auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: e46 323cabrio ews module storing; auto start soms niet

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 323

Hallo allemaal, sinds 1 maand heb ik een probleem met mijn auto. Na avondje rijden heb ik mijn auto geparkeerd in parkeervak. doordat het de volgende dag laden/lossen parkeervak is, was ik van plan om zelfde avond van plek te veranderen, maar ik kon de auto niet starten. het startmotor hoorde ik wel, maar het motor sloeg maar niet aan. Volgende dag naar bmw dealer gebracht, na uitlezen gaf het diagnose aan dat de EWS module storing was. Ews module is dan vervangen, en kabels vervangen. Auto startte wel weer.
Week later treed hetzelfde probleem weer op. Weer naar dealer gebracht, na uitlezen startte het wel weer.
Weer paar dagen later treed het probleem weer op, naar dealer gebracht alweer, na uitlezen deed hij het weer.

ps: heb laatst zo'n dubbeldin multimedia geplaatst, na het plaatsen van deze dubbel din is het probleem begonnen. Meteen heb ik het scherm uitgehaald, maar hierna treed het 3e ews storing weer op....

Kan het hieraan liggen, of zijn er andere oorzaken???

Wie o wie kan mij hieruit helpen???

alvast bedankt voor je tijd en hulp....

Geplaatst door

apo (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien zijn de draden naar de antennering rond het kontaktslot beschadigd. Kan zomaar dat er wat draden in de DIN opening verward raken. Blijkbaar kunnen ze bij die BMW garage de storing wel resetten maar geen goede diagnose stellen. Heb je de spanning voor de audioset wel van het voorgeschreven punt afgetapt? Zo niet en die zit op een EWS voedingspunt, komt er te weinig stroom door de te dunne draden of storingspikes afkomstig van de audio op de EWS. Wordt zoeken in de auto.

MJ 0
badge

13 jaar

bedankt voor je reactie MJ, ik ga meteen er achter na.....

apo 0

13 jaar

PS:
Rond januari is er een nieuw accu ingezet.
Maar het pool was niet goed vast gemonteerd aan accu hierdoor sloeg het auto niet aan.
Hierdoor was er bij het sleutel kontact-gedeelte een tikkend geluid te horen, maar doordat het accu pool niet goed was gemonteerd sloeg het motor niet aan..na het vast zetten van het pool, ging ie uiteindelijk wel aan..

zou dit het oorzaak hiervan kunnen zijn???

apo 0

13 jaar

De BMW dealer las een EWS module storing uit, die na resetten steeds weer terug kwam, ondanks een nieuwe EWS module.
Dat moet ter plaatse onderzocht worden, vanaf een afstand lukt dat niet.
BMW heeft een troubleshooting manual, is ook als pdf te downen.

MJ 0
badge

13 jaar

heb gister een originele buseniss cd speler geplaatst.. En ja hoor, vandaag weigerde auto weer te starten.. heb daarvoor 3 keer wel gestart...

wat zou het kunnen zijn???

apo 0

13 jaar

http://carservicemanuals.blogspot.com/20...

Hier kan je de volledige ETM downen. na het password de files allemaal downen en met winrar uitpakken.
Heb je de radio met met stekkers *direct* op de geschakelde +12 van het kontaktslot aangesloten?
Sluit anders de radio even provisorisch aan met lange draden op de + van de accu. Als dan alles ok is weetje waaraan het ligt.


Hmm, het is een E46, daar kan ik zo gauw geen ETM van vinden. Maar je gaat toch naar een dealer dan heb je die waarschijnlijk niet nodig. Ben wel benieuwd hoe het wordt opgelost.

MJ 0
badge

13 jaar

ik heb de radio, op de bestemde stekker aangesloten.. is dit dan verkeerd??

ik ga met lange draden op de + van de accu aansluiten, ik laat het wel weten over de resultaat..

hartelijk bedankt voor je hulp...

apo 0

13 jaar

Alleen als je de eerste eigenaar bent is alles origineel. Maar het zal je verbazen wat er in een auto afgeklooid wordt, draden doorknippen, loshangende draden, alarm systemen en leds uitschakelen enz. Als BMW af fabriek een modificatie doet, zitten er keurige zwarte stekkertjes om de draden aan elkaar te verbinden.
Nog beter doet bijv. een mainframe fabrikant of de vliegtuigindustrie dat. Bij Control Data bijv. gebruiken ze zwaar vergulde Amphenol connectors. Omdat goud niet oxideert heb je ook geen last van kontaktproblemen.
Bij een F16 zetten ze een kabelboom om de 10 cm vast op de ondergrond. Veel autofabrikanten laten draden te veel bungelen, waardoor de koperen draadjes eerder breken dan nodig is. Enige speling tussen blok en chassis is natuurlijk wel noodzakelijk.
Beter een tieribje meer dan een te weinig!

MJ 0
badge

13 jaar

ben met je eens, er word zoveel geknoeid inderdaad.. Het beste is gewoon fabrieks af te laten, ipv chinees spullen te gebruiken..

U (MJ) gaat vanuit dat het rond het kontakt zit neem ik aan...maandag ga ik dat doorgeven aan de dealer, om daar even uit te gaan zoeken naar de oorzaak..

apo 0

13 jaar

hallo daar ben ik weer.
dinsdag 15 maart startte het auto weer niet. Weer naar dealer gesleept, en ja hoor hij gaf weer het ews module storing.
Een bekende van me die al kinds af monteur is, vroeg of het krukkenas sensor was vervangen, deze keer gaf ik aan de dealer het opdracht om het krukkenas sensor te vervangen. Dat is hierbij gebeurt, auto heb ik gister opgehaald, even afwachten of het weer terug komt..

ps: belangrijke informatie:: na aanschaf van de auto heb ik een op afstand openen van de cabrio dak module laten plaatsen. Zou dit het ews module storing telkens weergeven????

Ik wacht heel graag op jullie antwoorden...
alvast bedankt..

apo 0

13 jaar

hallo,

Vroeger (2004) toen ik een golf 1 cabrio had en hier mijn probleem opschreef kreeg ik meteen antwoorden/oplossingen, maar tegenwoordig gebeurt dat niet meer, dat is wel jammer.

maja, Gisteren kreeg ik weer het zelfde probleem weer: ews module storing, weer naar dealer gebracht. Deze keer hebben we hevig zitten klagen over de werkzaamheid van de dealer, ze gaan deze keer onder loep nemen, naar het exact probleem..

dat wordt wachten.....

apo 0

13 jaar

Het probleem heeft BMW niet opgelost, ik zit te denken aan slechte DME, dit soort storingen zijn lastig omdat ze sporadisch optreden en na resetten het tijdelijk wel werkt.
Als de storing begonnen is na het plaatsen van de open dak afstandsbediening kan je natuurlijk dat gedeelte afkoppelen (zekering) en kijken of het probvleem verholpen is.



De startblokkering (EWS) werkt zo:
c/p uit een ander forum


The starting sequence of the EWS III (3.3) is as follows:
(Same as EWS III (3.2)
• The key is inserted into the lock cylinder and switched "ON". The EWS III (3.3) control
module is powered through KL R and sends a 125kHz AM signal to the ring antenna.
The AM signal induces voltage in the key coil and powers up the transponder.
• Powered up, the key transponder sends the key identification code to the EWS III (3.3)
module. The EWS III (3.3) module verifies the key identification code and checks to see
if the key is enabled. If the key is correct and enabled, a password is sent to the
transponder over the 125kHz AM signal through the ring antenna.
• When the transponders accepts the password, it releases the changing code which it
received from the EWS III (3.3) module during the last start-up operation to the EWS III
(3.3) module via the ring antenna.
• The EWS III (3.3) module compares the changing code received from the transponder
with the code stored in its memory and if they match the process is allowed to continue.
The EWS III (3.3) module looks at the other inputs for correct status (e.g. Code function
not active, Transmission in P or N or clutch depressed, engine speed below specified
RPM) and energizes the the internal relay to begin starter operation.


New to EWS III (3.3)

• While energizing the internal starter relay, the EWS III (3.3) module calculates a stored
code from the "Rolling Code Table" and sends the calculated results to the DME.
• On receipt of the "Rolling Code" from the EWS III (3.3) the DME calculates it’s own
stored code and compares its results with the code it received from the EWS III (3.3).
If the "Codes" match the drive away protection is released and injection and igni-
tion are enabled and the engine starts.
If the "Codes" do NOT match, the DME "rolls forward" to the next code according
to the "Rolling Code Table" and makes the same calculations. The DME continues
this "forward roll" up to a maximum of 200 times or until a match is found. Failure
to find a match will result in the engine cranking but not starting.
• When the ignition is switched off and no engine RPM is present in both the DME and
the EWS III (3.3) control module each module will automatically "roll forward" to the next
predetermined code based on the "Rolling Code Table". This new code is used for the
next starting sequence.

MJ 0
badge

13 jaar

bedankt voor je reactie MJ. Aan jou hebben we hier wat aan...

Je gaf me ook het tip om te laten bekijken naar de draden rond het contact slot, ik ga opdracht opgeven aan de dealer, om daar eens naar te kijken. Ik denk dat deze probleem het is doordat ik al gedoe had met het accupool, deze wilde niet bevestigen aan de pool, daardoor onstond er getik tijdens het starten van de auto, en hierna vond deze problemen plaats....met getik bedoel ik bij het contact slot net onder het stuur, het was een hevige getik...

hierna ga ik zoals je had gezegt naar dme laten kijken...
het plaatsen van de module voor op afstand open dak, heb ik jaar geleden gedaan, het lijkt me sterk dat hierdoor nu pas problemen zou ontstaan..
bedankt voor je reactie...

apo 0

13 jaar

[quote=MJ]Misschien zijn de draden naar de antennering rond het kontaktslot beschadigd. Kan zomaar dat er wat draden in de DIN opening verward raken. Blijkbaar kunnen ze bij die BMW garage de storing wel resetten maar geen goede diagnose stellen. Heb je de spanning voor de audioset wel van het voorgeschreven punt afgetapt? Zo niet en die zit op een EWS voedingspunt, komt er te weinig stroom door de te dunne draden of storingspikes afkomstig van de audio op de EWS. Wordt zoeken in de auto.[/quote]
MJ; Je had toch gelijk, dealer heeft volgens mijn opdracht het kontaktslot gedeelte nagekeken. Er blijkt een kabel spoorloos daar was, ze hebben het doorgeknipt. Deze gaf volgens het dealer storing-signaal rond..

Volgens dealer is het hierbij opgelost..

bedankt MJ voor je advies...;)

apo 0

13 jaar

hallo allemaal,

het zou doen volgens dealer,

En ja hoor, gister weer het zelfde k.. probleem...

Heeft iemand een advies voor me??

ps: ik heb wel gister gemerkt toen hij niet startte, dat het contactslot moeilijk mee draaide. zou er een het contact slot al deze problemen veroorzaakt hebben???

apo 0

13 jaar

Dat zat ik al eerder aan te denken. Zelfs de chip in de sleutel kan defect raken of te weinig spanning krijgen. In de chip zit ook een elco die wordt opgeladen door de ringantenne. Probeer eens een reservesleutel met chip. Standaard zitten er 4 bij een auto, bij BMW kan je er max 6 bijbestellen. VIN van de auto met identiteitsbewijs zijn verplicht bij de dealer.
Overigens vind ik je relaas geen reclame voor die BMW garage. Na meer dan 5(!) bezoeken en nog steeds geen definitieve oplossing. En geen no cure, no pay vermoedelijk ;-(
Dus de diagnose *EWS defect* kan ook betekenen dat de antennering en/of chip in de key niet goed meer is.

In die e36 van mij zit er minimaal 20 cm onafgeschermd snoer van de ringantenne naar de EWS module, dus een sterk instraalsignaal op de kabel kan zo maar dat 125 kHz signaal verstoren. Daar hoort eigenlijk een afgeschermd stuk kabel te zitten, BMW.

MJ 0
badge

13 jaar

goede avond allemaal.

Auto lag 3 maanden opgeschorst. Gister heb ik het aan dealer gegeven voor inleren, nu ga ik achter advies van MJ aan over de antennering en/of chip in de key niet goed was aan. Ik laat jullie meer over weten..

dank je wel MJ...

apo 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.