Goedemiddag!
De E46 van mijn zus laat het af en toe afweten. Als er dan getracht wordt te starten klinkt er zéér krachtig *tak tak tak* (alsof de accu leeg is, maar dan veel harder en langzamer +/- 2x per seconde, klink ook echt niet alsof er te weinig elektrisch vermogen is) waarbij opvalt dat de xenon verlichting dan ook knippert (terwijl de knop van de verlichting uit staat). Startmotor draait dan niet rond, maakt zelfs geen aanstalte.
Indien de auto wordt overgestart start hij meteen en is het weer voor onbepaalde tijd goed. Soms is dit één dag, soms wel een week. Auto is altijd bij vorige eigenaar altijd bij dealer in ouderhoud geweest en probleem is niet ontstaan vlak na onderhoud of reparatie.
Wat heb ik gecontroleerd;
- Lekstroom (er van uitgaand dat accu steeds plat is). Enkele keren gemeten en stroom keert na ongeveer een minuutje steeds netjes terug naar 0,03A, lijkt mij ok.
- Lekstroom terwijl ik langzaam aan krukas draaide (ivm evt incidenteel leegtrekken in bepaalde krukhoek), was een beetje een laatste strohalm omdat ik in de veronderstelling was dat het een lekstroom moest zijn. Totaal geen verschil gemeten uiteraard ;)
- Toen het probleem zich thuis een keer voor deed, ben ik in staat geweest de accu los te koppelen en te testen met een midtronics 390. Resultaat: 11.89V > "Accu ok + laden". Accu is dus blijkbaar goed, lekstroom zal dus ook waarschijnlijk niet het probleem zijn.
Ook deze keer heb ik weer een keer met de krukas gedraaid om een eventueel dood punt meteen uit te sluiten. Ook dit was het probleem blijkbaar niet.
Heeft iemand een idee wat dergelijke symptomen kan veroorzaken?
Heb bij wat rondvragen al gehoord dat de spanning van 11.89V niet genoeg zou zijn en dat er dan door een of andere beveiliging niet gestart kan worden onder een bepaalde accuspanning. Weet niet of dit waar is, misschien om te hoge stromen te voorkomen ofzo, maar lijkt mij eerlijk gezegd sterk en overdreven.
Zou mooi zijn een aanwijzing in de goede richting te krijgen, alvast vriendelijk bedankt hiervoor!
Met vriendelijke groet,
Wouter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zet er maar een nieuwe accu in weet zeker dat het euvel over is heb het al 2x gehad accu te weinig spanning. worden en korte stukjes meegereden dan is het 100% de accu die laad namelijk te weinig om de accu goed bij te laden.
11.9 volt is wel iets aan de lage kant, maar dan zou hij het normaal gesproken elke keer moeten weigeren, denk eerder dat je een kapotte kachelweerstand hebt, die kan de ventilator dan willekeurig en buiten het contact om aan en uit zetten, met een kapotte kachelweerstand heb je soms ook dat de kachel tijdens het rijden vanzelf harder en zachter gaat draaien. Je zou dit kunnen testen door een papiertje op 1 van de openstaande ventilator openingen te hangen zodat als de kachelmotor gaat draaien deze weggeblazen wordt.
gr Martin
Aha! Dat is een erg goeie tip, zou ik nooit op zijn gekomen, thanks! Tot nu toe valt een harder/zachter blazen in principe niet zo op omdat de airco op "auto" staat, ga ik inderdaad eens checken... Accu is nu 2 a 3 jaar oud en verschillende accutesters zeggen dat hij "ok" is, maar ik ga hem toch eens wisselen met die uit mijn eigen auto, die accu is nu een jaar oud en perfect... Wat ik eigenlijk een beetje vreemd vind is dat hij -als hij de storing heeft- eigenlijk altijd helemaal niet rond gaat... Ook na perfect starten, 5min rijden en dan na de boodschappen (max half uurtje) draait hij helemaal niets rond...
Ik ga op korte termijn weer eens wat proberen, eventuele andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!
Gr. Wouter
12 jaar
Hey Wouter,
Had je het probleem inmiddels gevonden?
Een kameraad van me heb precies het zelfde probleem, en we kunnen er niet uit komen,
Mvg Rick
9 jaar
Hoi Rick!
Het probleem is opgelost... Ik heb best wel iets verstand van auto's maar het leek mij zeer sterk dat dit probleem aan de accu kon liggen. Ten einde raad en in het kader van baadt het niet dan schaadt het niet heb ik de accu gewisseld met mijn eigen -nog oudere- accu en het probleem is tot op de dag van vandaag niet meer voorgekomen... ik heb de "kapotte" accu toen in mijn auto gezet en heb er nog een jaar zonder een enkel probleem (!!!) mee gereden en toen begon mijn auto (ook een e46) ook moeizaam te starten en heb ik hem preventief vervangen... Ik snap tot op de dag van vandaag nog niet wat nu daadwerkelijk het defect was, met name omdat de accu in mijn auto wel goed werkte... Ook aan de accupolen en klemmen lag het overigens niet, want die had ik allemaal extra schoon geschuurd zonder resultaat...
Mijn advies, wissel de accu eens met die uit een andere auto, kijk of het probleem dan weg is... Kost niets en misschien heb je het dan gefixt...
Succes in elk geval!
Mvg Wouter
9 jaar
De capaciteit van een accu neemt geleidelijk af gedurende de levensduur. Daar komt bij dat de capaciteit van de accu ook afneemt naarmate het kouder wordt. Hierdoor kan het voorkomen dat je op bepaalde momenten onvoldoende capaciteit hebt om te kunnen starten.
Dat het in een andere auto wat langer goed gaat, komt omdat de andere auto dan kennelijk een lagere startstroom nodig heeft. Vast staat dat de accu in ieder geval slecht zal zijn geweest. Dan is er eigenlijk maar een oplossing en dat is de accu wegdoen. Een keer goede strenge vorst en de andere auto had ook niet meer gestart.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar