Ben ik weer eens...
Probleem:
Bij optrekken en constante snelheid gaat alles goed, geen wisselend toerental.
Bij vol gas optrekken bij overschakelen even een vermogenverlies.
Bij het gas loslaten, ook na gewoon constante snelheid te hebben gereden begint de toerenteller op en neer te slaan. Dit enkel bij lage toeren (onder de 2000) en ook slechts voor een paar seconden echter zodra die weer een versnelling terugschakelt (bij uitlopen) weer hetzelfde resultaat...
Koppelomvormer is vervangen, automaat is bij een specialist geweest die de bak in orde vond, mechatronic van een 530d is erin gezet, wagen heeft nog pas een beurt gehad.
Ook misschien nog te vermelden dat de wagen bij stationair lopen af en toe (om de 2 seconden) licht schommelt in toeren, dit tussen 665 en 685 toeren, meestal zelfs maar een paar toeren (5 boven of onder de 680).
Voor de rest loopt de auto goed, verbruik ligt tussen de 8,5 en 10 liter/100km. Verbruik zal zelfs iets minder worden na vervanging thermostaat. Ik rijd meestal rustig en korte afstanden.
Ik begin te vermoeden dat het probleem niet in de automaat zit maar in iets anders.
Ik heb deze week ontdekt dat de temperatuur (koelvloeistof) ergens tussen de 65 en max even 80 gr komt, hiervoor staat die nu weer bij de garage (thermostaat).
Daar ik al zoveel heb laten doen aan de wagen wil ik hem toch eens graag in orde hebben.
Mijn uitlaten zijn zwart van binnen, dus heb het vermoeden dat ik geen DPF meer heb, hoewel zeker ben ik niet.
Het inlaatspruitstuk ziet eruit als nieuw, is ook de vernieuwde versie TE 7790701.
Dieselfilter nog niet vervangen maar wel Forte diesel reiniger toegevoegd echter geen resultaat.
Misschien EGR vuil of injector niet helemaal top? Er zijn geen foutmeldingen bij uitlezen...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het vervangen van de thermostaat heeft niks uitgemaakt, zal dus de EGR thermostaat zijn...
Toevallig iemand een TIS hiervan?
EGR Thermostaat zelf vervangen, kostprijs incl rubber dichting 33,45 ...Werk +- 15 min op het gemak...
Vond op youtube een link:
http://www.youtube.com/watch?v=ZhtfKliAk...
Enige wat me gebeurd is.... een kleine inbus sleutel (torx) is gevallen en nergens meer te vinden.... Neem aan dat hij wel eruit valt een keer onder het rijden en dat die nu op de bodem ligt. Temperatuur loopt nu veel sneller op en blijft rond de 92 graden!
Het vreemde is dat het schokken zo goed als weg is bij het loslaten van het gas... Kan dit ermee te maken? Ben nl. aan het twijfelen of het niet aan het vacuüm slangetje ligt dat ik heb los gehad voor het verwijderen van de EGR thermostaat?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar