BMW 5-serie 2005: Documentatie klepbediening ed. gevraagd.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: N52B25A, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 130

Beste mensen,
Na al een tijdje gerommel met 'alles wat met de kleppen en de bediening daarvan' te maken heeft (Vanos, VVT, hoop geratel, klinkt nu als een oude taxi) wil ik dan toch mijn kleppendeksel eraf halen en eens goed aan de gang gaan.
Er is hoe dan ook iets vreselijk fout en ik kan alleen maar hopen dat de kop er niet af hoeft, maar de nokkenassen zullen er ongetwijfeld wel uit moeten.

Echter; heeft iemand hier documentatie van? Qua timing, speciaal gereedschap, voorspanningen oid voor de systemen die erop zitten?
Het gaat om een BMW 523i executive automaat uit 2005 met een N52B25A motor.

Helaas moet ik het in een garagebox gaan doen zonder al te veel hulpmiddelen, dus alle info is meer dan welkom.

Als iemand wat heeft, ik zou je zeer erkentelijk zijn als je dat met mij wilt delen.
Alvast bedankt en vriendelijke groet.

Cees vd Velden

Geplaatst door Cees vd Velden (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

memos (10) PRO, 8 maanden geleden

Cees, ik heb wel een beschrijving, maar dit is niet eenvoudig te doen zonder ervaring....De klepdeksel kan je er zelf wel afhalen en dan eens een visuele inspectie doen.
Als je het dan nog ziet zitten om er zelf verder mee te gaan sleutelen kan ik je wel wat info mailen.

Cees vd Velden (0) PRO, 8 maanden geleden

Hallo Memos,

Hartelijk dank voor je reactie en aanbod!
Voor het sleutelen ben ik niet zo bang; ik ben mijn hele leven automonteur geweest en nu docent. Echter: verstandig sleutelen aan iets als dit, doe je toch het liefst met documentatie, ja toch? Vandaar dat ik erom vroeg: ik ben niet bang om wat te doen, maar wil het dan graag volgens het boekje doen.
Volgende week ga ik hem open halen, eerst alleen het kleppendeksel en kijk wat ik tegenkom.
Mag ik je dan nog even lastig vallen? ;)
Mvg

Cees vd Velden (0) PRO, 8 maanden geleden

Hallo Memos,
Alles open ondertussen en helaas: niets raars te zien.....
Nu ik het kleppendeksel eraf heb, zou ik wel graag de sensor van de exentrische as vervangen (liefst nog doormeten, maar dat is waarschijnlijk lastig?)
Het oliefilter zat wel verstopt (geen schade aan nokkenassen gelukkig!) en de olie heeft wat grafietachtigs.......zou dan zeggen drijfstanglager of hoofdlagers, maar ik hoor die niet.
Afijn, ik ga hem wel spoelen, zal wel moeten nu. Eens kijken voor een heel rigoreus spoelmiddel.

Maar die sensor en het kleppendeksel, hebben een aanhaalmoment en voor wat betreft de deksel; vast ook wel een volgorde.
Heb jij die gegevens toevallig voor mij?

Alvast bedankt memos.

GJBAutos (0) PRO, 7 maanden geleden

De Excentriek sensor zou is gewoon laten zitten, deze gaan eigenlijk nooit kapot en zullen zeker geen lawaai gaan maken.Deze motoren kunnen lawaai gaan maken door verstoppingen en dan met name in de aanvoer van olie naar de klepstoters.

Als dit zo is dan is 1 of 2 keer grondig het olie systeem schoonmaken met een spoel middel het eerste wat ik zou doen.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.