BMW 3-Serie: E36 constant vocht in de 6e bougie kamer

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: ???

Hallo

Ik heb een E36 320i 1991

Ik merk soms dat hij op 5 cillinders loopt, heb gekeken en bleek de achterste bougie kamer behoorlijk na te zijn.

Ik heb geroken dat het echt water is, en geen olie, koelvloeistof enz enz is.

Auto heeft wel ongeveer 3/4 jaar stilgestaan.

Verder is het gehele blok netjes schoon en droog.

Het is elke keer alleen de laatste bougie kamer.

elke keer is ongeveer na 1000/1500 kilometer gereden te hebben.

Ik merk het weer dat hij als een trekker gaat rijden ( haahahha )

Kan het de kleppendeksel pakking zijn?

En weet iemand met hoeveel NM je de M10 boutjes weer vast moet draaien van de kleppendeksel.

Nog 1 vraag:

Is 257.000 km veel voor dit soort blokken? auto voelt strak aan is nooit echt hard nee gereden.

thamaster

Geplaatst door thamaster (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Die km stand is we te doen als hij nog normaal loopt,en niet al te veel olie verbruikt!

Het is maar net hoe met de auto is omgegaan.

Maar dat vocht wat je bedoelt,is dat niet gewoon olie ?

Water kan er haast van buitenaf niet in komen,en koelvloeistof lijkt me ook niet zo snel het geval..

Is hij niet nat van de benzine ? omdat hij dan op 5 cilinders loopt kan het zijn dat hij niet vonkt..

Een bobine gaat ook nog wel eens graag stuk.

Kleppendeksel vast zetten :

M6 = 10 NM
M7 = 15 NM

thamaster (0), 14 jaar geleden

Vloeistof is echt water.

Ook als ik het condens uit de bougie kamer haal en de bobine weer droogmaak, rijdt hij weer als een zonnetje.

Verder verbruikt de motor totaal geen olie ( niks hoeven bijvullen na 1 jaar )

Ook de olie blijft mooi donkerbruin van kleur.

Bougie zijn ook zeer netjes koffie bruin, ook de zesde bougie.

Maar na 1000/1500 km is hij weer vochtig.
Doorzichtig en reukvrij vocht.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En waar is het vochtig ? Op de electrode zelf of aan het porselein ?

Indien het eerste het geval is, zou ik zeggen, monteer eens nieuwe bougie's of verwissel de bobine van de 6e cilinder eens met een andere en kijk dan wat er gebeurt.

Iets anders weet ik ook even niet.

thamaster (0), 14 jaar geleden

Het vocht zit niet onder de bobine maar in het rubbere gedeelte tussen de bobine en de bougie.
en op het porselein.

Ik kwam erachter toen ik ging kijken waarom hij op 5 cillinders liep, dat ik bij de achterste cillinder een hoop gesis hoorde.

Nadat ik de bobine eraf had gehaalt zag ik da het het vocht was dat aan het koken en verdampen was van de hitte van de motor.

Heb nog even gekeken, maar het zou kunnen dat aan de bovenkant van mijn motorkap ( waar de ruitenwissers zitten ) dat daar misschien regenwater inloopt, of als de auto gewassen wordt.

Maar ook daar is het geheel droog, en je kan niet zien dat daar water heeft gezeten, en dat is verdampt door de hitte van motor. Dit kun je namelijk zien, denk aan als je een raam wast en het laat opdrogen.

Wat is wel zie is dat de 6e bobine met 2 boutjes kruislings vast zit geschroefd. Nu is het rechter draadstang waar het moertje op gaat dol is gedraaid ( sluit hij het dan niet goed af ? )

Verder zit hij wel gewoon stevig vast. geen beweging erin.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat probleem komt wel vaker voor met dat draadstangetje..je kunt er eventueel een ander draadstangetje indraaien,en als de draad in het kleppendeksel kapot is,zou je er wat lock-tide aan kunnen doen..

Als hij vast zit is het goed,alleen oppassen dat hij niet los rammelt,omdat hij nog maar met 1 moertje vast zit.

Maar als je echt gesis hoort en het best nat is, is het niet weinig wat erin komt, maar de vraag is inderdaad hoe en waarom alleen bij de achterste cilinder.. In dit geval kan het haast niet anders dan van buitenaf komen, maar je hebt de dop die het gat afsluit,daar zit de bobine nog bovenop en de plastic afdekplaat met BMW erop..

Zou daar het e.e.a. eens controleren..Controleer ook de rubbers die daar bij het ruitenwisser mechanisme zitten,als je de kap dicht maakt sluiten deze normaal gesproken mooi af en kan er zo geen water bij, of maak je soms ook wel eens de motor schoon met een sopje ??

thamaster (0), 14 jaar geleden

Berdankt goede tip voor het draadstangetje ( loc tide )

Nog niet aan gedacht.

Verder neem ik de motor wel eens af met vochtige doek. Dit is puur voor het stof wat de visco fan rond strooit.

Maar verder spuit ik de motor niet af met water, dit ivm warme motor en koud water, ik denk dat sommige metalen dat niet echt leuk vinden. schrik reactie in metaal, waardoor je scheuren enz van kan krijgen.

ook daar kan je een lekke koppakking of kleppendeksel van krijgen ( is me verteld ).

Ik zag eens kijken of mijn rubber van motorkap inderdaad wel goed afsluit.

Kan jij mij aangeven wanneer je die rubbere tuitjes moet vervangen die tussen de bobine en de bougie zitten?

Ik zie wel dat het flexibele uit het rubber weg is, ( uitdroging ) misschien door constante hitte, of maakt dat verder niet uit.

Of heb jij zoiets van, als hij lekker rijd, niet nodig, lekker laten zitten?

thamaster (0), 14 jaar geleden

Ik ben een persoon van:

BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN.

Auto's kosten nou eenmaal geld, maar langs de kant staan met defecte auto ( zonder ANWB ) kost nog meer

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dolf

Zelf vervang ik deze als ze 'kapot' zijn..zoals je zelf al zegt door bv uitdroging of als ze onderaan wat afbrokkelen.

Ze kosten amper een paar euro per stuk,dus daar hoef je het niet voor te laten.

Alleen vreemd van dat water wat erin komt,heb daar nog nooit last van gehad en heb helemaal geen afdek plaat meer erop zitten.

Over de motor afspuiten, ben ik ook niet zo'n voorstander van, de motor zelf kan er wel tegen, maar de electronica rondom vind dat niet zo fijn. Meestal haal ik er gewoon een doek overheen en dan is het weer schoon en blinkt de boel weer, en als je het af en toe bij houd, dan is het een fluitje van een cent.

Een lekke koppakking zul je daar niet van krijgen, de kans op een kapotte koppakking is groter als je bij een koude motor flink hoog in de toeren gaat rijden, dat vinden ze niet zo prettig en de koppen scheuren dan ook nog wel eens graag.

En inderdaad, voorkomen is altijd beter dan genezen!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.