auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Achter wiellager vervangen van een BMW 320D uit 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 diesel

Hallo vrienden van problemcars,


Ik heb een probleem en ik hoop dat ik door jullie hulp het probleem kan oplossen
het volgende probleem is dat ik mijn rechter achterwiellager moet vervangen en hoe moet ik dat doen en heb je daar een speciale greedschap voor nodig wie kan dat mij uitleggen alle informatie is welkom(schema ook)
o ja voordat ik het vergeet ik heb een BMW E46 320 diesel


alvast bedankt


mvg


Cavus

Geplaatst door

cavus (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, je hebt een speciaal gereedschap nodig en een perser.. Als je onervaren bent dan raad ik dit klusje niet aan om het zelf te doen. Dit is echt een pain in the ass ding.

vegito 0

16 jaar

Hallo,

Bedankt voor je reactie,maar ik heb alles losgehaalt en kreeg de remschijf niet los
remklauw etc.etc etc. heb ik al losgehaalt
verder dan dat kwam ik niet
wie kan het mij uitleggen hoe ik het remschijf los kan krijgen om de wiellager los te laten persen


alvast bedankt

cavus 0

16 jaar

[url=http://bmwfans.info/original/E46/com/320...][img]http://bmwfans.info/original/images/1202...[/img][/url]

Centrale moer losdraaien en dan de wielnaaf compleet met remschijf losnemen.
Trouwens de schijf moet er af kunnen , zit er geen borgboutje door de schijf in de naaf geschroefd?

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

en daar voor dus speciaal gereedschap
om de schijf / naaf uit t lager te krijgen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

normaliter kun je altijd je schijven vernieuwen of verwijderen zonder dat er iets meer weggesleuteld moet worden,je remklauw verwijderen de beugel waarmee je remklauw vastzit verwijderen,dan is je schijf helemaal bloot,dan zit er meestal een boutje inbus of parkschroef,of geleidepen op je schijf waar hij mee vastzit,maar als je dit verwijderd hebt zal hij nog niet zomaar eraf vallen,de schijven kunnen ooit gruwelijk vastgeplakt zitten op je naaf,gewoon met een hamer op de naaf slaan,daar waar je wielbouten normaal inzitten dus net of je hem vaster wil slaan,niet op het remgedeelte dan sla je hem krom,door de trillingen komt hij los.aangezien je je lager toch wil vernieuwen kan dit geen kwaad.maar die naaf krijg je er niet zomaar af die kon wel een gruwelijk vastzitten in je lager.

je kan een pro set kopen met adapters om de naaf uit te persen en het lager en ook weer ommgekeerd
kost €350
ds wat wil je
zelf doen en dan merken dat je m er iet uitkrijgt
zo ja is de vraag of ie r zonder schade weer in wil of de set kopen of de garage

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik heb dat ook eens voorgehad dat mijn achterwiellager defect was, en ben simpelweg naar zo'n afbraakbedrijf gereden en heb voor maar 50 euro zo'n achterwiel gekocht.
Misschien zou dit ook voor u de beste, gemakkelijkste en goedkoopste manier zijn om uw wiellager te herstellen.(wel opletten dat je eentje koopt met abs sensor in)

arya 0

16 jaar

jaja maar dan zal hij toch wel zijn naaf eraf moeten halen,en dan pas het lager hoe doe je dat dan?????[quote=arya]Ik heb dat ook eens voorgehad dat mijn achterwiellager defect was, en ben simpelweg naar zo'n afbraakbedrijf gereden en heb voor maar 50 euro zo'n achterwiel gekocht.
Misschien zou dit ook voor u de beste, gemakkelijkste en goedkoopste manier zijn om uw wiellager te herstellen.(wel opletten dat je eentje koopt met abs sensor in)[/quote]

Hij heeft een complete naaf MET lager gehaald op de sloop, die trek je van de astap af.
Centrale moer los en de hele handel overzetten.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

ik denk het niet niet bij deze foto die erbij staat,moer los dan trek je je naaf eruit dan cirlclip verwijderen dan lager eruithalen

Het geheel zit toch op de astap en dan vastgeschroefd met de centrale moer.
Dit plaatje laat allen zien dat het lager in de naaf geborgt wordt met de cirklip.
En dat heeft hij op de sloop gedaan, gewoon die moer los en HET GEHEEL op zijn auto gezet

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

nee nee dan zou de circlip achter het lager worden afgebeeld

de wielnaaf zit in het lager zoals bij zoveele voorwiellagers

remember,, bmw heeft achter steekassen

[url=http://bmwfans.info/original/E46/com/320...][img]http://bmwfans.info/original/images/1202...[/img][/url]
[url=http://bmwfans.info/original/E46/com/320...][img]http://bmwfans.info/original/images/9923...[/img][/url]
[url=http://bmwfans.info/original/E46/com/320...][img]http://bmwfans.info/original/images/1202...[/img][/url]

Ik heb het ff bij elkaar gezet , misschien is dat wat duidelijker.
Zelf ff in elkaar zetten.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

OEPS!
Ik was inderdaad in de war, sorry. [img]http://img52.exs.cx/img52/271/l9iblush.g...[/img]

