auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Ketting timing N42b20ab?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: n42b20ab

Hallo heren,

Ik heb het volgende problem. Omdat de ketting geleider van deze bmw gescheurd was en er een rammelje in de motor zat, heb ik de distributie ketting inclusief geleiders vervangen. Voor deze klus is special gereedschap nodig en deze heb ik dus ook geregeld.

Met demontage handleidingen van verschillende leveranciers bij de hand ben ik begonnen aan deze klus. Alles ging dan ook voorspoedig tot ik de krukas bout los draaide. Op dat moment had ik had ik de krukas wel geblokkeerd in het vliegwiel maar de beide nokkenassen nog niet. Stom natuurlijk maar in mijn domontage handleiding stond dit pas te doen na losdraaien van de krukasbout.
Ik zag dus ook dat de nokkenassen een kwart slag draaide op het moment dat de bout los kwam. Nog geen man overboort dacht ik, want ik heb tenslotten het juiste gereedschap bij de hand. Ik zet de nokkenassen dus straks wel zelf op de juiste positie.

Zo gezegt zo gedaan. De carterpan gedomonteerd en de rest van de reparatie uitgevoerd. Na het met gereedschap weer op tijd zetten van de nokkenassen en de nokkenassensor opname platen, de ketting gemonteerd en de boel een aantal keren rond gedraaid. het gereedschap weer gemonteerd en dat paste precies.

Ervan overtuigt dat de timing goed staat en en spanning goed is heb ik de boel weer dichtgebouwd en de eerste startpoging ondernomen.
De motor ging erg makkelijk rond en uit het luchtfilter kwam af en toe een kleine plof. Aanslaan deed de motor dus niet.
Bij het uitlezen van de motor ecu kwam er een foutcode op de nokkenas positie sensor naar boven als AANWEZIG.

Deze zaken samen deden mij besluiten de kleppendeksel weer te demonteren en de timing opnieuw te controleren. Zoals verwacht kon ik zonder problemen het blokkeer gereedschap monteren over de nokkenassen en in het vliegwiel.

Echter viel mij nu pas op dat de zuiger van cilinder 1 niet op bdp stond maar bijna onderin de cilinder. Uiteraard heb ik goed gekeken of het vliegwiel wel op de juiste plaats en in het juiste gat geblokkeerd is. Er zit in het vliegwiel maar 1 gat waar de blokkerstift in kan. Ik heb goed zicht op het vliegwiel en meerdere keren het geheele vliegwiel gecontroleerd.

Als ik nu naar de positie van de nokkenassen kijk staan deze zoals je zou verwachten waneer de zuiger in bdp staat. Dus de uitlaat nok net voorbij de klepstoter en de inlaat nok net ervaar of er tegen aan. Omdat deze bmw is uitgevoerd met een electronische inlaat klep lichting systeem is het wat lastig te zien.

Omdat in mij inbouw beschrijving ook word gesproken over Bdp bij montage van het gereedschap heb ik de blokkerstift uit het vliegwiel gelaten en de de nokkenassen wel vast gezet. Doormiddel van de nokkenasbouten los te draaien heb ik de zuiger naar bdp gedraaid en de nokkenassenbouten weer vast gezet. Daarna de motor weer een keer of 10 handmatig rondgedraaid om zeker te zijn geen kleppen te raken.

Nadat ik de boel weer dicht heb gebouwd, een nieuwe startpoging gedaan. Nu heb ik wel degenlijk compresie. Echter slaat de motor niet aan. De foutcode op de nokkenaspositie sensor komt niet meer terug. Ook heb ik een mooie vonk en zijn de bougies nat van de brandstof.

Wat volgens mij het probleem is, is dat het vliegwiel/ankerklaat (automaat) niet juist is gemonteerd en dus niet juist staat ten opzichten van de krukas. Of deze motor moet niet met de eerste cilinder op bdp staan?

bmw specialisten wat doe ik fout is zie ik over het hoofd?

ps, ik heb zoals in mijn demontage handleiding staat beschreven de regelmotor voor het klepligt systeem gedemonteerd gehad en weer gemonteerd. Achteraf zie ik daar de noodzaak niet van maar mischien heeft dat nog gevolgen?

Geplaatst door

street driver (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vliegwiel kan maar op 1 manier op de krukas ! bovendien is deze ook niet los geweest . Bij deze motor staan zuiger 1 & 4 boven als de krukas met een pen wordt geblokkeerd in het vliegwiel of de startkrans als het een automaat is. Het klopt ook dat er echt maar 1 gat aanwezig is !
Als ik zo het verhaal terug lees vermoed ik dat tijdens vastzetten van de krukaspoelie de boel van tijd is gegaan.
Het speciaal gereedschap heeft alleen betrekking op de nokkenassen om die in de juiste positie te blokkeren en de twee sensoropname schijven.
Het is eigenlijk een simpel systeem , de gehele distributie is een "cassette " compleet met de tandwielen en de ketting met geleiders die je er gewoon van bovenaf in laat zakken.
Heb deze reparatie ook uitgevoerd , alleen zat de motor niet in het voertuig maar hing aan een werkbank.
Omdat de centrale poelie bout( alsmede van de 2 nokkenassen een rek bout is die ALTIJD moet vervangen worden) behoorlijk vast gedraaid moet worden en daarna de nodige graden erbij , moet er iets meegedraaid zijn.
Zitten de nokkenassen geblokkeerd en een pen in het vliegwiel dan kan het niet mis eigenlijk !
Naderhand met de sensoropname schijven in positie zetten zat toen de pen nog in het vliegwiel ?
Zat de distributie ketting onder voorspanning aan de uitlaatzijde , omdat de kettingspanner er pas later in geplaatst wordt.
Zitten ook alle positiepennen van de geleiders op hun plek?

NB bij mij was ook de gehele kunststof kettinggeleider poreus en daardoor afgebrokkeld , de geheel kunststof olie-zeef in het carter was net zo slecht! dus ook vernieuwd.

Marjacq 0
badge

9 jaar

Automaat heeft 2 gaten waar je blokkeerpen in past...je moet altijd die blikken plaat weghalen en met een lampje kijken of je het juiste gat hebt. (die met de aangelaste versteviging stukjes)
Tevens moet je het speciaal gereedschap hebben die de kettingspanner vervangt...de ketting moet een voorspanning hebben, anders krijg je hem nooit exact op tijd!
Makkelijke check of de nokkenassen goed staan, is dat de rondingen, waar het gereedschap op komt naar boven staan.
En...heb je de balansassen ook op tijd staan? anders kan weer alles los, want er is dan bijna niet mee te rijden nadien.

carlosvdk68 0
badge

9 jaar

Ondanks dat ik ervan overtuigt was dat er maar 1 juist blokkeer gat in het vliegwiel aanwezig was, blijkt dat ik toch een gat over het hoofd heb gezien. Erg stom natuurlijk, maar op het moment dat de krukasbout werd losgedraaid en de nokkenassen verdraaide heb ik de krukas in het gat geblokeerd wat op dat moment dicht bij de blokkeerstift zat. Niet wetende dat er nog een gat zat waar de blokkeerstift precies in past.

Nu heb ik dus het juiste gat gebruikt en de boel weer geheel los gemaakt en opnieuw afgesteld. Op dit moment wil de auto niet aanslaan dus klepschade is mogenlijk. Ik heb de compressie gemeten en deze zit rond de 8,5/9.0 bar. Morgen hoop ik een nieuwe compressie meting te doen met en betere meter. De aangegeven compressie druk is tussen de 9 en 17 bar afhankelijk van de kleplichting door het valvetronic systeem.
Nu heb ik niet de mogelijkheid om dat valvetronic systeem in te leren nadat het is los geweest. Ik heb alleen de activerings motor gedemonteerd en weer gemonteerd. Zou dit gevolgen kunnen hebben voor het niet willen aanslaan? Volgens mij leert deze motor zijn Eigen positie in tijdens het starten.

Bij valvetronic motoren kunnen de kleppen de zuigers niet raken.
Stelmotor valvetronic leert zichzelf in telkens als je hem op kontakt zet (klik-klak..), dus kun je niets verkeerd aan doen.
Heb je de nokkenassen wel goed staan, zoals ik al eerde vermeldde? (rondingen naar boven aan de achterzijde)

carlosvdk68 0
badge

9 jaar

sensor opname schijven wel goed staan zoals marjacq al zei

Hans4045 0
badge

9 jaar

Heb de inlaatnokkenas met de nok net voor/tegen de tuimelaar aan staan en de uitlaatnokkenas staat net voorbij de uitlaatkleptuimelaar. In deze stand past het gereedschap precies over de achterzijde van beide assen en worden ze opgesloten. Aan de voorzijde heb ik het gereedschap in de beide gaten van de sensorschijven zitten. Ook heb ik de ballans Assen opnieuw afgesteld nadat ik de krukasbout los heb gemaakt. Ik heb een mooie krachtige vonk, de bougie's zijn steeds weer nat van de brandstof en heb redelijke compressie. Ik heb alleen maar losgehad wat nodig was voor het vervangen van de ketting.

Stand van de nokken hoef je niet op te letten, wel de rondingen aan het eind van de assen.
Die hebben een vlakke kant en een ronde kant, de ronde kanten van de assen (ik bedoel niet de nokken!) moeten naar boven wijzen..gereedschap past nl ook als de vlakke kanten naar boven wijzen.

carlosvdk68 0
badge

9 jaar

Ga ik nu eerst kijken.

De sensor schijven voor de nokkenas sensoren stonden idd niet juist. 180 graden verkeerd wanneer de nokkenassen met de ronding op het eid naar boven liggen. De motor loopt inmiddels dus weer. Bedankt voor de tips heren. Ik schaam me dat ik het niet zelf heb opgemerkt maar na alle ellende met deze bmw kan ik niet meer fris en logies nadenken lijkt het.

Helaas is het geluidje waarvoor ik de ketting en geleiders vervangen heb niet weg. De motor is mooi stil bij stationair toerental, druk je nu de airco aan of houd je het toerental iets verhoogd is er een licht rammeltje hoorbaar. Niets schokkends maar wel duidelijk hoorbaar als je je hoofd boven de kleppendeksel houd. Het lijkt van het inlaatnokkenas tandwiel of in ieder geval uit die regio te komen. Hebben julie nog een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Het gaat dus niet om een harde meganische rammel maar om een rammeltje wat net hard genoeg is om op te vallen waneer je de airco aan zet of iets verhoogd stationair draaid.

Het blijkt dat het Vanos tandwiel van de inlaat nokkenas de rammel veroorzaakt. Tandwiel is besteld en gelukkig weet ik inmiddels hoe het zit ;-)

heb je de kettingspanner ook al vervangen voor een nieuw (BMW-gemodificeerd) type? Dat is meestal de bron van al deze ellende. Plus dat het heel belangrijk is de juiste olie voor dit type motor te gebruiken. (0W30/0W40, bij voorkeur LL01, LL01-FE als je die vinden kan)

Alex218 0
badge

9 jaar

Nw originele kettingspanner moet je er echt altijd bij monteren, deze zijn een fractie langer en houden de boel dus beter onder spanning.
Rammelende vanos komt wel eens voor ja, ff de stekkers van de aanstuur ventielen er een voor een aftrekken, bij lopende motor, als het geluid dan gelijk weg is heb je de juiste te pakken, ook willen de filtergaasjes van die ventielen wel eens dichtslibben, dus ff eruit trekken die ventielen. ('wij' hebben tevens een spoelprogramma op de testkast voor dit probleem)
Meest zulke problemen zijn inderdaad te wijten aan verkeerde olie (in het verleden?), of de ververs intervallen ooit te ver overschreden.

carlosvdk68 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.