Als je bij draaiende motor de peilstok uittrekt dan komt er olie uit ! Denk dat er iets scheelt met cartercentilatiefilter/klep ! Wagen trekt heel goed maar is ook gechipt ! Zou het kunnen zijn dat dit ook een andere oorzaak kan zijn ipv carterventilatie ? bvb zuigerveren of koppaking of ..? Motor draaid goed voelt krachtig aan en bij gasgeven geen gekke geluiden ofzo olieniveau stond tusse min en max ! wagen kopen of niet kopen ? nu heeft een mechanieker gezegd dat die carterventilatie ..dat da nie daar aan kan liggen omdat die carterventilatiesysteem een nieuw model is van bmw wat geen problemen geeft !?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het gaat om een bmw e60 525d van 2005
Waarom trek je dan de peilstok met draaiende motor..?
Heeft helemaal geen zin.
Omdat als je bij draaiende motor de oliepeistok eruit trekt en er komt olie uit dan weet je dat er teveel druk in je carter is ! Die druk kan komen door bvb versleten kapotte zuigerveren en is dus een hele dure reparatie ! maar het kan ook komen door gewoon een verstopt carterventilatie! en dat kost niets ivm het vorige. ma ben geen mechanieker en ben gewoon niet zeker wat het nu is ! Ma in ieder geval ! het is zeker niet normaal dat er olie uitstroomt !
dat zou niet mogen ! rij zelf met een bmw 2.0 diesel en mijn doet dat niet ..
9 jaar
nu ben ik aant denken als je cv filter misschien een beetje verstopt zit dan ..dan heb je eigenlijk al teveel druk in carter e.d! nu is het misschien zo dat wanneer je de peilstok uittrekt die druk de korste weg zoekt en dus via peistok eruit komt . of als het toch aan de zuigerveren ligt ..die zuigerveren da ligt ook kort bij de peilstok en da zoekt ook de korste weg..dan kan het er ook uitstromen.. pff misschien aan eigenaar vragen als ik carterventilatie mag vervangen ter plaatse
9 jaar
Onzin verhaal , bijna elke auto waar je de peilstok uit trekt als de motor loopt komt er olie uit spatten.
Ligt er net aan hoever de pijp doorloopt in het carter.
Carterdruk heeft elke auto.
Het is absoluut geen graadmeter om te bepalen of de motor te veel carterdruk heeft.
Dat er carterdampen vrijkomen ok maar dat er olie uitstroomt net alsof je de kraan openzet bij je thuis ..dat is toch niet normaal denk ik !
9 jaar
Alle carters in een BMW motor en waarschijnlijk tegenwoordig van alle andere merken motoren werken met een vacuum in het carter dit wordt door de carterventilatie in stand gehouden. Olie uit de peilstok is niet normaal en zeker niet als het er uit stroomt. Een verstopte carterventilatie is het meest voorkomende oorzaak maar het kan ook door ernstiger problemen veroorzaakt worden.
Als dit een auto is die je eventueel wild aankopen dan zou ik hem gewoon laten staan, genoeg keuze als je een 525D zoekt.
gr Martin
Ik dacht het wel...dank voor de pro hulp!weet jij toevallig ook bij zo een bmw 525d...die carterdampen worden geleid naar de turboaanzuigdarm he ...ma wat ik me afvraag..bij bmw heb je een carterfilter en daarnaast een klep! nu die klep..hoe werkt die klep? Wanneer gaat die open en wanneer gaat die toe ? gr
9 jaar
Die klep is een membraam die het vacuum constant houdt. Bij een defecte klep heb teveel vacuum en bij een verstopt filter komt de olie uit een plek waar het niet uit moet komen.
gr Martin
Klacht beter om schrijven !
Kaleido 1 ! Nog voor dat gij zegt van dat mijn verhaal onzin is zeg ik van dat er olie uitstroomt ! Dus ik denk dat ik de klacht toch wel juist omschrijf of niet ? En als ik nu zeg dat er olie uit de peilstok stroomt...wilt ge nu echt zeggen dat ik moet zeggen ..de olie stroomt er uit net alsof je de kraan open zet bij je thuis ! Ik denk dat als ik gewoon zeg de olie stroomt er uit dat dat toch wel voldoende is niet ? En ook al zou de olie er gewoon uitstromen...dat is ook niet normaal !
9 jaar
Ik zou ook zeker de carterventilatie klep controleren en en event vervangen.(kan verstopt raken)
Zit er niet te veel olie in trouwens?
Carterventilatie is een lastig doordacht systeem bij BMW (vooral bij benzine), het zijn de longen van de motor, zo moet je het eigenlijk zien.
Vroeger gingen de dampen regelrecht de buitenlucht in, tegenwoordig worden ze dus ruwweg gezegd, met beleid via venturi systeem met kleppen weer opnieuw in de inlaat geleid en dus verbrandt.
ik zelf heb defecte of vastzittende zuigerveren bij een M57 nog niet meegemaakt, maar alles kan natuurlijk bij hoge km standen.
@bmw1250pk: niet boos worden, maar ik denk dat @kaleido1 zich stoort aan jouw 'snelle' sms schrijfwijze...dat heb ik ook wel een beetje moet ik bekennen, dus meer met komma's en nieuwe zinnen beginnen, dat maakt het allemaal veel duidelijker en overzichtelijker voor iedereen lijkt mij. (moderator ?)
Er zat niet teveel olie in,pijl stond tussen min en max! Ik ben nu aant denken dat het mss komt door meerdere problemen namelijk : verstopte of gedeeltelijk verstopte cv filter en die cv" klep" blijft mss ook dicht of bijna dicht waardoor de druk oploopt! Maar volledig dicht kan die eigenlijk nie zitten denk ik want dan zou je bij gasgeven toch op zn minst de oliepeilstok eruit moeten blazen en dit gebeurd niet !tenzij je de verstopping onder vollast "openblaast" en onder stationeer toerental toch die verhoogde druk hebt.Wat ik ook denk is dat je mss door een slecht verstopt roetfilter teveel tegendruk hebt en als je zuigerveren al niet meer 100procent zijn heb je al een verhoogde carterdruk dan nog eens door die tegendruk mss nog meer ! Dus stel dat het niet door het cv systee komt dan denk ik dus aan een samenloop van omstandigheden zoals licht versleten zuigerveren,uitlaat beetje verstopt en noem maar op.Door dit op te lossen zal de olie er niet meer uitspuiten.Het is ook een 6cilinder dus zou je zeggen je hebt zowiezo meer carterdruk maar je hebt natuurlijk ook een grotere carterpan! Maar dan nog de werking is anders dan een 4cil motor,want bij een 4cil motor gaan 2zuigers naar boven terwijl de 2 ander naar onder gaan. Dus als de zuigers naar onder gaan is er meer druk in de carter zou je kunnen zeggen maar doordat de ander 2zuigers naar boven gaan is er toch geen verhoogde druk.Mss dat je bij een 6cil motor zowizo meer druk in carter hebt omdat ja meer zuigers hebt en omdat de stand van de zuigers anders is ...dit gepaard met bvb gedeeltelijk verstopte cv en roetfilter en 250.000km motor kan ervoor zorgen dat olie uit je peilstok komt wanneer je die peilstok eruit trekt ! Als ik nu iemand kende met een 525d van 2005 dan zou ik da eens kunnen proberen en kijken wat die doet wanneer ik de stok eruit trek !
9 jaar
Wat staat hier een spetterend verhaal zeg......hoe verzin je het !
Wat is nu de eindconclusie .,!/ Hoofdletter Alinea heb je het carterventilatiesysteem al gecontroleerd ?
Je moet gewoon geen olie in de motor doen dan komt het ook niet meer uit de peilstok..... Hoef je er nog meer zo moeilijk over na te denken
gr Martin
Gisteren tijdens het autorijden deed ik het portier links open en toen werd het zeer koud in de auto , terwijl de kachel "vol" aanstond . Dit mag toch niet kunnen.....
[quote=Marjacq]Gisteren tijdens het autorijden deed ik het portier links open en toen werd het zeer koud in de auto , terwijl de kachel "vol" aanstond . Dit mag toch niet kunnen.....[/quote]
Dat komt omdat er dan een onderdruk in de auto ontstaat en zodoende de capaciteit van de kachel omlaag trekt, wat een hele dure reparatie kan worden.
Advies is dan ook om tijdens het rijden de deuren en met name linksvoor, dicht te houden....
9 jaar
Hier had ik zelf nooit opgekomen...Bedankt voor deze zeer waardevolle tip! Wilde vandaag de auto al inruilen want ik krijg het niet warm op deze manier.
hehe, mijn eerste gedacht toen die olie eruit stroomde was carterventilatiefilter verstopt ! Nu zeiden ze bij bmw tegen mij dat da niet verstopt kan geraken omdat alle bmw's e60 of e61 een nieuw systeem hebben wat niet kan verstoppen.Dus vandaar dat ik aan andere oorzaken begon te denken.En daarom da ik wou weten hoe die klep juist werkt en dergelijke..Nu weet ik ondertussen dat die bmw e60's wel een filter kunnen hebben en dan zal dat wel de oorzaak zijn ! Ik ga nu toch de cv losmaken bij de eigenaar..zal laten weten hoe het is afgelopen.gr
9 jaar
Kijk nu komen we ergens , volledig controleren.
ik heb hetzelfde ongeveer! als ik mijn olie dop losdraat komen er allemaal spetertjes uit! de kleur is dan ook wat bruin, beetje doorzichtig.... denk dat me bobine een telaag aan accuzuur heeft?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar