BMW 3-Serie: e46 drukopbouw op koelcircuit

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316

hallo,

heb hier het volgende probleem met een bmw e46, klant is een paar weken geleden binnen gekomen omdat zijn lampje van de radiator
op zijn dashboard brand, reservoir stond onder het minimum, bij gevuld en ontlucht zoals het voorgeschreven staat bij bmw.
een paar dagen derna staat die hier weer terug met het zelfde probleem, nergens geen lek tezien op het circuit.
ik doe een CO test aan het reservoir bakje, dat kleurt groen dus 9/10 koppakking weg, die vervangen samen met de waterpomp die was ook aan vervanging toe. goed alles terug gemonteerd, alles leek inorde te zijn, een week derna komt die terug, terug dat lampje dat brande.
het koelcircuit maar eens op druk gezet, bleek er een scheurtje te zijn in het reservoir bakje waar de koelvloeistof door verdwijnt.
nieuw bakje gemonteerd, nu is het probleem na een tijdje rijden bouwt het circuit druk op, darmen staan bijna op springen, bedrijfstemperatuur is zo als het moet, ondertussen ook al radiator vervangen. nu lig ik te denke dat mss het onder blok gescheurt kan zijn waardoor er druk op de leidingen komt
iemand dit al voor gehad?

alle info is welkom

mvg

chimbo

Geplaatst door chimbo (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat er een beetje druk in het circuit komt is normaal, maar dat de darmen op springen staan natuurlijk niet.
Als je de kop er af gehaald hebt, heb je die dan laten vlakken en of testen?
dirk

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoe heb je bepaald of de motor op bedrijfs temperatuur komt? De meter op het dashboard geeft niet de werkelijke temperatuur aan, de bedrijfs temperatuur bij stationair draaien is 105 graden. Druk opbouw kan komen doordat de motor niet goed ontlucht is. Motor ontluchten met gesloten systeem en af en toe de ontluchtingschroef open draaien. Aan de computer onluchten dan kun je ook zien of de thermostaat open gaat.

gr Martin

houthakker-1 (0), 11 jaar geleden

ik heb het wel mee gemaakt met een e46 318i, de waterslangen kon je een spijker op recht slaan.. daar was de oorzaak dat de thermostaat niet open ging,,

het koelsysteem bouwt dan druk op en kan het niet kwijt door te circuleren,

succes

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Om zekerheid te hebben omtrent lekkage van compressiedruk naar koelsysteem doe ik altijd het volgende; bij koude motor koelsysteem afvullen tot minimum-aanduiding, dan dop sluiten en niet meer openen. Proefrit maken tot motor goed op temperatuur is (ongeveer 10 km rijden) en daarna een nacht stil laten staan. De volgende morgen voorzichtig de vuldop losdraaien en goed luisteren. Als je nu hoort dat er druk ontsnapt op het moment dat je de dop losdraait kan het niet anders dan dat er lekkage is tussen cilinder en koelsysteem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.