close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: stationair moeilijk lopen E21 (318 injectie)

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318

Hoi.

Heb sinds kort een bmw e21 voor de hoby er bij gekocht.
Alleen probleem is dat de auto stationair niet blijft lopen zonder gas bij te geven.
Eenmaal warm loopt hij wel alleen dan te hoog (2000 toeren)
Stelschroef voor stationair afstellen staat al op zn uiterste.
Wie weet raad ,het is trouwens een 318 injectie.
Alvast bedankt

Geplaatst door

peterwarnaar (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stationair regeling gaat via de zg stationair regelaar. Vastzitten, verstopt raken of de electrische of mechanische sturing kunnen oorzaken van slecht of niet werken zijn..Valse lucht in het inlaatspruitstuk verstoort ook het correct stationair draaien..

Als je met de stationair stelschroef de (verzegelde) van de gasklep bedoelt?? heb je een extra probleem veroorzaakt.
Welk systeem zit erop??

Ik heb een bosch boek uit 1989. daarin staan beschreven. Jetronic en Motronic. en alle tot dan toe gebruikte electrische en de meeste mechanische componenten uit die tijd.
K- Jetronic... Mechanisch-hydrolische regeling
KE- Jetronic.. Eender maar met ip van dubbelrelais Electronische regelkast(ter grootte van een klein doosje sigaartjes en multistekker met ongeveer 30 aansluitpennen
L-Jetronic...vervolg maar met electrische lucht meter. Wel of geen aparte koude start verstuiver
L3 of LU Jetronic.. Regeleenheid is in de luchtmeter geintegreerd...
LH- Jetronic = vervolg op L tronic maar met een Luchtmassa meter zonder klep maar met een zg gloeidraad..
Motronic. Ook het ontstekings moment wordt electronisch geregeld...

Hoi Cor.

Er zit een Bosch K-Jetronic systeem op
De stelschroef wat ik bedoel is de Stationaire stelschroef (niet de verzegelde).
Deze info heb ik uit de vraagbaak bmw 3 serie 1975-1982.
Ik wil zaterdag kijken of hij ergens valse lucht trekt.
Mischien heeft u nog advies.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gr Peter

peterwarnaar 0

11 jaar

Peter, ff geen tijd ik kom er op terug.. knijp ook ff de slang naar de rembekrachtiger ff dicht...

even heel basaal beginnen; als de motor is afgeslagen, zijn de bougies dan droog of nat? Beweegt de luchtweger vrij en klemt deze nergens in de onderste stand? Zijn luchtweger en gasklephuis schoon? Lekken er geen luchtslangen op en rond de inlaat? Werkt de extraluchtschuif wel goed?

Begin eens met deze punten omdat bij een auto van deze leeftijd niets zeker is, al helemaal niet omdat je m maar net hebt. We horen je graag!!

Alex218 0
badge

11 jaar

Wat Alex voorstelt lijkt me heel plausibel. te veel of juist een te kort aan brandstof (in verhouding met de lucht)???

Voorbeelden van te veel:
Haperen luchtweger, waardoor verkeerde stand regel plunjer in de brandstof regelaar.
Te hoge brandstofdruk, bv door een (gedeeltelijk) verstopte retourleiding
Lekken van de koudstart verstuiver, electrische of inwendige oorzaak.

:) ik ken m'n klassiekers en K Jetronics. Tot een jaar terug reed ik nog rond in m'n 323i E21!

Alex218 0
badge

11 jaar

Om versneld stationair te kunnen draaien bij koude motor is een zg extra luchtschuif gemoteerd. Deze blijft misschien open staan. Deze zit direct op het blok of de kop om opgewarmd te kunnen worden. er zit aan weerskanten een slang aan (omloop van de gasklep).... een bimetalen veer drukt bij opwarming een schuif dicht. om het bimetaal zit ook nog een electrische verwarming. deze wordt door de ecu aangepast bediend.

Hier heb ik nog wat meer huiswerk voor je..

http://www.porsche924-944.nl/924/KJetron...

da's precies waaraan ik ook denk, omdat t bij warme motor ook niet lekker loopt. Makkelijke test is bij warme motor
de slang dichtknijpen tussen schuif en inlaat. Reageert de motor daarop, dan staat ie niet dicht.

Alex218 0
badge

11 jaar

Hoi Alex en Cor.

Heb afgelopen weekend de vacuum slangen e.d gecontrolleert waren er twee lek en die heb ik vervangen.
Tevens heb ik de bougies er uit gehaald die waren mooi schoon op eentje na die van cilinder 4 (klein beetje vet).
Aankomende zaterdag ga ik de extra luchtschuif controlleren .
Tot nu toe is de situatie het zelfde,Met koude motor slecht lopen (moet gas bij geven) en bij warme motor bijna 2000 toeren stationair.
Hou jullie op de hoogte.

peterwarnaar 0

11 jaar

Die ene vette bougie wijst op een gebrek in die cilinder.. Hopelijk bedoel je met vet nat??? (vet was vroeger bij je brommer. daat zit olie in de benzine) Toch vet?? dan is er hoogstwaarschijnlijk iets mis met de zuiger(veren) Ik ga maar ff van nat uit...Oorzaak kan de bougie zelf zijn, de verzorging van de hoogspanning ervan; of anders de betreffende injecteur. (lekkage).. Je moet, naast het afslaan probleem ook zorgen dat de betreffende bougie niet meer nat of vet wordt..dus de oorzaak opsporen en herstellen.

Hoi Cor.

Ik bedoelde nat, ik ga er van het weekend naar kijken
Hou je op de hoogte.

peterwarnaar 0

11 jaar

gelukkig voor je (ons) anders misschien einde verhaal...

Hoi Cor en Alex.
Extra luchtklep eruit gehaald toen bleek dat de onderste slang er af was.
Slangen weer vastgezet en extra luchtklep gecontroleerd, de boel weer terug geplaatst en de bmw start weer als vanouds.
Ook stationair weer afgesteld en loopt weer prima.
Wil alleen de warmteregelaar nog controleren want hij ploft minimaal in de uitlaat.
Bedankt voor jullie advies !!!!!

Gr Peter

peterwarnaar 0

11 jaar

klasse heren! Punt voor ons allemaal :)

Alex218 0
badge

11 jaar

heeft deze al een lambda regeling?? beter ff afwachten dan. komt misschien vanzelf weer goed..

Hoi cor,
Dat heeft deze nog niet.
Vandaag even laten lopen starte perfect en tevens luchtfilter terug geplaatst.
Loopt nu mooi en rustig stationair.

peterwarnaar 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.