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

kijk eens aan dat is duidelijkheid.tja en om dat op de sloop allemaal te verwijderen hahahaha

Bij montage pers je eerst het lager in de naaf tegen een borst (vanaf de kant van de moer); vervolgens breng je de (inwendige) veerring ter borging aan. Wat Hans stelt - naaf met lager als samenstel vervangen - kan dus wel degelijk. Probleem is alleen, dat als de passing van de lager binnenring lager op de spline-as wat aan de vaste kant (immers dubbel hoekcontactlager) is, het lager al beschadigd raakt bij het losslaan van de naaf van de as.

hoe kun jij nou in godsnaam die circlip verwijderen als alles gemonteerd zit die tekening klopt wel degelijk eerst het lager in het huis dan de circlip dan de naaf,demonteren naaf moet je eruit persen dan de circlip verwijderen dan het lager eruit persen.kan niet in een geheel eruit gehaald worden dan zul je ten allertijde de circlip moeten verwijderen en daar kom je niet bij zolang de naaf nog erin zit.

en je complete draagarm over zetten
met naaf /lager
maar dan moet je wel een hoop slopen/slopen en weer monteren
t leven van een knutselaaris hard
van een monteur ook
maar dit is een garage klusje als je niet t juiste gereedschap hebt

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Inwendige borgring (circlip) blijft gewoon in de naaf zitten, net als het lager. Naafmoer los, slagijzer (of iets met zelfde werking) op naaf, naaf schuift met lager en al over de spline as. Het lager loopt daarbij wel beschadiging op als de passing zwaar is (niet meer het geval na heel veel km's), dus dit doe je alleen om het lager te vervangen, niet om naaf + lager opnieuw te gebruiken!

kan niet,moer van de aandrijfas los aandrijfas verwijderen,dan met glijhamer de naaf eruit trekken (als dit lukt natuurlijk,ik beschrijf alleen hoe in het zijn werk gaat)de binnenring van het lager zal hoogstwaarschijnlijk mee los komen omdat dit op de naaf blijft zitten,dan zie jij die circlip die verwijder je en dan kun je pas kun je de buitenring van het lager eruit persen

effe voor alle duidelijkheid het lager zit in het huis en niet in de naaf

hahaha wat een leuke discussie mare Robby heeft gelijk want als je het zaakje demonteert komt met de binnen naaf de binnen ring van het lager mee dus dan is lager al verziekt kogels rollen er uit etc.

gpekaar 0

16 jaar

precies,och toch wel een discussie waard.

als je de tekening ziet en dan vanaf dif zoals robbie schrijft
aandrijf as
gaat door het lagerhuis
het lager gaat over de as in het huis
dan borgen met clip
dan pers je de naaf in het lager over de as
en dan de borgmoer vastop de as
dus je naaf zit in het lager geperst
en de naaf moet eruit om de clip te verwijderen
en dmet het uit de lager persen/trekken verniel je het lager en kan je er alleen nog mee knikkeren
de functielager is over
en dan moet je nog het lager huis ( de buiten kooi ) eruit zien te krijgen

maarreh
waar is de topic starter?????
is die van af 22 maart al met zn lager aan t vechten of heeft ie een andere oplossing
zou wel pretig zijn als ie effe iets liet (horen)lezen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

zekers, leuk toch maar doe je echt niet eff met een schroevedraaier en waterpomptang op de sloop of in de straat, je hebt gewoon wat trek/pers gereedschap nodig en niet te vergeten sleutel ervaring.

gpekaar 0

16 jaar

dat weten de meesten hier
alleen sommigen denken dat je t er zo effe afpakt
en in de garage mopperen dat al dat meer werk(vast gerot) toch niet kan

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Yep klopt helemaal Jerry, en de topc starter is met de noorderzon verdwenen.

gpekaar 0

16 jaar

die is zijn lager er met een vijltje aan het uitvijlen hahahaha

en wij maar uitleg geven

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Topicstarter reageerd ook niet op e-mail, dus ......................
als niemand meer iets toe te voegen heeft, gaat deze post dicht.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

nu al
en die taart dan
zo krijgen we m nooit te pakken
maar als t te lang duurt wordt de slagroom zuur hans

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

[quote=Hans4040]Topicstarter reageerd ook niet op e-mail, dus ......................
als niemand meer iets toe te voegen heeft, gaat deze post dicht.

mvg,
Hans.[/quote]
die dacht
effe lagertje doen
is geschrokken van alle hulp
3 dagen tijd geven om uit depressie te komen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

oh ja, jij zit op die taart te wachten[img]http://dune.servint.com/uploads/c_laugh....[/img]

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

zal met de jaar bbq wel een peren taart worden
moet ie ze wel van te voren pluken
anders moeten we weer een helm op

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

als er weer een BBQ is........ik heb Sytze al eeuwen niet gezien

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

leuk verhaal.
zo zie je maar..........je kan ook TE ingewikkeld denken.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

dat heb ik dus afgeleerd
en t effect was merkbaar

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

geen moeilijk gedoe sympliciti is the key?

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

yes

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Jongens allemaal bedankt voor de text en uitleg
ik ben niet met de noorderzon vertrokken nee mijn mail adres was verkeerd opgegeven
jongens SORRYYYYYYYYY

cavus 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.