Beste,
Ik heb een 120D uit 2007 165000 km.
Heb geen problemen gehad maar de boordcomp. gaf aan dat de DPF over 30000km vervangen moest worden.
Uit voorzorg heb ik deze laten leeghalen incl. software aanpassing regeneratie uitschakelen en EGR dichtzetten.
De aanpassing is prima gegaan, geen storingen, geen zwarte rook rijdt soepeler en zuiniger, maar ik vind de uitlaatgassen behoorlijk stinken, ik bedoel ben geen leek wat auto,s betreft als een diesel auto zonder DPF voor me staat ruik je wel diesel lucht maar niet een scherpe diesel stank.
Ik ben voor second opinion naar Digicar gegaan niet de uitvoerder van de aanpassing.
Zij zeggen dat de software goed is, maar vermoedelijk is ook de KAT verwijderd, zij laten deze altijd zitten, of een lekkende verstuiver.
Kunnen ze niet met zekerheid zeggen welke van de 2 de oorzaak is van de stank.
Nog maal de auto roet helemaal niet, alleen de uitlaatgassen stinken verschrikkelijk, vind ik.
Iemand hier ervaring mee?
Ik zit te denken om een roetfilter te regelen en deze leeg te halen wel de kat laten zitten om te kijken of dat een verschil maakt.
Tevens wil ik de verstuivers laten testen, maar betwijfel of dat het probleem is gezien de lage km stand en omdat de auto niet roet.
Hoe hebben anderen het leeg laten halen van de DPF qua stank ervaren?
Verneem graag!
Gr.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem na veel kosten alsnog opgelost.
1.Verstuivers laten testen bij Diesel Buchli Harderwijk.
Was totaal onnodig zo als ik al dacht waren ze
gewoon goed. (Kosten 400 euro.) :(
2.Een zogenaamde open roetfilter laten maken is dus gewoon een
katalysator over de gehele lengte van de originele
DPF huis. (Kosten 500 euro.)
Een hoop geld bij elkaar en werk, maar ik wou kosten wat kost af van de niet goed doordachte en ontwikkelde DPF systeem en de belachelijke regeneratie proces dat veel dieselolie slurpt, scheelt nu 1L/100km.
Nog niet eens gesproken over alle problemen die kunnen ontstaan bij een verstopte DPF.
Turbo, schade enz. enz.
Mee eens DPF is goed voor het milieu maar niet voor de bestuurder en zijn portemonnee
Ik heb nu nooit meer gezeik met de DPF of het vervangen ervan.
De stank is dus helemaal verdwenen door de katalysator!
Nogal wat geld om de verstuivers te testen Hier bij een bosch onderdelen dealer test ze voor 25 euro per stuk .
Helemaal mee eens dat het behoorlijk wat geld is.
Dit was dan wel incl. demontage van de versuivers, vergeten erbij te vertellen excuses.
[quote=Patje8412]Nogal wat geld om de verstuivers te testen
Hier bij een bosch onderdelen dealer test ze voor 25 euro per stuk
.[/quote]
Die van mij stonk een dag of 10 en daarna was het over, geen kat laten plaatsen of iets dergelijks. Rij er nu alweer een jaar of 2 mee rond. Auto is ook gechipt.
10 jaar
Ik heb hem vorige week laten chipen, wat een verschil vooral aan trekkracht onderin.
Van 163PK naar ongeveer 200PK nu. Ben zeer tevreden erover.
Loopt ook ongeveer 1L/100km zuiniger nu en kom ik dus uit op 6,5L/100km niet slecht ik zat op 7,8L/100km met de DPF.
Die voor de regeneratie een hoop brandstof slurpte.
[quote=longdude6634]Die van mij stonk een dag of 10 en daarna was het over, geen kat laten plaatsen of iets dergelijks. Rij er nu alweer een jaar of 2 mee rond. Auto is ook gechipt.[/quote]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar