BMW 3-Serie: E36 325i M50 houdt in, stottert en rookt

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M50B25

Beste mensen,

Ik loop ik nu echt een beetje vast.

Onlangs heb ik een 325i gekocht, paar dagen normaal mee gereden voor het gedonder begon.
Inhouden, geen vermogen, onregelmatig lopen en bokken. Aan de uitlezer gehad en een lambdastoring geconstateerd. Gewist en kwam niet direct meer terug, liep weer als een nieuwe.
Ook live data uitgelezen met een lambda waarde van om en nabij 0.40, deze is actief.

Vervolgens een dagje mee gereden tot het volgende, wederom bokken en geen vermogen. Weer uitgelezen, luchtmassameter storing. Deze gewisseld en storing gewist, in orde nu.
Lambdastoring was hoogstwaarschijnlijk het vervolg van de LMM die niet goed functioneerde (buiten tolerantie gemeten?)

Direct daarna, gasklep positiesensor foutcode. Paar keer gewist en bleef terugkomen, stekker losgetrokken en de auto viel uit, dus hij deed wel wat. Ook deze gewisseld voor de zekerheid maar probleem bleef. Bij gasgeven en direct loslaten bleven de toeren een volle seconde lang hangen en stationair op 1000/ 1500 rpm ook op bedrijfstemperatuur. Niet goed. Helaas beschikte ik niet meer over de diagnosecomputer dus lastig vast te stellen wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn. Spotte wel een hele slechte massakabel van de motor maar het chassis, voor de zekerheid vervangen en het massapunt achterin naast de accu ook gecontroleerd, als nieuw.

Na een bak koffie om mezelf even terug te vinden nogmaals aan de gang. Toeren blijven niet meer hangen en stationair netjes 700/800 rpm. Hmm.. Maar, op bedrijfstemperatuur en een klein proefrondje bokt ze, pakt met een schok op vanaf 1000 toeren, en stinkt en rookt ze, minder maar nog steeds te hoog stationair, geen vermogen en valt er niet mee te rijden. Exacte kleur van de rook moet ik jullie schuldig blijven het was ondertussen al donker, leek grijzig.

- Bougies gecontroleerd en vervangen, allemaal netjes dezelfde kleur en droog.
- Bobines 1 voor 1 bekeken en losgekoppeld, alles netjes en nergens tekenen vocht
- Massapunten schoon en een nieuwe strip erop
- Gezocht naar sporen van vocht, alle stekkers zo goed als nieuw zelfs die op de ECU
- Me een breuk gezocht naar de bekende vacuum lekken, alle slangen zijn zo goed als nieuw en niks reageerde op mijn zeer grondige remreiniger inspectie
- Luchtmassa gewisseld
- Gasklep positiesensor gewisseld

Nu wil ik jullie geen woorden in de mond leggen, maar ik vermoed sterk de lambdasonde. Misschien overleden als gevolg van die luchtmassameter, is dat mogelijk?

Ben heel erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn, ik ben het spoor een beetje kwijt.

Hoor graag van jullie!

Blobin

Geplaatst door Blobin (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

br stof druk goed?

carlosvdk68 (0) PRO, 9 jaar geleden

Weet je zeker dat het brein/ecu echt vochtvrij is geweest.
Doordat de afwatering verstopt kan raken (na regen of wasbeurt) kan die onder water komen te staan, dat komt echt vaak voor.
Check de kontakten nog eens echt goed op groene aanslag, en demonteer de deksel, en kijk er binnenin.

Blobin (0), 9 jaar geleden

Sorry voor de late reactie, het probleem is inmiddels zo goed als opgelost.

Een defecte lambdasonde was de boosdoener. Zoals ik in de beginpost meldde had de sonde een vaste waarde bij het uitlezen met een draaiende motor en op bedrijfstemperatuur. Deze waarde moet natuurlijk schommelen, cruciaal punt dat ik over het hoofd zag. Ondertussen zon 600km gereden, afgelopen zaterdag ter controle nogmaals aan de diagnosekast gehangen en foutcodevrij.
Ook nogmaals alle contacten en ECU stekker grondig gecontroleerd, alles in nieuwstaat.

Het enige wat ik nu nog ervaar is dat de motor zo nu en dan een keer hikt, meestal rond de 2000 toeren in zijn 3 en altijd op hetzelfde punt als ik bijna thuis ben. Hier loopt de weg af, hikt ie een keer, en later op een rotonde reageert ie bij hetzelfde toerental en versnelling een seconde niet op het gaspedaal. Iets dieper trappen en hij pakt op met een schokje. Kan de klok erop gelijk zetten. Heb onlangs de gaskabel vervangen omdat ie stroef ging en hoopte meteen dat euvel op te lossen, helaas dus. Hij loopt er verder niet minder om. Zal het brandstoffilter voor de zekerheid eens vervangen kon niet in de documentatie terugvinden hoe lang dat geleden is.

Bedankt voor het meedenken heren.

rover200vi (0), 9 jaar geleden

Mijne stottert ook als de motor koud is maar ik gok meer dat het een elektrisch probleem is bij mij. Vooral als ik het gas loslaat dan voelt het alsof hij stevig op de rem gaat.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat hikken heb ik ook gehad met een E36 323i met M52 blok, dat bleek een defecte nokkenas Hall sensor te zijn, die zit naast de Vanos gemonteerd.
Zelfs met BMW's Inpa uitleessoft gaf ie geen foutmelding. Zo'n sensor kan steeds slechter worden tot ie uiteindelijk niets meer doet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.