Wegens giga drukte poosje afwezig geweest, maar nu heb ik zelf een probleem waar zelfs de honden geen brood van lusten....
Klant heeft 106 gekocht van particulier met een koppeling die met 2 benen moet worden bediend vanwege de kracht die nodig is. Hebben reeds 2 keer complete kopp.set vernieuwd, samen met de gaffel en het geleide buisje voor het druklager en de busjes voor de gaffel. Ook de kabel is reeds 2 keer vernieuwd. Wij staan echt voor een raadsel. We hebben er nu een orginele set in zitten en ook die is niet in te drukken. Alles loopt soepel als je het los bediend, er is echt niets wat zwaar loopt. Maar toch is het pedaal bijna niet in te drukken als alles is gemonteerd. Het lijkt alsof er een verkeerde bak achter zit maar dat is ook niet het geval. Het is het type met de lange kabel onderlangs. Wij zijn er bijna radeloos van en hebben reeds een peugeot specialist erbij gehad en die weet evenmin de oorzaak.
Wie o wie heeft dit eerder bij de hand gehad. Een doos gebak voor de juiste diagnose-steller!
Sytze Jansma
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als eerste: ik heb niet de oplossing.
Maar is het niet mogelijk om de vorige eigenaar te achterhalen en te vragen hoe dit euvel ontstaan is? Bijvoorbeeld na een bepaalde reparatie, of na montage van een of ander gebruikt onderdeel, of gewoon langzaam aan steeds erger geworden.
Dit om toch een beter beeld te krijgen van het ontstaan van dit euvel. Ik neem aan dat de koppeling wel goed werkt maar een veels te zware bedienig vraagt. Komt dus wel goed vrij, trilt niet, slipt niet enzo?
wat je nog zou kunnen testen is: vliegwiel, en koppeling demonteren en los van de auto weer monteren om zo te kontroleren welke druk er nodig is om de drukgroep in te duwen. Misschien is er ooit eens om onverklaarbare reden een ander vliegwiel in gekomen.
in elk geval ben ik reuze benieuwd wat dit euvel veroorzaakt.
Het kan toch niet zijn dat de klant de 106 heeft gekocht MET bijv. al een verkeerde koppelingskabel?? en dat je daar op "nat" gaat, door deze kabel als voorbeeld aan te houden?
Zit even te kijken, maar er zit lengte verschil in koppelingskabel voor een 106 mét of zonder stuurbekrachtiging en dan heb je voor allebei ook nog een korte kopp kabel.
Zit er wél een kabelhoudertje aan de onderzijde van de versn.bak?
Heb je al een andere kabel geprobeerd ,zit deze kabel niet verkeerd gemonteerd bij het pedaal.
Hans
ik denk dat je dat al getest hebt,kun je de gaffel wel normaal bewegen dus op de gaffel druk uitoefenen zoder de kabel,,zit het pedaal niet vast op de stang waarover hij scharniert is dat niet uitgevreten of uitgesleten of ruw geworden het kan zijn als die kabel eraan zit dat hij de pedaal vast op een uitgesleten as trekt,heb ik gehad bij een ford escort,daar ligt het pedaal in 2 nylon ringen die waren helemaal weg waardoor het ijzer van de pedaal in de stang was gevreten
16 jaar
een puntje gebak is ook wel goed (geintje)wat ik ook gehad heb bij een golfje,ik kocht een kabel bij een automaterialenzaak en de koppeling ging echt zwaar,te zwaar,ik koop een originel kabel bij de dealer en was meteen soepel,was een kabel met nylon binnenmantel en van de automaterialenzaak was zonder nylon binnenmantel. dus wie weet.
16 jaar
Wat de kabel betreft, de oude, waarmee de klant dus bij ons kwam, ging vele malen zwaarder dan de 2 nieuwe die we al gemonteerd hebben. Alle andere typen kabel die er zijn kunnen er niet op, dit i.v.m. het stuurhuis waar hij vlak achterlangs loopt. Alle andere kabels zouden stijf tussen stuurstang en schutbord komen te zitten. De oude kabel had al geen nylon binnenmantel meer, en was helemaal kapot getrokken, de raffels hingen eraan! De eerste mieuwe kabel had wel een nylon binnenmantel, maar die brak in 2en, omdat er zoveel kracht voor nodig was om hem aan te trekken. beide nieuwe kabels zijn van remkaflex. En het oe nummer van de oude correspondeert met het nummer van remkaflex. Hij heeft een stuurpomp, en volgens alle gegevens is dit dan ook de goede.
Het pedaal beweegt supersoepel, en zit verder ook geen speling op. Tevens is het zo dat wanneer je de koppelingshevel, beweegt met een bandenlepel, hij ook loodzwaar gaat... Normaalweg gaat hij alleen het eerste stukje zwaar, en zodra hij over het dode punt is, gaat hij superlicht. Maar deze beweegt over de gehele linie enorm zwaar!!! De vrije slag van de hevel (het stukje wat het druklager kan bewegen tussen de v.bak en drukgroep dus) gaat ook enorm soepel. Het gaat dus puur om het indrukken van de drukgroep wanneer hij enorm zwaar gaat!
We hebben 2 verschillende koppelingsets geprpobeerd van LuK, die werden voorgeschreven, en we hebben van een sloper al een originele drukgroep geprobeerd. (dus wel met nieuwe koppelingsplaat en druklager)
Met andere woorden, we zijn er nog niet... Keep on going!!!!
Greetz, Sjoerd (monteur bij Sytze)
Misschien is de bak wel eens ooit gewisseld en de verkeerde geplaatst? Na een schade of zo.
Haal de spanning eens van de bak en probeer nog eens. Straks zit er ergens een scheur in......
Vroeger eens meegemaakt dat een bak zó vaak eraf en erop was geweest dat de geleidestiften waren uitgelubberd en daarmee de koppeling en de bak scheef kwam te zitten.
Soms kan je de koppelingskabel (onbedoeld) verkeerd om plaatsen zonder dat je het direkt in de gaten hebt.
We horen het graag! succes.
Nee alles al op scheuren gecontroleerd en ziet er nieuw uit! Bak is toch de goeie volgens ons......
Wij.
hey sjoerd het is wel bijna 1 april.......
gr hans
Steek ons de gek maar weer aan....het is toch menens deze keer. Morgen krijgen we de 4e set van een ander merk dit keer en een orginele kabel. Voor wat het waard is..............
Sytze
Sytze,
We wachten af....
Hans
als het zo is dat je kabel knapt ligt het zoiezo niet aan je pedaal,en als je de lepel zo niet kunt indrukken ligt het toch wel degelijk aan ,,of je drukgroep of misschien verkeerd type druklager ,je hebt elke keer de sets met druklager vernieuwd wordt je druklager niet in elkaar gedrukt zodat hij gaat klemmen over de geleidebus zo'n plastic druklager misschien een stalen proberen(overbodig denk ik maar toch,wel vet op de geleide as gedaan waarover het druklager glijd)ik denk dat jou druklager klemt over de geleidebus zodra er druk op komt te staan
16 jaar
scharnierpunt van de gaffel eens goed contoleren; is dit niet met een teflon kappje, anders vervangen en geleidebus vervangen
hmmmm
is het wel de juiste gaffel
lengte
ls ie te kort is kan je behoorlijk je kuiten trainen
en de kabel aan t schutbord
heb eens een ... gehad trok je met pedaal intrappen de kabel scheef en in het plaatwerk
was de ophanging los gescheurd van de plaatwerk
ja jerry die kabel scheeft kan wel kloppen,maar dan nog moet de gaffel zonder kabel soepel gaan,ik heb ook ooit bij een fordje de gaffel afgeslepen en een paar centimeter ijzerstrip tussengelast maar bij zulke krachten als hier beschreven worden gaat er toch iets kapot denk ik.
