goedemiddag,
even een vraag omtrent de carterventilatie ik heb al een beetje zitten speuren op het forum.
klopt het nu dat ik er van uit mag gaan dat als ik bij lopende motor de olievuldop verwijder en de motor hierdoor slechter gaat lopen ik er van uit kan en mag gaan dat de carterventilatie in orde is ? motor gebruikt overigens wel wat olie ongeveer 1-1000km maar dit zou ook normaal zijn bij een m54 motor als ik de diverse berichten mag geloven ?
2e vraag motor loopt heel soms bij koude start op 5 cilinders en rookt dan ook paar keer gas geven dan is dit weer over en loopt dan netjes op 6 cilinders wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?
hoor graag van jullie,
vr gr arno
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vaak hoor je al zuigende en sissende geluiden, terwijl de motor nog netjes loopt.
De truc met de olievuldop werkt niet altijd heb ik door de jaren ervaren...je komt toch altijd wel op de carterventilatie of inlaatslang uit als er problemen zijn.
Als je aan de carterventilatie begint moet je echt ook alle slangen en leidingen vervangen...bij demontage gaat alles kapot nl. (spruitstuk kan wel gemonteerd blijven) de dealer kan je wel de juiste 'set' leveren (modific slangen)
Wat je zo wel ff snel kunt controleren en vervangen is: inlaatslang (scheuren bij bochtje/valse lucht), het 'piefje' achteraan het inlaatspruitstuk (gescheurd/valse lucht) en de met gaas omwikkelde slang die aan de peilstok zit (gescheurd)
Vergeet niet nadien de adapties te wissen.
motor loopt op zich netjes zonder problemen maar las nogal veel berichten over olieverbruik door verstopte carterventilatie vandaar de vraag
maar wat is jullie advies als er geen klachten zijn buiten het olieverbruik carterventilatie wel of niet vervangen?
en het soms op 5 cilinders lopen koud daar nog suggesties over?
vr gr arno
Een verstopte of defecte carterventilatie komt wel vaker voor en als hij nog nooit vervangen is dan is het niet onverstanding om dat wel te doen. Hoog olie bij deze motoren verbruik kan ook wel komen door vast zittende olieschraap veer of zuigerveren waardoor door compressie verlies een misfire onstaat.
gr Martin
Dat kan zeker het geval zijn, vooral als ze dan ook nog bevriezen door het vocht wat er in zit, en dan zuigen ze de motorolie op, dit komt redelijk vaak voor.
Maar overslag zou toch 1e instantie mijn prioriteit hebben, check als je geen storingen hebt je adapties op de cylinders, dan weet je welke cylinder het doet, dan bougie en bobine wisselen met een andere cylinder en je kunt dan al veel uitsluiten.
Een beschadigde cylinder komt wel zga nooit voor mij een M54, maar gelijk uitsluiten mag je nooit, dus met de endoscoop erin en je weet ook genoeg.
Het is ook niet een kwestie van beschadigingen maar vast zittende zuigerveren door kool aanslag. Zie bv https://www.youtube.com/watch?v=_Vo4fm0J...
Cilinder beschadiging komen inderdaad bijna nooit voor, meestal zien de cilinderwanden er als nieuw uit, ook als er een hoop kilometers zijn gedraait.
gr Martin
Heb het nog niet meegemaakt, maar zeker het proberen waard, kan een hoop tijd en geld schelen.
ben toch van plan de carterventilatie preventief te vervangen is het dan raadzaam om de uitvoering voor koude landen te bestellen of juist niet doen en de standaard uitvoering bestellen wat is jullie ervaring hiermee
gr arno
Die ken ik niet, zal wel een verwarmingselement in zitten oid, vind ik niet nodig, de complete set is zo al kostbaar genoeg.
Ps: let bij montage van die leiding die tussen het spruitstuk door komt, dat die dus een bajonet sluiting heeft...dus eerst ff los in de hand die handeling uitvoeren, dan in de auto die dus eerst aan de cartervent klep monteren, dan de cartervent klep zelf pas vastschroeven...ff een tip dus. (heb er al wel tig gedaan door de jaren..)
De zogenaamde koude landen uitvoering is zolang ik carterventilaties vernieuw de enigste uitvoering die leverbaar is.
gr Martin
zo complete spul is vervangen inclusief alle slangen zo,n 2 uurtjes werk zat niet helemaal dicht maar scheelde niet veel
auto lijkt wel wat feller te reageren op het gas maar dat kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten
meteen maar even de airco leeggehaald en opnieuw afgevuld best handig om bij een truckdealer te werken :)
zag ook nog een slangklem bij de stuurpomp zo,n knijpklem die wat lekte dus ook meteen even gedaan kunnen we weer even vooruit !!
en ik moet zeggen kosten vielen erg mee
gr arno
Die misfire kan zomaar een bougie of bobine zijn; gebeurt ook regelmatig. Iets off topic , maar wil je me eens een berichtje sturen met waar je de carterventilatie hebt laten doen en tegen welke kosten? Is iets dat bij mij ook wel gedaan zal moeten worden en ik probeer te kijken waar ik leuk terecht kan hiervoor. Alvast thx!
He Alex,
het heel soms op 5 cilinders lopen heeft denk ik niet met een misfire te maken maar meer met een stoter die op gang moet komen of iets dergelijks.
wat betreft het olieverbruik heb ik nog wel een vraag aan allen is het raadzaam om voor de olieverversing een motorflusch toe te voegen en daarna alles aftappen en verversen incl nieuw filter dit vanwege het feit dat ik hier lees over verkleefde zuigerveren ??
wat betreft het vervangen van de carterventilatie was ik aan onderdelen zo,n 115,- kwijt en een collega monteur bij ons heeft de boel vervangen dus dat was tientjes werk
gr arno
@Arno; dank voor je reaktie.. Ok als je iemand kent die dat al vaker gedaan heeft scheelt dat absoluut.
Ik zou geen flush doen die kapton ringen in de Vanos vinden het niet lekker. Vaak is het cilinder 5 die weigert mee te doen. Raar maar waar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar