auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: E36 M52B20 motortemperatuur

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52B20

Ik ben sinds kort in het bezit van een E36 320iA van 1997 met 90k op de teller.

Nu is dit mijn eerste 6-cilinder en een ding viel mij meteen op....de stand van de temperatuurmeter. Ik ben namelijk gewend dat die altijd in het midden staat (was bij mijn vorige auto, een 318i E36 het geval) en niet, zoals nu het geval is, er net overheen.

[url=http://img25.imageshack.us/i/afb0043a.jp...][img]http://img25.imageshack.us/img25/7820/af...[/img][/url]

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is of niet? En indien niet het geval...wat kan ik er aan doen.
Heb al wel een nieuwe visco besteld om die preventief te vervangen. Heb ook een mail naar de dealer in Dld gestuurd om te checken of de waterpomp en thermostaat ooit vervangen zijn.

Mocht dit een normale stand van de meter zijn, dan vervang ik alleen die visco en verder voorlopig niks. Voor de zomervakantie wil ik wel de waterpomp vervangen als dat nog niet gedaan is. Heb geen zin om met een defecte pomp te staan omdat die plastic schoepen afgebroken zijn.

Hoor graag even hoe en wat!

Thanks

Geplaatst door

MartinE36 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hij staat echt maar een fractie uit het midden, als het hierbij blijft zou ik er niks aan doen, en ja..normaal staan ze altijd straks in het midden, maar vergeet niet dat een kleine afwijking in sensor of klok dit ook kan veroorzaken..

De visco werkt alleen tijdens file rijden of stilstaand..

Als je thermostaat een probleem zou geven word hij meestal te warm of komt helemaal niet op temperatuur.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Als je achter het stuur zit staat ie iets verder naar rechts, maar veel scheelt het niet.
Visco is al besteld dus die zet ik er wel op voor de zekerheid. Kost iets van 4 tientjes in Dld.
Even afhankelijk van het antwoord van de dealer, vervang ik de waterpomp ook voor een met een stalen schoepenwiel.

Dus lekker laten gaan zo en niet druk om maken?? Kan het verder geen kwaad?
Of misschien ff een keer ontluchten? Kijken of er iets uitkomt..

MartinE36 0

14 jaar

Als hij zo stabiel blijft staan is er niets aan de hand. Hij mag niet zo ver stijgen dat hij het volgende streepje gaat aanraken.

Verschillende voelers en klokken kunnen een iets verschillende stand opleveren.

Harald4118 0

14 jaar

Martin,

Als je er toch aan begint, moet je erna goed zorgen dat hij goed ontlucht word, dat is vaak nogal een probleem bij deze 6 cilinder motoren..

Als het goed is heb je al een waterpomp met alu schoepen, gezien het bouwjaar, maar daar ben ik even niet zeker van..

Verder kan het geen kwaad! Dus zorgen maken is niet nodig.

Alleen twijfel ik over de kwaliteit die je besteld hebt, ik zeg niet dat het rommel is, maar vaak is goedkoop duurkoop, zou je oude visco zowiso nog even bewaren, bij koude motor mag je de fan kunnen stoppen als de motor loopt, als deze warm is mag dat niet, maar pas op met je handen, gebruik liever een krant o.i.d.

Als je deze eraf wil halen, draai hem dan rechtsom los! Dus de dikke moer..

stefan84 0

14 jaar

Of de juiste waterpomp er al in zit ben ik aan het navragen bij de dealer in Dld waar de auto nieuw geleverd is en altijd in onderhoud is geweest.
Dus even afhankelijk van hun antwoord ga ik de waterpomp en thermostaat vervangen. Mocht de juiste versie er al inzitten, dan doe ik er niks aan.

Zorgen maken zal ik niet (meer) doen. Ben er inmiddels op een ander forum ook achtergekomen dat meerdere mensen met een 6-cilinder E36 dezelfde stand hebben van de temp.meter.

Wat betreft die visco, kwaliteit is misschien niet zo goed als OEM of een ander merk. Voor dat geld durf ik de gok wel te wagen. Blijkt het niks te zijn, dan kan ik altijd nog een andere bestellen. De oude zal ik bewaren voor de zekerheid. Alleen wanneer slaat die koppeling eigenlijk vast?? Is denk lastig te testen met deze buitentemperaturen of niet?

