Mijn 118i uit 2008 heeft het afgelopen jaar een zeer hoog olieverbruik.
Wat is er al gedaan?
- Tweemaal bij de garage, geen lekkage gevonden.
- sensor gecontroleerd
- tweemaal olie bijgevuld
- profielpakking vervangen
Olieverbruik 1 liter per 600km. Dit is wel bizar.
Ik rij veel korte afstanden, dat klopt wel. Maar 1x in de maand ook 2 * 150 km.
Ik heb geen witte of blauw rook achter mijn auto.
Ik lees op het forum het volgende:
A - klepsteelrubbers/klepseals kunnen versleten zijn?
B - olieschraapveren?
C - carterventilatie
Wat kost om a te vervangen en anders b of c?
Ik gebruik altijd 5w30 of 5w40. En heb er 190.000 km opzitten.
Heb nu even Wynns oil leakage erin gedaan en 1 liter olie toegevoegd. Komende dagen moet ik 600 km rijden dus benieuwd.
Hoor graag wat moet ik doen? Ik wil de auto zeker nog 20.000 gaan rijden, want hij doet het nog perfect.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het geen lekkkage is dan zal je wel een zwarte uitlaat hebben. Wel vol synthetische olie gebruikt?
Meestal is de carterventilatie verstopt als er verder geen zichtbare lekkage is, zichtbare lekkage zitten meestal bij de vacuumpomp of de carter pakking
gr Martin
Dat kan ik zeker niet zelf schoonmaken of vervangen (heb geen brug). Heb een e87.
Het is dus de carterventilatie of de klepseals.
10 jaar
Zou dit helpen? Ik lees het erg veel op forums:
- Forte Motor Flush (2x toevoegen). Heb wel een carterinhoud van 4,5l volgens mij. Maar de motor zal behoorlijk vervuild zijn.
- Auto stationair laten draaien voor 45 minuten.
- Oude olie aftappen voor een halfuurtje.
- Nieuwe oliefilter monteren
- Nieuwe olie erin (4,5 liter - 5w30 castrol edge)
- Plus Forte Seal Conditionor toevoegen
- Plus Forte Top End Threatment
En dan even een halfuurtje op de snelweg.
10 jaar
Eerst maar eens beginnen met het vervangen van de carterventilatie. Zeker als dat nog nooit is gebeurd, is dat gezien de kilometerstand meer dan aan te raden. De slangen worden hard en de olie afscheider zal waarschijnlijk aardig of zelfs helemaal dichtgeslibd zijn.
Ik weet zo niet of de carterventilatie bij deze auto makkelijk te bereiken is. Bij veel modellen moet echter het inlaatspruitstuk worden verwijderd. Het is dan niet echt een doe het zelf klus als je geen sleutelervaring hebt.
10 jaar
Even verhaaltje vooraf:
BMW 118 kwam bij mij om olieverbruik, 1 liter op ong. 500 km.
Bleek achteraf , na gebruik van een Fortes om de motor te reinigen.
Als eerste idd de carterventilatie klep vervangen.
Geen resultaat.
Motor uitgebouwd en gereinigd.
Cilinders gehoond en nieuwe zuigerveren gemonteerd in opdracht van klant.
Klacht hetzelfde.
( ben zelf werkzaam als revisiemonteur )
Daarna kop nogmaals gedemonteerd en kleprubbers vervangen !!
Deze waren volledig opgelost door de Fortes reiniger .
Sindsdien probleem opgelost.
Motor loopt weer als nieuw
10 jaar
Hoi frank,
Thx voor je reactie. Ik heb de motor nog niet geflushed, maar ik heb toevallig wel forte seal conditionor gekregen van iemand. Is het ideetje om dat toe te voegen? Moet toevallig morgen ook 170km aan 1 stuk rijden haha!
Ik stelde overigens ook voor om aan de dealers mijn klepseals te gaan vervangen, ik kreeg gewoon doodleuk als antwoord dat kost meer dan 1500 euro omdat we de motor los moeten halen. Je kunt dan beter de auto verkopen....
Dat was gewoon het antwoord van mijn dealer waar ik al 4 jaar klant van ben...
10 jaar
Je moet gewoon beginnen met de goedkoopste en meest voorkomende oorzaak. De carterventilatie vervangen dus. Als dat niet helpt, kun je altijd nog overwegen om wat te doen met additieven.
De carterventilatie wordt niet schoon van alle genoemde additieven aan de olie en benzine. Enkel vervangen helpt en als je heel handig bent kun je zelf, als het membraan tenminste nog goed is, de olieafscheider uit elkaar halen en reinigen. Dat is een tijdrovende rotklus waarbij je perslucht en een ontvettingsbak nodig hebt om het labyrint dat in de olieafscheider zit schoon te maken. Beter een nieuwe kopen dus voor een paar tientjes.
De dealer weet ook dat het allemaal wel los zal lopen gezien de kilometerstand. Vandaar hun reactie. Verder moet je niet teveel lezen op forums, want daar staat ook veel onzin geschreven. Beter het advies van de professionals overnemen.
10 jaar
Carterventilatie kan kloppen. Je kan dit goed zien aan je luchtfilterbehuizing die in sommige gevallen
nat staat van de olie.
10 jaar
Heeft iemand toevallig een DIY hiervoor?
Volgens mij kun je bij de E87 alles boven doen? Tis ook maar een simpel vier cilindertje.
10 jaar
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Dit is een beperkt schemaatje. Je ziet wel dat het element rechts achteraan het kleppendeksel zit. Neem eens
het plastic afdekschildje af.
10 jaar
Olieafscheider hangt onder het inlaatspruitstuk. Volgens mij moet dit inlaatspruitstuk eraf om er bij te kunnen. Dat maakt het geen dhz klus als je geen sleutelervaring hebt. Is vast wel een filmpje van te vinden op youtube o.i.d.
Denk dat je er verstandig aan doet om de klus uit te besteden, eventueel bij een BMW specialist als de dealer te duur is. BMW maakt premium auto's met mooie verfijnde techniek erin. Ook bij een viercilinder. Gevolg is dat er wel eens wat kapot kan gaan en dat kost dan gelijk geld. Premium rijden en dus premium onderhoudskosten als je pech hebt. Hoort er bij.
Succes
10 jaar
Even voor de goede orde ik heb een 118i he. Geen 120i
De 118i heeft niet zoveel pijpjes.
Slang #10 zal ik vervangen.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode...
10 jaar
Zou eerst maar eens kijken of deze slang daadwerkelijk vervuild is. Verder zal alleen de slang vervangen je probleem niet gaan oplossen vrees ik.
10 jaar
Is dit dezelfde motor als Peugeot gebruikt? Ik dacht het wel nl.
Die staan erom bekend dat ze een hoog olieverbruik hebben.
Als dat zo is dan komt de olie langs een zuiger omhoog.Draai de bougies er maar eens uit en kijk er maar eens goed naar.Succes!!
- Slang vervangen en idd dit was het niet.
- Bougies even eruit gehaald en die zien er niet veel uit.
Ik denk idd toch de zuigers of de kleprubbers. Offertes inmiddels opgevraagd 800 euro en hoger pfff.
verbruik is nu 1 liter op 800 km.
Het ligt dus niet aan de carterventilatie. Mocht iemand in de buurt van Rotterdam wonen en een keertje niks te doen heeft op een zondag. laat het gerust weten :)
9 jaar
Het kan heel goed aan de carterventilatie liggen, het membraam zit echter in het klepdeksel ingebouwd en is niet zomaar te vervangen, het komt vaker voor dat het membraam in het klepdeksel verstopt raakt, je kunt een poging wagen het deksel van de carterventilatie eraf te halen maar meestal breekt het dank kapot en zit je aan een nieuw klepdeksel vast.
gr Martin
[quote=gewoonj]Even voor de goede orde ik heb een 116i he. Geen 120i
De 116i heeft niet zoveel pijpjes. Sterker nog de 116i is heel anders haha[/quote]
Zo haha, is dit probleem dus niet. Ik zou toch echt beginnen met het membraam, desnoods met een nieuw kleppendeksel. Maar gezien de antwoorden van ts, doet hij er beter aan om het over te laten aan de garage.
Succes
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar