Vraagje aan de BMW kenners/professionals:
Mijn E46 touring, 318d uit 2003, is hard toe aan een verse koppeling.
Zoekende naar onderdelen kom ik steeds dat dubbelmassa vliegwiel tegen... Dat dien je steeds mee te vervangen, wat logisch is.
Echter krijg ik nog niet helder of mijn auto dat nu heeft... Op internet spreken zelfs de gegevens van enkele aanbieders zichzelf tegen...
Wie kan er uitsluitsel geven zodat ik een set kan bestellen?
chassisnummer is WBAEL71070PK83361
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan je zo opzoeken, heb het ff gedaan http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-To...
Dankjewel.
De prijzige uitvoering dus... Ik vreesde het al.
Goed, ik ga op zoek naar een gunstige aanbieding!
De site heb ik overigens even aan m'n favorieten toegevoegd. Erg handig!
9 jaar
Neem een gerenomeerd merk en geen jopie goedkopie spul , omdat dat beter bij je portomonee past , dan is goedkoop vaak duurkoop.
Ja van een merk als LUK of Sachs bijvoorbeeld, rond de 500 euro op ebay.de, sturen ze gratis op bij http://www.car-parts24.com/ZMS-Schwungra...
Wel even de nummers vergelijken, die van jou is van 5-2003, en je krijgt nog 20 euro retour bij inlevering van de oude 'Zweimassenschwungrad'
Goede zaak en goedkoper dan NL.
wel dubbel massa en je moet met speciaal gereedschap der op zetten.
de drukgroep moet op spanning gezet worden met speciaal gereedschap en dan pas kan je monteren.
als het goed is bij luk drukgroep is al van fabriek af en speciaal stuk der op als je het monteert dan gaat het pas der af.
9 jaar
Ik ben inderdaad op zoek naar een LUK set. Honkitonkie-hashimoto ga ik niet aan beginnen.
Het rare is dat de meeste sites niet reppen over de 318d (E46) bij de types waarvoor het vliegwiel geschikt is.. Wel over de 320d. Bij de 318d E90 wordt dan weer wel hetzelfde partnummer genoemd...
Dat maakt bestellen lastig..
Mijn gezonde ( ja, dank u.. ;) ) verstand zegt me dat ze voor zowel de 318 als de 320 gelijk zijn... Het blok is immers, op een paar cc na, gelijk.
Maar... klopt dat ook? Is het vliegwiel en de koppelingsplaat/drukgroep ook echt gelijk?
Overigens dank voor jullie input! Dat wordt zeer gewaardeerd!!
9 jaar
Die heeft een ander nummer, je moet echt deze hebben http://www.ebay.de/itm/LUK-Schwungrad-Ge...
Die is geschikt voor de 318D en 318TD. Het nummer stond ook in die link van bmwfans.info, hierboven.
Vliegwiel geen speciaal gereedschap nodig alleen wel aanhaal momenten volgen. Drukgroep zijn bij de meeste LUK en sachs al "pre pressured" dat wil zeggen druk groep is al op druk gezet waarbij je alleen moet installeren. Echter moet de lock mechanisme pas eraf gehaald worden als de drukgroep op ze plek is gemonteerd en al. Doe je dat niet dan mag je drukgroep opnieuw resetten met een speciaal tool
9 jaar
Die aanhaalkoppels moet ik nog even ergens opduikelen, want die zal ik inderdaad nodig hebben.
Wat de pre-pressured drukgroep betreft: Daarover had ik al het nodige gelezen, dus dat komt goed.
De onderdelen zijn besteld en via Ebay heb ik de gehele set (LUK) een stuk voordeliger gevonden.. Blijft nog veel geld, maar ach, dan rijdt je ook BMW, nietwaar...
Heelk fijn: De verkoper stuurde me nog een mailtje met de vraag of ik het chassisnummer van de auto even wilde sturen, zodat hij nog even extra kon kontroleren of ik de juiste set bestelde. Heel attent!
Nu nog even een centreerhulpstukje kopen/maken, en dan kan ik eerdaags aan de klus!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar