auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: E34 525TDS Schokken bij stationair en rijden

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: M51 25tds

Hallo allemaal,

Wellicht een veel besproken probleem reeds, maar ik wil het in zoveel mogelijk detail uitleggen om te zien of er specifieke symptomen naar een specifiek probleem leiden.

Heb deze auto gekocht als winter auto (jaja, heeft winterbanden) en heeft reeds 300.000km op de klok.

Problemen zijn als volgt.
Wanneer de auto een nacht (of langer) heeft stilgestaan start 'ie 's morgens best goed (niet zo goed als een moderne auto, maar zeker niet abnormaal slecht ofzo) en rijdt 'ie vervolgens best aangenaam en zacht. Met warme motor start 'ie gewoon perfect, tot dusver geen problemen dus.

Zodra er echter een beetje temperatuur in de motor komt, begint 'ie met schokken op stationair. Ook al rijdend op lagere snelheden komt dit schokken voor. De ene keer al iets heviger dan de andere keer. Normaal en rustig rijden zit er in ieder geval niet in op deze manier, het schokken stoort te fel daarvoor.
Gas lossen en op de motor afremmen/terugschakelen geeft geen schokken, dan bolt 'ie nog perfect, tot hij terug stationair moet draaien.

Ook bij volgas en bij hogere toeren valt er niet veel meer te merken van geschok.

Vind het ook wel vreemd dat wanneer hij dit probleem ontwikkeld, dat het dan de hele dag zal duren. Ook al heeft hij net een 8-9u stilgestaan, dan zal hij ook terug schokken. Korte ritjes met motor aan/uit/aan/uit, idem.
's morgens is echter alles weer even in orde.

Ook 1x gehad dat het gele lampje met een injector symbool ging branden. Merkte toen echter niks erger aan het gedrag van de motor dan anders.

Bijkomende info:
- Koelvloeistof warmt heel traag op, wellicht kapotte thermostaat of sensor? Mogelijke link met het schokken? Na een lange autostraderit kwam de temperatuur echter wel in het midden en leek er geen geschok plaats te vinden. Al rijdend is de meter een beetje wispelturig.
- Ik heb geen doorzichtige leiding van de brandstoffilter naar de brandstofpomp om te controleren op lucht??


Mogelijke oorzaken wat ik tot nu toe gehoord heb:
- Injector nr 4 die lekt (wegens injector met bedrading erop)
- Dieselpomp, wellicht de potentiometer
- Lucht in de leidingen


Hopelijk kan iemand me in de juiste richting helpen...

Geplaatst door

BlackFox007 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een injector lijkt mij het meest voor de hand liggend als je het mij vraagt .gewoon eens goed schoom maken met remmenreiniger en de aan sluiting nalopen op breuk iod .
als je een lucht massa meter er tussen hebt ook voor zichtig schoon maken of uit wisselen eens met een andere .

Pomp denk ik niet want dan heb je het altijd Lucht komt er wel uit heeft een beluchting aan de linker achterkant
mits deze verstopt zit met troep .

driver3 0

13 jaar

De injectoren lekken op het eerste zicht wel niet volgens mij, of kun je dat niet altijd zien met het blote oog?

En kan het probleem opgelost worden door injector 4 te vervangen?

BlackFox007 0

13 jaar

Je hoeft er niet veel aan te zien aan een injecktor aan de buiten kant .en kan van binnen toch een vuiltje in zitten .zou dat eerst eens doen de boel schoon maken enzo mocht het dan nog niet weg zijn kun je altijd no4 vervangen.
Of het dan opgelost is is dan de vraag natuurlijk .maar dan sluit je wel al wat dingen uit .vergeet niet dat hij al 3ton gelopen heeft met misschien de orginele injectors !!!

driver3 0

13 jaar

Je hoeft er niet veel aan te zien aan een injecktor aan de buiten kant .en kan van binnen toch een vuiltje in zitten .zou dat eerst eens doen de boel schoon maken enzo mocht het dan nog niet weg zijn kun je altijd no4 vervangen.
Of het dan opgelost is is dan de vraag natuurlijk .maar dan sluit je wel al wat dingen uit .vergeet niet dat hij al 3ton gelopen heeft met misschien de orginele injectors !!!

driver3 0

13 jaar

Was ook van plan om hem te laten uitlezen bij Elektro Diesel in Sittard, aan de telefoon zeiden ze al meteen dat het wellicht de potentiometer van de dieselpomp zou zijn.
Nieuwe pomp +- 1400 euro, enkel de potmeter +- 600

Dat is de auto helaas niet meer waard... 2dehands pomp installeren wouden ze niet doen.

Wellicht dat ik door uitlezen en testen toch hopelijk wat dingen kan uitsluiten?

BlackFox007 0

13 jaar

De injectoren hoeven ondanks de hogere kilometerstand niet het probleem te zijn, wij hebben wel auto's met dezelfde motoren in onderhoud die een hogere kilometerstand hebben en ook nog steeds dezelfde orginele injectoren gebruiken, denk dat het probleem in het electrisch deel van de pomp zit wat wel veel meer voorkomt, door slijtage in de contact vlakken in het electrische deel kun je dit soort problemen krijgen. Een 2e hands pomp kost ongeveer hetzelfde als een nieuw electrisch deel (inclusief montage) en dan heb je kans dat je tegen hetzelfde probleem aanloopt omdat die pompen nu eenmaal ook gewoon oud zijn.

Het kan zijn dat het probleem voor een groot deel opgelost kan worden als je het stationair toerental laat verhogen, dit kan met de juiste diagnose apparatuur en gewoon bij de dealer.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Maar ik heb ook last van dat schokken tijdens het rijden, gaat het stationair toerental verhogen dan ook helpen?

BlackFox007 0

13 jaar

Nee waarschijnlijk niet, maar met het verhogen van het stationair toerental wordt er een ander deel van het sleepcontact in de pomp gebruikt die minder versleten is, het meest waarschijnlijke is dat de pomp gewoon electrisch versleten is, maar om dat zeker te weten moet je toch het 1 en ander uitsluiten wat toch kosten met zich meebrengt, het verhogen van het stationair toerental hoeft niet kostbaar te zijn, dan kun je kijken of het daar beter van wordt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Vandaag heb ik de pomp laten vervangen door een vervangpomp, hierdoor draaide de motor nog veel slechter en startte 'ie zelfs bijna niet...
Ook bleek hieruit dat mijn pomp er veel beter uitzag en wellicht al gereviseerd is geweest.

Nu gaat alsnog het vermoeden richting een injector. (meerbepaald nr4 met de kabel)

Morgen gaan ze voor de zekerheid alsnog de pomp laten testen, en gaat van daaruit het onderzoek verder.

BlackFox007 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.