BMW 5-Serie: e39 calcium accu laadt niet volledig - Welke accu te kopen?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3 ltr

Sinds de laatste weken heb ik een aantal maal met een lege accu gestaan met m'n BMW 530d uit '99 (voorgloeien gaat, paar keer ronddraaien tijdens starten gaat, maar accu sterft voordat de wagen aangeslagen is). De accu is nu vier maanden oud en is van het calcium-calcium type.

Op de fora heb ik gelezen dat de 'egel' (kachelvoorschakelweerstand) een verbruiker kon zijn wanneer de wagen in rust is en heb deze daarom al preventief vervangen. Geen verschil. Ik heb ook een amperetang gekocht om de lekstroom te kunnen meten en kom rond de 200mA uit in rust, wat hoger is dan gemiddeld, maar niet genoeg om een 100Ah accu op een dag leeg te trekken.

Met de amperetang heb ik ook gekeken naar het laadgedrag van de accu. Kort na het starten is de laadstroom zo'n 10 seconden 40 Ampere, waarna deze in ca. 5 minuten tijd richting de 8 ampere zakt. Dat is veel te laag om de accu vol te krijgen. De laadspanning is constant 13,9 Volt, onafhankelijk van lampen aan/uit en andere verbruikers (ventilator, standkachel etc.). Het teruglopen van de laadstroom lijkt dus niet te wijten aan een zwakke dynamo.
Met een laadstroom van 8 Ampere moet je minimaal 12 uur rijden om een 100Ah accu op te laden. Zo lang rijd ik zelden, dus is het niet vreemd dat de accu niet vol komt. Tel daarbij het koude weer op (capaciteitsverlies van de accu en dikkere olie) en het is roulette of de wagen start of niet. En da's een rotgevoel.

In de zoektocht op internet naar mogelijke oorzaken heb ik ondertussen op een aantal plaatsen gelezen dat calcium accu's (calcium-calcium, zilver-calcium en lood-calcium) een minimale laadspanning van 14,5V nodig hebben om goed geladen te kunnen worden. De e39 genereert maar 13,9 Volt, wat volgens dezelfde fora normaal lijkt te zijn voor een wagen uit die tijd. Ook kun je op een aantal plaatsen teruglezen dat de lagere laadspanning een probleem geeft in combinatie met calcium accu's, omdat de accu niet volledig geladen kan worden (wat overeen komt met de metingen met de amperetang). Maar... nergens kan ik vinden welke accu ik wèl moet kopen voor m'n BMW zodat hij de accu weer 100% op kan laden. Zelfs bij de BMW garage hebben ze geen idee...

Welk accu-type ondersteunt nog wel een laadspanning van 13,9Volt? Welk merk en type moet ik hebben en waar kan ik deze bestellen?

Bedankt!!

bmwdem

Geplaatst door bmwdem (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bmwdem,

Die accu die je hebt moet echt wel sterk en zwaar genoeg zijn voor deze wagen, het kan zijn dat je gewoon een slechte accu hebt..

Die 13,9 Volt moet goed zijn, dat laad elke auto zo ongeveer bij, en of je dan een 50 of 100Amp accu hebt maakt dan niks uit. De laadspanning varieerd normaal tussen de 13,7 en 14,4 zo ongeveer.

Hoe heb je dit gemeten ? Zet anders eens de verliching aan, net zoals de achterruit verwarming en de aanjager op de hoogste stand, dus veel verbruikers aanzetten en dan eens het voltage op de accu meten als de motor loopt, meet je dan nog deze spanning, dan is dat al oke.

Met 1 ding ben ik het niet mee eens, je zegt dat hij maar me 8 Amp doet laden en dat je dan 12 uren moet rijden, dat is niet waar, want hoe voller een accu is, hoe lager de stroom word waarmee bijgeladen word..

Een lekspanning kan ook veroozaakt worden door de dynamo bv, en als je zegt dat je 'nieuwe' en volle accu binnen een nacht leeg getrokken is, dan zou het 2 dingen kunnen zijn, of een grote lekspanning in rust of een slechte accu.

Indien je nog een andere accu hebt staan die ongeveer hetzelfde is, maar dan wel nog goed werkt zou ik deze eens erin zetten en het een paar dagen afwachten, alleen om te kijken of het nu wel beter gaat.

Gr Stefan

lukas jansen (0), 13 jaar geleden

Zit er niet ergens een massa aansluiting die gecorrodeerd is?Kan me ook niet voorstellen dat een 100ampere accu niet genoeg is.Had zelf een 90amp.in de E39.Is meer dan genoeg.Nou moet ik wel zeggen dat er ook een dikkere dynamo gemonteerd was.

Paulus8636 (0) PRO, 13 jaar geleden

Je zou eerst de volgende dingen kunnen bekijken:
- Tijdens het starten de spanning op de accupolen meten. Zakt deze onder 10V dan is de accu OF ontladen OF defect. Hierna kun je verder zoeken of er toch een grote lekstroom is o.i.d.
- Indien de spanning boven 10V blijft en de startmotor draait traag of niet, check dan de massa-aansluitingen en de startmotor zelf.
In dat geval is er met de accu niets mis.

Succes,
Paul

lukas jansen (0), 13 jaar geleden

Als je accu nog maar 4 maanden oud is,heb je garantie indien deze niet goed is natuurlijk.Je kunt hem laten testen bij de accuboer waar je hem gekocht hebt.Zal vast wel een tester hebben die startstroom nabootst.

mike e39 (0) PRO, 13 jaar geleden

De accu die jij moet hebben is een accu van het type AGM dit is het type accu die bmw tegenwoordig ook monteert , varta bosch banner komt allemaal uit dezelfde fabriek , met een bosch s6 heb je een prima accu die ook tegen diepontladen kan, wat bij de meeste andere accu niet kan dan gaan ze kapot .

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ook een gewone accu moet gewoon werken, je hoeft geen AGM accu in een e39 te gebruiken. Je zult niet de eerste zijn die een kapotte accu heeft ondanks dat ie nog nieuw is. Kan gewoon aan de accu liggen, gewoon laten testen en dan het liefst door degene die hem heeft verkocht.

Een keer een half volle accu bij deze koud laten staan kan al voldoende zijn om een accu kapot te laten gaan.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.