Loshalen komt wel goed! Doe het ff samen met mijn zwager en die heeft er al meerdere vervangen.

MartinE36 0

14 jaar

Meestal is de visco kapot als hij een geluid als een propellor vliegtuig gaat maken, dan draait hij net zo snel als het toerental van de motor en hoe meer gas je geeft hoe erger het word.

Of je kan de fan bij warme motor zo tegenhouden, dan is hij ook defect!

Er zit een soort gel of wax in..

Hou ons even op de hoogte..

stefan84 0

14 jaar

Ik heb vorige week de visco vervangen. De oude werd al wel wat minder maar was toch niet helemaal slecht.
Vervangen is een fluitje van een cent. Even een beetje plastic verwijderen en dan met sleutel 32 de koppeling rechtsom (als je voor de auto staat) losdraaien. Een korte en snelle tik met een hamer op de sleutel was genoeg om hem los te krijgen.

Vastdraaien doe je gewoon handvast. Omdat de motor linksom draait, gaat de koppeling vanzelf goed vastzitten.

Al met al een simpel klusje met als resultaat......temp.meter staat nog hetzelfde.
In mei laat ik denk even de waterpomp preventief vervangen en de thermostaat. Daar gaat een thermostaat in die wat eerder opent dan de huidige. Die opent waarschijnlijk bij 92gr en is denk de reden dat de temp.meter net wat over het midden staat. Ik laat er dan een 88gr variant inzetten en dan moet ie weer strak in het midden staan.

MartinE36 0

14 jaar

Martin,

Ik zou gewoon dezelfde thermostaat monteren die je nu ook hebt, deze zit er niet voor niks in, en je rijd niet op het circuit met de auto, dus volstaat deze gewoon..

Maar of het probleem dan verholpen is, is ook nog maar de vraag, ook de sensor kan een afwijking vertonen, of het instrumentenpaneel zelf..Dit is zo minimaal dat ik het lekker even zo zou laten..

stefan84 0

14 jaar

Probleem is het niet hoor. Ben er nu wel achter dat het gewoon goed is.
Maar waterpomp vervang ik preventief en neem dan meteen de thermostaat mee. Kan dan wel dezelfde nemen hoor.

Komt helemaal goed!

MartinE36 0

14 jaar

Stefan,

Even een vraagje over dat vliegtuiggeluid.
Ik neem aan dat het normaal is dat ie dat geluid maakt als de motor goed warm is. Bijvoorbeeld na een eind rijden, dan een tijdje stationair draaien of stil staan voor korte tijd en vervolgens weer gaan rijden.
Hoor het nu sinds de buitentemperatuur hoger is de afgelopen dagen.

Bij koude motor hoor ik niks maar als ie flink op temperatuur is wel. Kan dat kwaad??
Heb ik dan toch rommel gekocht in Dld? Ik heb de oude ook nog dus die kan ik er eventueel weer op zetten om te testen. Zoveel werk is dat niet.

MartinE36 0

14 jaar

Martin,

Dat je hem een beetje hoort als je gas geeft bij een warme motor is wel normaal, maar met dat geluid bedoelde ik dat de fan niet zo hard mag mee draaien als het toerental van de motor, dan gaat hij dus zo'n vliegtuig geluid maken..

Over de kwaliteit uit duitsland wil ik niet meteen wat zeggen, want niet alles is slecht natuurlijk..

Bij een koude motor mag je de fan kunnen laten stoppen, bij een warme motor niet.

Maar omdat geluiden altijd lastig te beoordelen zijn achter de pc word het moeilijk, kun je geen opname ervan maken en die op youtube plaatsen ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan,

Ik zal eens kijken of ik dat zsm kan doen. Nogmaals, je hoort het even en dan is het op een bepaald moment wel weer weg.
En alleen bij warme motor. Bij koude motor hoor je het niet. Kan wel eens kijken of ik hem kan tegenhouden met warme motor.

MartinE36 0

14 jaar

Ben benieuwt Martin,

Maar ben voorzichtig met je handen, gebruik liever een opgerolde krant o.i.d...

stefan84 0

14 jaar

na vervangen van thermostaat en waterpomp en visco is alles weer goed.
temperatuur blijft wel zo staan maar dat schijnt normaal te zijn.

Probleem opgelost dus.

MartinE36 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.