinds kort heb ik een E38 730i met meerdere probleempjes. Hopelijk kunnen jullie me aan wat oplossingen helpen.

Het groot-licht blijft permanent branden. Bij bedienen van schakelaar gaat het lampje op dashboard wel aan/uit (schakelaar lijkt me dus OK, of hoeft dat niet?), maar de lampen zelf branden constant zodra de motor loopt of op contact staat. De boardcomputer geeft ook aan 'fernlicht prufen'. Heb nu de stekkertjes er bij de lampen uitgetrokken, maar weet iemand wat de oorzaak kan zijn en hoe dit probleem is op te lossen? Dit model schijnt geen relais voor het licht te hebben maar een of andere lichtmodule?!?

Het electrisch bedienbare zonnescherm voor het achterraam doet niets meer. De zekering onder de motorkap is goed (voor de zekerheid toch 2x vervangen, maar helpt niets). Zit er nog een extra zekering bij het motortje in de hoedeplank? Of zou het schakelaartje zijn overleden en hoe kan ik dat testen? Of is een andere oorzaak waarschijnlijker...

Zodra de auto in de achteruit geschakeld wordt gaat (ging) de rechterspiegel automatisch naar beneden bijstellen. Daar is 'ie ineens mee opgehouden. Sporadisch doet 'ie het nog wel, maar 9 van de 10 keer niet meer. Lijkt me dus een los contactje, maar waar zit dat schakelaartje in vredesnaam?

Bij het afsluiten van de portieren gaat normaal gesproken ook het brandstofklepje op slot. Niet dus! Het pennetje schiet wel uit, maar is te kort om bij het klepje te komen. Vreemd genoeg lijkt er niets afgebroken en ik denk daarom dat het pennetje te ver naar binnen is geschoten en er dus niet ver genoeg meer uitkomt. Is dit te herstellen?

Hoe de oil- en inspectie-indicator gereset kunnen worden heb ik inmiddels gevonden (hier op de site, geweldig!). Maar de remschijven, -blokken en -klauwen zijn rondom nagelnieuw en de boardcomputer blijft toch de melding geven 'bremsbelag prufen'. De nieuwe blokken hebben indicatoren en zijn aangesloten. Kan ik dit ook zelf resetten en zo ja, hoe? Of moet dat perse bij een BMW-dealer, tegen het uurtarief van een gemiddelde platina trouwring met 2 diamanten? :-)

Thanx en Greetz, Daniel

Geplaatst door

Daniel1981 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je nieuwe sensors op de blokken heb gemonteerd moet je het contact aanlaten totdat de melding weg is, NIET STARTEN alleen contact aan.
Motortje van de zonnerollo achter kapot, veel voorkomend probleem.
Benzineklepje, kijken of het motortje niet verschoven is. het motortje zit achter de bekleding in het koffer.
Spiegel rechts, de stand van de binnenspiegelverstelling moet op rechts staan dacht ik, dus voor de rechterspiegel.
Grootlicht zou ik toch ff storing laten uitlezen.

BMWWillem 0

18 jaar

@BMWWillem: THANX! 1 t/m 4 kan ik zeker iets mee. Morgen wat te klussen, haha.

Uitlezen ivm lampen heb ik al naar gevraagd bij BMW, maar was volgens hun niet van toepassing aangezien er een "belichtingsmodule(?)" inzit en er bij uitlezen toch niets te zien zou zijn. Ze wilden allerlei dingen handjematig gaan testen, proberen en vervangen... tegen uurtarief... Dat leek mij echter niet zo goed voor m'n bankrekening :-) Anyway, Bedankt!

Daniel1981 0

18 jaar

is het allemaal gelukt?

BMWWillem 0

18 jaar

@willem: Ja en nee... De zonnenrollo krijgt wel stroom, maar doet niets. Motortje zal dus inderdaad wel dood zijn, keertje nieuwe regelen. Brandstofklepje nog niet naar gekeken, is een volgend project :-). Spiegelprobleem is opgelost: knopje stond rechts, maar moet naar links staan om bij achteruitrijden te laten bijstellen (vaag maar oke, het werkt). De melding over de remblokken krijg ik echter niet weg, ook niet op de beschreven manier. Had dat misschien direct na het monteren gemoeten?

Elders op de site vond ik uitleg over hoe je de oil- en inspectie-indicator kunt resetten (contact op 0, check-knopje ingedrukt houden en dan contact op 1, knopje 5 sec vasthouden voor oil en 12 sec voor inspectie), dit blijkt echter niet te werken. Moet dus toch maar via de stekker en massa. Kan die remblok-melding ook op zo'n manier gerest worden? Kan ik trouwens ook ergens een schema vinden van die stekker, dus welke pin welk nummer is?

En ik heb ff creatief zitten denken over het groot-licht... wat nu als ik de draden bij de lampen onderbreek, een extra draad trek naar de schakelaar en de hele brut daar weer aansluit. De schakelaar zelf lijkt namelijk in orde. Is die lichtmodule zo te omzeilen of help ik dan iets om zeep?

Greetz

Daniel1981 0

18 jaar

dat omzeilen van het grootlicht zou ik maar niet doen als ik jou was, dan help je het een en ander om zeep. Alles word geregeld in de licht module en niet via de schakelaar, schakelaar stuurt alleen maar signaaltjes weg naar de lichtmoduul.
De remmen, je moet zeker weten dat er nieuwe sensoren op zitten en ook zitten aangesloten, anders gewoon nieuwe monteren, zoals beschreven is nl. de enige manier om te resetten.

BMWWillem 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.