16 jaar
die plastic busjes waar de as boven en onder in gelagerd zit zijn een soort excentrisch, je kunt ze zo monteren dat de as scheef in de bak komt te zitten. het is ver gezocht, maar anders heb ik verder ook geen idee.
suc6, harry
las een bbq in en we komen met zn allen ter plekken adviseren
kan je rustig alles probern
en we brengen je wel een kippepoot tussen dor met een glaasje limo
(sleutelen en bier gaat niet ,ga je fouten maken en daar behoeden we je wel voor)
Kijk , dat lijkt me nou weer een strak plan, is weer es wat anders dan al dat gesleutel.
sytse is te druk met zn koppeling denk ik
anders had ie ons al uitgenodigd
Eureka!!!! We hebben het probleem gevonden. Je zal het niet geloven maar het probleem zat um alleen maar in de kabel! We hebben op advies van een monteur(de 38e die we raadpleegden)de nieuwe remkaflex koppelingskabel vernieuwd voor een orginele. Je zal het niet geloven maar hij gaat als een veertje nu. Het is echt onbegrijpelijk want ze zien er hetzelfde uit. Orgineel erop en klaar is kees. Alle dingen die hierboven door jullie zijn geopperd hebben we allemaal goed bekeken en vernieuwd e.d.
Er kon bijna niets meer overblijven. We zijn alleen op een dwaalspoor gezet doordat de 1e kabel die brak ook een orginele was, dus wij dachten dat het weinig uitmaakte of ie orgineel was. Dat doet het dus wel......
Allemaal bedankt voor het meedenken en voor Hans: geen 1 april mop!!!
p.s. die komt nog hehehehe!
Sjoerd en Sytze
[quote=Hans4037]Heb je al een andere kabel geprobeerd ,zit deze kabel niet verkeerd gemonteerd bij het pedaal.
Hans[/quote]
Blijft de vraag wie heeft nu de doos gebak verdiend???????????????
Hans
We hebben 3 kabels geprobeerd, en de 4e was orgineel en goed werkend. Ook zat deze juist gemonteerd bij het pedaal en bak. Toch mag je gebak hebben volgende week, tenminste.....als je over de dijk kan komen, hehe.
Toch heel erg bedankt.
Geintje, en gebak is niet goed voor mij. Nemen jullie het maar lekker en denk bij elk hapje maar aan mij.
Gr Hans
nou,hans toch ook niet slecht .[quote=robby10030]een puntje gebak is ook wel goed (geintje)wat ik ook gehad heb bij een golfje,ik kocht een kabel bij een automaterialenzaak en de koppeling ging echt zwaar,te zwaar,ik koop een originel kabel bij de dealer en was meteen soepel,was een kabel met nylon binnenmantel en van de automaterialenzaak was zonder nylon binnenmantel. dus wie weet.[/quote]
16 jaar
uuuhhh hans 4074 verdient het gebak.
16 jaar
Als je oorzaak (kopp.kabel) en reden (namaak t.o.v. origineel) bekijkt, zit robby helemaal juist lijkt me!
Daar komt bij dat wij wekelijks gebak krijgen van tevreden klanten! Gezien de hoeveelheden zijn we al genoodzaakt dit niet meer aan te nemen.
Oeps....dat stinkt! haha
Het is echt fantastisch dat garagebedrijven gebak in ontvangst mogen nemen vanwege hun goede afhandelingen. Het is daarnaast schrijnend hoe veel garages onvoldoende werk afleveren en mede door slechte communicatie en gewoon niet goed naar de klant luisteren.
Een reparatie mag best prijzig zijn, als het geleverde werk maar naar tevredenheid is.
[quote=marcel7031]Het is echt fantastisch dat garagebedrijven gebak in ontvangst mogen nemen vanwege hun goede afhandelingen. Het is daarnaast schrijnend hoe veel garages onvoldoende werk afleveren en mede door slechte communicatie en gewoon niet goed naar de klant luisteren[/quote]
Gelukkig hoort Sytze niet bij die categorie.....
Gr. paul
[quote=marcel7031]Het is daarnaast schrijnend hoe veel garages onvoldoende werk afleveren en mede door slechte communicatie en gewoon niet goed naar de klant luisteren.[/quote]
Sa is ut mar krekt!
Sytze luistert ZO goed, daar kom je als klant bijna nooit meer op tijd vandaan.....!
Gelukkig is de koffie daar OOK altijd okee!
16 jaar
Nou met z'n allen ook weer niet zo negatief doen, er zijn gerust nog wel veel bedrijven die het heel goed doen alleen , daar wordt op verjaardagen en feestjes niet over gepraat. Is ook niet zo interesant als een ellendeverhaal.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar