Beste mensen,
Vandaag wilde ik mijn raampje open (bestuurderskant) doen en opeens hoor ik "tak" Het motortje doet het gewoon nog maar het raam beweegt niet meer. Ik heb geprobeerd de deurpaneel eraf te halen maar ik heb het idee dat'tie bij de handgreep ook vast zit met 2 torkschroefjes.
Ik ben bang dat ik iets kapot trek. Heeft iemand suggesties? Of toch maar naar de dealer om een draai rond je oren te ontvangen?
Bedankt voor de hulp.
P.S. Ik heb het raam maar geklemd met een stukkie papier maar dit heeft verder geen invloed op het alarm neem ik aan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als het een e36 is ( '90/'99) dan kan het zijn dat je plastis blokjes in je raamgeleider gebroken zijn.
die kun je makkelijk zelf vv hoor..
en inderdaad bij de handgreep zitten twee torx schroefjes, die je los moet draaien.
succes, Marcel.
inderdaad zoals marcel al zegt de raamgeleider ( witte ) blokjes..
met een beetje pech is het mechanisme gebroken,
bij het handvat zitten 2 plastic dopjes die je eraf kan wippen,hier zitten 2 torx-schroefjes achter!
als die eruit zijn,kun je het hele paneel zo los klikken.
Stefan
18 jaar
Nen 3 serie van 2006????
Ist het een e36???
[quote=stefan84]inderdaad zoals marcel al zegt de raamgeleider ( witte ) blokjes..
met een beetje pech is het mechanisme gebroken,
bij het handvat zitten 2 plastic dopjes die je eraf kan wippen,hier zitten 2 torx-schroefjes achter!
als die eruit zijn,kun je het hele paneel zo los klikken.
Stefan[/quote]
Hallo jongens,
Het mechanisme is gebroken. Althans de stang die vastzit aan het tandwiel, precies op de laspunten waar die vastzat aan het tandwiel. Volgens BMW moet ik het mechanisme ( 90,- incl.) inclusief tandwiel vervangen. Lijkt me logisch. De motor kan blijven zitten Ik heb hem laten bestellen dus het mechanisme komt eraan.
Alleen ik heb zo zitten kijken naar het geheel en ik zag dat het metalen blok waar de motor dus bovenop zit, vastzit met een soort van dikke klinknagels. Ik weet het allemaal niet maar het ziet er allemaal heel ingewikkeld uit.
Dat wordt nog wat straks als ik het nieuwe mechanisme ga monteren want die holtes in de deur kom ik maar moeilijk in met m'n handen. Vooral het sleutelen lijkt me shit.
Stefan, heb jij dit al eens gedaan? Misschien iemand anders?
Groet
18 jaar
valt opzich best wel mee hoor, mits je een klein beetje technisch bent.
bij een coupe of cabrio kan de ruit blijven zitten, anders heb je kans dat je de ruit er uit moet kantelen.
de dikke popnagels die moet je uitboren, en kun je later met een nieuw mechanisme vastzetten met kleine m6 boutjes (is makkelijker voor je dan met popnagels)
het mechanisme krijg je er opzich ook wel makkelijk uit hoor, met een beetje draai en kantel bewegingen komt hij er zo uit.
en gewoon van te voren even goed kijken hoe alles gezeten heeft, en dan zal het je best wel gaan lukken hoor
succes, Marcel.
Marnas
heb dit zelf ook al eens gehad,ook een gebroken mechanisme!en bij mij was dit ook gescheurt!
inderdaad,de popnogels uitboren en met m6 boutjes erna opnieuw vastzetten,dit werkt perfect!ik heb op de sloop een gebruikt mechanisme kunnen uithalen voor 45,- daar ben ik goed mee afgekomen!en het zag er nog perfect uit!incl. de motor..maar die had ik eigenlijk niet nodig!
had het raam gewoon laten zitten! als je de witte geleide blokjes los haalt en het mechanisme omlaag duwt,kan het raam blijven zitten,maar moet het wel gesloten blijven!volgens mij is dat kapot gegaan omdat er teveel kracht of spanning op kwam te staan,als het raam bijna gesloten was,voelde je het deurpaneel ook iets na buiten komen,toen ik het paneel verwijderde zag je dus ook het mechanisme bewegen,waardoor dit volgens mij kapot is gegaan!
het is allemaal best te doen!
heb meteen even het motortje,en de geleiding e.d goed ingesmeerd met vet,kopervet.en na het monteren de raamgeleiders ingespoten met spray!alles werkt nog altijd perfect en na behoren!
vind alleen dat bij mijn E-36 de electrische ramen niet heel snel omhoog en omlaag gaan,terwijl dit bij de 'nieuwere' auto's wel het geval is,alleen ben ik bang dat hier weinig aan te doen is..
succes ermee en ben benieuwd!
Stefan
18 jaar
Nou Stefan en Marcel,
Morgen ga ik dat ding ophalen en dinsdag ochtend ga ik meteen aan de slag. Heb hiervoor een dagje opgenomen. Inderdaad stefan, ik voelde dus ook het deurpaneel naar mij toe bewegen bij het sluiten van het raam.
Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals ik waardeer jullie hulp enorm!! Ik heb meer aan jullie dan aan BMW zelve. Die willen natuurlijk de boel zelf repareren maar zolang ik geen twee linkerhanden heb probeer het zelf. Laten doen kan altijd nog.
Jullie horen het nog van mij......
Een beste groet,
Marnas :-)
18 jaar
Marnas, als je slim bent gebruik je geen kopervet maar wiellager vet, kopervet is te 'stroef' . Als je het raam soepeler wilt laten lopen spuit je WD-40 in de raam geleidingsrubbers, werkt perfekt.
