auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: E30 2.0 V6 word te warm!

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: M20

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even voorstellen :

Ik ben Bram van Lierop ben 20 jaar oud en rij sinds kort een BMW 320 Cabrio uit 1990.
Ik heb sinds dat ik de auto heb alleen maar pech gehad met het koelsysteem :(!

Het 1e probleem deed zich voor op de snelweg, toen kwam er allemaal rook uit mijn motor ruimte.
Oorzaak : Koelslang (onderste radiatorslang) gesprongen.
Dit probleem opgelost en sindsdien bleef het koelvloeistof niveau maar dalen, en ik bleef maar bijvullen.
De motor werd toen overigens absoluut NIET warm!

Nu ben ik afgelopen maandag naar zeeland geweest met de auto en op de terug weg werd mijn motor ineens gloeiend heet tijdens het file rijden.
Het metertje raakte het rode net aan dus ik heb meteen kachelradiator open gezet even laten draaien en toen aan de kant gezet.
Koelvloeistof resevoir open en voila, 3 meter hoge straal er uit weg koelvloeistof :(! Dit is naar mijn weten absoluut niet normaal bij BMW.

Dus ik uiteindelijk koelvloeistof er weer bij gedaan (8 liter) en kon weer rijden. De motor bleef erg warm (3/4) maar met kachel aan op 1/2.

Nu heb ik dus alles ontlucht koelvloeistof kon er weer een beetje bij dus gevuld.
Bleef warm worden en de druk in het systeem bleef enorm hoog, ik had het gevoel dat er geen water door de radiator liep aangezien de inlaat slang wel warm was en de uitgangsslang van de radiator relatief koud bleef. Dus heb ik vandaag een nieuwe thermostaat geplaatst.

Helaas heeft dit tot nu toe het probleem nog niet verholpen en ben ik ver ten einde raad.
Ik heb een aantal dingen op internet gelezen en denk zelf dat het misschien de viscose koppeling is.
Aangezien dat als ik de auto start en de meter op een 1/4 staat draait de fan op redelijke snelheid, maar zodra de meter op de 1/2 komt.
Staat de fan zo goed als stil?!

Bovendien twijfel ik daarbij aan mijn waterpomp aangezien ik het idee krijg dat ik geen water in mijn bovenste radiator slang voel?!

Heeft iemand een suggestie want helaas ben ik ten einde raad en ik ben maar een student en heb niet echt het geld om zomaar even alles te vervangen!


Alvast bedankt!

Groeten,

Bram

Geplaatst door

Smiegt (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bram, in het ergste geval heb je een lekke koppakking. Want als je slangen keihard worden, dan blaast hij dus verbrandingslucht in je koelsysteem.

Maar voordat je de kop eraf haalt, zou ik eerst eens de thermostaat eruit halen en de auto stationair laten draaien en blijven checken of dan wel alle slangen goed heet worden. Worden ze wel heet, maar ook keihard kun je vrees ik de kop er wel afhalen. Wordt de radiateur en de onderste slang niet heet, dan kan het ook aan de waterpomp liggen.

Worden ze wel heet en niet direkt keihard, dan kan het aan je ventilator liggen die niet meer goed mee draait. Deze gaan vaker stuk nl., en dan heb je in fileverkeer dus ook problemen.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Waterpompschoep wil ook wel eens los op de as zitten dan is er bijna geen circulatie.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

[quote=Siem Bijman]Bram, in het ergste geval heb je een lekke koppakking. Want als je slangen keihard worden, dan blaast hij dus verbrandingslucht in je koelsysteem.

Maar voordat je de kop eraf haalt, zou ik eerst eens de thermostaat eruit halen en de auto stationair laten draaien en blijven checken of dan wel alle slangen goed heet worden. Worden ze wel heet, maar ook keihard kun je vrees ik de kop er wel afhalen. Wordt de radiateur en de onderste slang niet heet, dan kan het ook aan de waterpomp liggen.

Worden ze wel heet en niet direkt keihard, dan kan het aan je ventilator liggen die niet meer goed mee draait. Deze gaan vaker stuk nl., en dan heb je in fileverkeer dus ook problemen.[/quote]
Mijn slangen worden dus niet keihard, ik heb alleen het gevoel dat er lucht in de slangen zit (meer als dat er water/kvs).
Ze worden ook wel heet, maar dus niet keihard. De slangen blijven flexibel maar er komt naar mijn weten geen tot weinig water druk op.
De onderste slang word wel warm, maar lang niet zo warm als de ingaande slang! (wat ook op zich normaal is als de radiator goed werkt volgens mij.

het is voornamelijk als ik stil sta, dat de tempratuur enorm snel stijgt, ik zie namelijk het metertje oplopen.

Bovendien komt er geen witte rook uit mijn uitlaat en zit er geen smurrie in mijn olie!

/edit/ Bovendien word mijn radiator dus wel gloeiend heet!

Dus dan zou het toch aan de fan liggen?

Iig bedankt voor de snelle reactie!

Grtz,


Bram

Smiegt 0

16 jaar

cilinder kop gescheurd..? m20 kwaal..

visco koppeling stuk geeft meestal problemen bij stadsverkeer en filerijden. eventueel bij aanhanger.

laat eens de compressie meten en een cilinderlektest doen, weet je gelijk de conditie van je motor en waar je aan toe bent.

320 0

16 jaar

[quote=320]cilinder kop gescheurd..? m20 kwaal..

[b]visco koppeling stuk geeft meestal problemen bij stadsverkeer en filerijden. eventueel bij aanhanger.[/b]

laat eens de compressie meten en een cilinderlektest doen, weet je gelijk de conditie van je motor en waar je aan toe bent.[/quote]
Dat is juist het probleem wat ik heb!

Bij filerijden en in de stad word hij gloeiend heet, zodra ik heb boven de 70 trek houd hij een redelijke tempratuur :)

Ik hoop echt niet dat de kop gescheurd is!

Zijn flink dure geintjes!

Thanks voor je reactie!

Smiegt 0

16 jaar

zoek dan eens op visco koppeling bmw met google..

waarschijnlijk dat je visco inderdaad versleten is.

succes!

320 0

16 jaar

[quote=320]zoek dan eens op visco koppeling bmw met google..

waarschijnlijk dat je visco inderdaad versleten is.

succes![/quote]
Bedankt voor je antwoord nogmaals, en zeker zo snel!

Ik kwam er net bovendien ook achter dat de klem voor de bovenste slang (van je pomp naar het blok) gebroken is, en de slang tegen de fan aan hing en nu dus kapot geslagen is. (balen!!!)
Helaas heleboel pech met deze auto en het koelsysteem.

Ik ga een nieuwe visco bestellen en een nieuwe slang!

Ik hou jullie op de hoogte!

Grtz bram

Smiegt 0

16 jaar

Geen oplossing voor je probleem maar iets anders: jouw auto heeft geen V6-motor maar een 6-in-lijn-motor.

argro 0

16 jaar

[quote=argro]Geen oplossing voor je probleem maar iets anders: jouw auto heeft geen V6-motor maar een 6-in-lijn-motor.[/quote]
En het verschil is :O? V6 was naar mijn mening een 6 cilinder maar ok!

Het probleem lijkt nu te zijn opgelost met een nieuwe visco koppeling!

bedankt voor alle antwoorden!

Smiegt 0

16 jaar

[quote=Smiegt][quote=argro]Geen oplossing voor je probleem maar iets anders: jouw auto heeft geen V6-motor maar een 6-in-lijn-motor.[/quote]
En het verschil is :O? V6 was naar mijn mening een 6 cilinder maar ok![/quote]
Bij een V6 staan de cilinders in een V-vorm, bij een 6-in-lijn staan de cilinders in een rechte lijn. Andere varianten zijn bijvoorbeeld de boxer-motor.

[quote]Het probleem lijkt nu te zijn opgelost met een nieuwe visco koppeling![/quote]
Mooi, het zou zonde zijn om met dit mooie weer niet te rijden met een E30 cabrio!

argro 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.