BMW 3-Serie: [E36] Poelie op aircopomp versleten, is deze los te vervangen?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Hallo allemaal,

Mijn aircopoelie is compleet versleten. De lagers zijn niet goed meer. Nou heb ik al op TIS gekeken of je dit kunt vervangen. Wat ik zo gezien heb kun je de bout die in het midden van de poelie zit losdraaien en daarmee de riempoelie verwijderen. Ik zag wel dat je 2 verschillende soorten airco compressors hebt. De ene heet Nippondenso-compressor en de andere heet Seiki-compressor. Hoe weet ik welke ik heb? Hoe kan ik dat zien?

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het inderdaad zo dat je de riempoelie los kunt vervangen? Weet iemand toevallig ongeveer wat zo'n riempoelie kost?

Ik hoorde dat je bij een E46 zoiezo de pomp moet vervangen wanneer de poelie versleten is klopt dat?

Alvast bedankt allemaal!

Groeten,

Rob

robvha

Geplaatst door robvha (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Om je direkt even het verschil te zeggen, de denso heeft in het midden van bovenaf gezien direkt de aansluitingen naast elkaar zitten, de seiki compressor heeft dat niet.
Voor goed te zijn zal er een kenplaat op de airco moeten plakken daar staan de gegevens op van de compressor.

De magneet koppeling is te vervangen als je weet of ze te bestellen is als los onderdeel, daarbij zal je een passende trekker moeten hebben om de koppeling te kunnen demonteren enz.
Wat de koppeling kost weet ik niet, iets vergelijkbaar: vorig jaar heb ik een Chevy Van gehad die zijn koppeling was ook kapot, de nieuwe koppeling had een prijs van 320 euro, terwijl een nieuwe compressor 450 euro koste.
Ik had die niet besteld de klant had diezelf besteld.

Het systeem zal drukloos gemaakt moeten worden alvorens dat je begint te demonteren..

Mijn advies: compressor in zijn geheel vervangen..

Pascal Limpens (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo,

Je kunt het lager los vervangen, mits je het juiste
gereedschap hebt. Lager kost rond de 15 euro.
Het lager zit geperst, dus je zult een pers moeten
hebben voor (de-)montage van het lager.

Succes, Pascal

robvha (0), 16 jaar geleden

Hey Pascal,

Bedankt voor het advies! Ik ga dinsdag meteen zo'n lager regelen! Dat vervangen moet dan wel lukken! Is het voldoende om alleen die bout los te draaien die in het midden van die as zit? Kun je hem daarmee al eraf trekken?

Groeten,

Rob

[quote=Pascal Limpens]Hallo,

Je kunt het lager los vervangen, mits je het juiste
gereedschap hebt. Lager kost rond de 15 euro.
Het lager zit geperst, dus je zult een pers moeten
hebben voor (de-)montage van het lager.

Succes, Pascal[/quote]

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=robvha]Hey Pascal,

Bedankt voor het advies! Ik ga dinsdag meteen zo'n lager regelen! Dat vervangen moet dan wel lukken! Is het voldoende om alleen die bout los te draaien die in het midden van die as zit? Kun je hem daarmee al eraf trekken?

Groeten,

Rob[/quote]
Of het nu een bout of moer is die voor de magneet koppeling zit maakt totaal niets uit! zonder trekker krijg je die er niet vanaf en wens ik je veel succes om deze te verwijderen zonder trekker...
Hoe kun je nu in godsnaam een lager regelen als je niet weet welke schade er aan gericht is door het kapot lager?? wellicht is de as ook aan gort geslagen, En daar sta je dan met een lager terwijl de mogelijkheid bestaat dat de as teveel slijtage heeft ondervonden,
We spreken en hebben het nogaltijd over open compressors.

succes

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Beste Rob, dit gaat niet lukken.
Luister nou maar naar de pro`s en zoek een airco specialist op voor een ruilcompressor.
En zelf doen kun je wel vergeten want de installatie moet door een STEK erkend bedrijf worden leeggehaald en weer gevuld.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.