18 jaar
BMWWILLEM:
Kopervet blijft zitten en werkt perfect!zelfs na een aantal jaren!
wd-40 werkt een weekje goed en dan is het ook afgelopen!
heb er andere spray voor,weet even de naam niet meer,maar zal het opzoeken.
en van wd-40 word je raam zo smerig als het maar zijn kan,dan krijg je aan de zijkant van het raam,aan de kant waar je het hebt ingespoten een soort wazige film op je raam,wat er lastig vanaf gaat..
Stefan
18 jaar
Steef,
kopervet is te dik. Als je het af-fabriek bekijkt zit er ook een soort lager-vet op.
WD-40 werkt goed en je moet het inderdaad 1x per maand erin spuiten. Jij bedoelt
teflon-spray?
18 jaar
willem
volgens mij inderdaad teflon..vind het persoonlijk beter werken dan wd-40.
met dat soort lagervet heb je gelijk,alleen vind ik kopervet perfect!en het werkt super,ontdanks hetzelfde probleem gehad als marnas,en zo dat opgelost..
Stefan
18 jaar
Nou jongens hij is gemonteerd. Teflon spray door de geleiders gejaagd en de geleiders waar de witte blokjes in zitten heb ik met kopervet ingesmeerd. Ook het tandwiel goed ingesmeerd.
Alleen nog één probleem: Als ik bij geopende deur het raam maximaal omhoog laat gaan komt hij te hoog. Daardoor sla je deur precies goed dicht. Het raam zakt niet meer een stukje bij het openen en gaat ook niet meer een stukkie omhoog bij het dichtslaan. Hier baal ik enorm van. Valt er iets te kalibreren ofzo? Of zit er ergens nog een stelschroef?
Ik ben er bijna maar nog niet helemaal. Het monteren is het ene maar het afstellen is een ander verhaal.
Groet,
Marnas
18 jaar
even de ramen resetten dan zakt ie weer een stukje als je de deur opendoet
Resetten heb ik geprobeerd op allerlei manieren. Bijv. ik heb de accupool losgehaald en 10 minuten gewacht maar geen verandering. Resetten, hoe dan? :D
18 jaar
niet perongeluk een stekker losgetrokken? in de deur?
kan altijd gebeuren....
[quote=marcel6952]niet perongeluk een stekker losgetrokken? in de deur?
kan altijd gebeuren....[/quote]
Jah.... klote ja!!!!! Dat had ik dus niet moeten doen. Ik heb het motortje eraf gehaald en ben er thuis mee verder gegaan. Heb het motortje erop geschroefd en het geheel in de deur gezet. Ik heb nog het zwarte en het metalen ringetje erop gezet wat bij de verpakking zat.
Wel heb ik de tandjes geteld van de oude. Maar dit betekent dus dat ik het motortje opnieuw moet laten afstellen?
18 jaar
[quote=Marnas][quote=marcel6952]niet perongeluk een stekker losgetrokken? in de deur?
kan altijd gebeuren....[/quote]
Jah.... klote ja!!!!! Dat had ik dus niet moeten doen. Ik heb het motortje eraf gehaald en ben er thuis mee verder gegaan. Heb het motortje erop geschroefd en het geheel in de deur gezet. Ik heb nog het zwarte en het metalen ringetje erop gezet wat bij de verpakking zat.
Wel heb ik de tandjes geteld van de oude. Maar dit betekent dus dat ik het motortje opnieuw moet laten afstellen?[/quote]
Correctie: De stekkertjes in de deur heb ik niet aangeraakt. Het motortje werkt, de stekkers zijn onaangeroerd gebleven, de stekker van de motor zelf hebben er wel af gelegen. Verder: accupool voor 10 minuten losgehad bij gesloten raam en portier, daarna accu weer aangesloten en met contact aan het raam helemaal laten zakken en toen weer helemaal omhoog met de enkele druk (dus niet doorgedrukt zodat hij automatisch verder gaat), een paar seconden de knop vastgehouden. Dit haalt niks uit. Dit alles opgesomd, doet mij aan een ding denken:
Misschien een verbrande relais?
Volgens BMW kan en hoeft het motortje niet geresset te worden.
Straks moet ik de boel weer helemaal loshalen en opnieuw doen......
18 jaar
je moet waarschijnlijk een micro-switch in de deur opnieuw afstellen
18 jaar
ander motortje proberen
wat Davy zegt is inderdaad ook heel goed mogelijk
18 jaar
Iemand vertelde mij dat die microswitches nogal eens kapot willen gaan bij dit soort werkzaamheden. Het ding staat voortdurend onder spanning. Misschien had ik bij het vervangen de accupool moeten loshalen. 't is nu hemelvaart, alles is gesloten. Twee dagen vrij genomen en nog niet klaar. Ik probeer eerst die microswitch en daarna de motor.
Mijn geduld begint nu echt op te raken........
18 jaar
Het probleem is opgelost. Er zit nog een klein stekkertje op de electromotor..... De kabel die in het kleine adaptertje loopt had een breuk....... Dit verklaard waarom het raam niet bewoog bij het sluiten en openen van de deur. Raam is weer perfect.... Ik heb de geleiders goed ingevet en ingespoten met teflon. De uitwendige raamrubbers heb ik met siliconenspray ingespoten. Het draaipunt van het mechanisme zelf heb ik ook ingespoten met tef. Raam gaat naar mijn mening snel en zeer soepel omhoog en omlaag.
Bedankt voor jullie hulp..
Groet,
Marnas
18 jaar
okeej, succes verder...
zo zie je maar weer Marnas ;-)
Stefan
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar