auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: dsc grijpt te vroeg in na vervanging achterbanden+schijven+blokk

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 535d

Hallo allemaal,
Bij mijn 535d touring grijpt het DSC systeem regelmatig ten onrechte in als ik op snelwegen snelle bochten (> 100 km uur, maar ook niet overdreven hard) neem (bijvoorbeeld fly-overs etc). De problemen zijn ontstaan nadat tijdens een beurt achter mijn banden, remschijven en remblokken zijn vervangen. Daarvoor was dit niet. De auto is door dit probleem niet meer sportief te berijden, veel minder "freude am fahren dus :-("
Het meeste last heb ik als ik dwarsrichels in fly-overs passeer maar ook bij volledig glad asfalt komt het voor. Het DSC systeem grijpt veel te vroeg in en maakt de auto juist instabiel. Als bestuurder schrik je je rot op dat moment. Er is een duidelijke link tussen dit probleem en de vervangingen van banden, remblokken en schijven.
Banden zijn door dealer gemonteerd en van door BMW voorgeschreven merk (zelfs zelfde type dan er op zat), type run flat 245/40. Bandenspanning is correct (lagere bandenspanning lijkt positief uit te werken op dit probleem), bandenspanningssysteem gecalibreerd, de dealer heeft al de rubbers van de achteras vervangen en het DSC sensor gebied extra gereinigd. De achteras is uitgelijnd. De testkast geeft geen storingen volgens de dealer. Ik heb active steering en die functioneert goed. Verder geen voor de berijder merkbare storingen.
Zover ik weet heeft de auto alle laatste Nederlandse software updates. Het is een auto die uit Duitsland komt (ex-BMW fabriek, door dezelfde dealer geimporteerd).
Is er iemand die dit probleem herkent en suggesties voor de oplossing van het probleem kan aandragen. Bij voorbaat dank!

Jeroen.

Geplaatst door

jeroen5serie (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is er al proefgereden met aangesloten uitleesapparatuur?
Dan in snelle bochten wielsnelheden controleren en g-kracht sensors (als die er op zitten) controleren.
Het kan zijn dat de DSC in een testmode gezet moet worden.

oldford 0
badge

15 jaar

Olford dank voor je snelle reactie. Er is wel proefgereden maar of dit met of zonder apparatuur is geweest weet ik niet. Ga ik vragen. Kan een wissel van banden en remschijven van invloed zijn op de wielsnelheden en of de G-kracht sensors? Ik ben maar een leek maar het is wel heel toevallig dat dit probleem direct na de beurt met bandenwissel incl remschijven en blokken is ontstaan.
Hoe weet ik of er G-kracht sensors in de auto zitten?

jeroen5serie 0

15 jaar

Zonder G-kracht sensoren is het geen DSC. Ze worden iets anders genoemd meestal versnellingssensor en er zitten er meerdere in.
Een voor de langsversnellings en een voor de dwarsversnelling.
Ik zou ook eerst de wielsnelheden controleren, maar het zou best toeval kunnen zijn.

oldford 0
badge

15 jaar

Excuus dat ik de oplossing nooit heb gepost.
Bij deze doe ik dat alsnog want het is uiteindelijk pas deze zomer volledig verholpen toen ik -na maanden zonder problemen op wintervbanden te hebben gereden- terugwisselde naar de zomerbanden. Direct was het probleem van te vroeg ingrijpend DSC weer terug. Dealer kon geen technische oorzaken vinden. Uiteindelijk op mijn verzoek mijn nieuwe zomerbanden van achter naar voor gewisseld en sinds dien geen DSC ingreep meer gehad. Ook niet als je echt snoei hard door bochten gaat. Dwarsrichels geven ook geen problemen meer. Als ik in de toekomst banden wissel gaan de nieuwe er bij mij dus altijd voor op.

jeroen5serie 0

14 jaar

gebeurd bij mijn 330 cd ook, op vlakke droge wegen begint soms dsc te knipperen en grijpt dan ook in (toerental en gas terug) bij mn winterbanden gebeurd het niet, alleen als ik de zomerbanden erop heb , kan alleen niet wisselen van voor naar achter omdat achter 265 breed is.

arj 0

13 jaar

ik vermoed dat er een te groot verschil in omtrek zal zijn tussen de voor- en achterbanden. Blijkbaar is het systeem daar vrij gevoelig aan.

Bij dergelijke systemen wordt soms geadviseerd de banden voor/achter te wisselen als ongeveer de halve levensduur bereikt is en ze alle 4 tegelijk te vervangen als ze versleten zijn. Op die manier hebben ze zo veel mogelijk een gelijke omtrek.

Harald4118 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.