BMW 3-Serie: E46 bij koppeling intrapen schommelt stationair toerental

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 328I

Beste mensen,


Even een vraagje. Ik heb sinds kort een gereviseerde motor in mijn auto zitten die ik nu soort van aan het inrijden ben. Rijd verder prima alleen viel mij op dat soms vanuit zijn 1 wegrijden wat moeizaam verloopt in de zin van niet soepel weg rijden.

Dus begon ik een beetje aan mij rij kunsten te twijvelen bij het file rijden:-) Naar mijn idee moet je gewoon probleem loos kunnen spelen met koppeling en gas zonder enige trilling of gesputter.

Wat mij dus opviel als ik de auto in zijn vrij zet en de koppeling in trap dat hij kwa toeren wat terug valt, wat zorgt voor een trilling in de pedaal en dan moet je aardig gas geven om zeg maar normaal weg te komen.

Voordat ik terug ga naar de garage was ik benieuwd wat dit euvel kan veroorzaken?

Alvast bedankt voor de reakties!

DutchPlayer

Geplaatst door DutchPlayer (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

greybmw (0), 13 jaar geleden

Wat Voel Je Dan Trillen Het Koppelings Pedaal //??????

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Schommelen van het toerental kan een mengsel probleem zijn.
Ergens een slangetje vergeten (valse lucht) of misschien een lucht massa meter die niet meer goed aangeeft.

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Ja dit soort dingen zijn altijd een beetje lastig uit te leggen. Ik heb het idee dat de koppeling of motor dan even trilt.

Vandaag ook, pak de afrit Rai op de A10 koppeling in om te schakelen en Rpm zakt dan terug, maar zakt dan zover terug naar iets van 600 rpm dat je de koppeling\motor voelt dribbelen.

En bij file rijden merk je het ook, dat vaak bij koppeling in het stationair RPM net iet teveel terug valt waardoor de koppling/motor dribbeld.

Voorzover heb ik geen vergeten slangetjes kunnen vinden, LMM origineel BMW nog geen jaar oud.

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Welk onderdeel regelt eigenlijk het staionair toerental? De Disa of dat ding onder je inlaat spruitstuk, weet even de naam niet meer.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

De computer en daarom gaat ie ook raar doen als het mengsel niet goed is.

gr Martin

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Ja okay, Op mn Alfa had ik een stappenmotor/stationair regelaar waarmee het motormanagement het stationair toerental regelt. Welk onderdeel is dat op de BMW is dan eigenlijk mijn vraag?

Is het niet toevallig, http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Nummertje 7.

Ik moet nog even met mijn laptop kijken om goed te zien hoe erg hij stationair schommelt.

DutchPlayer (0), 12 jaar geleden

Afgelopen vrijdag vervangen, DISA, Idle Control Valve en het Luchtfilter. Resultaat probleem verholpen.

Beetje jammer alleen dat ik nu niet weet welk onderdeel precies voor problemen zorgde. Kan alleen vertellen dat de DISA die er op inlaat zat niet rammelde of vreemde geluiden vertoonde, de klep zelf liep ook soepel. De Idle Control Valve liep ook vrij, als je hem heen en weer schud dan hoor je het het getik. De ICV die ik heb terug gemonteerd liep wat stuger.

Luchtfilter verhaal is dat ik een BMC-CDA carbon airbox had geplaast, leuk sport filter wat ik nog over had van mijn vorige auto en ook geschikt was voor de BMW. Toen ik buiten werkzaam was liep de buurjonge langs die opmerkte "misschien moet je eens proberen het originele lucht filter terug te monteren" zo gezegd zo gedaan.

Verder had ik de auto nog van te voren uitgelezen en geen fout codes geconstateerd. Wel zag je duidelijk het toerental bij stationaire draaien schommelen.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je een ander luchtfilter huis gebruikt heb je kans dat de motor slecht gaat lopen als het luchtfilter huis niet goed gemaakt is. Vaak zuigt deze de lucht onder de motorkap aan en gaat de motor raar lopen als de motor goed warm is. Zeker als je een aparte lucht temperatuur meter hebt die op die manier de verkeerde temperatuur aan de DME doorgeeft. Deze problemen heb je bv vaak als er een open K&N filter wordt gebruikt.

gr Martin

DutchPlayer (0), 12 jaar geleden

Ja klinkt eigenlijk wel logisch. Ik had het filter idd gemonteerd en het aanzuig stuk kwam een beetje achter de koplamp uit en geen ruimte om daar nog een aanzuigslang op te maken. Dus waarschijnlijk bij stationair draaien geen rij wind dus idd warme lucht aanzuigen. Daarin tegen is het standaard luchtfilter systeem van BMW naar mijn idee ook niets mis mee, vanaf de nieren een gesloten systeem wat goeie rijwind pakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.