BMW E30 318i: E30 Nokkenas en inhouden

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M40 318i

Beste lezer,

Ik heb een E30 Touring 318i uit 1994 met het volgende probleem. (KM 200.000)


Rond de 3500 toeren (in zijn 5de en 4de versnelling ) gaat er een 'schok(je)' door de auto en begint hij in te houden. Op het moment dat dat gebeurt, gaat eigenlijk alleen mijn verbruiksmeter een end omhoog en verdwijnt mijn vermogen, ik kan dan nog wel verder optrekken, maar dat gaat heel langzaam.

Rij ik 3000 toeren en geef ik half gas, gaat hij zonder problemen voorbij de 3500 toeren.
Maar laat ik hem dan weer afzakken naar 3500 toeren, gebeurt het vanzelf weer.

Als ik tijdens het inhouden ontkoppel en weer koppel verdwijnt het inhouden ook,
tot ik weer in de buurt van de 3500 touren kom.

De auto rijdt zowieso niet harder dan 165 km/h

Ook als hij inhoud rond de 3500 touren en ik laat hem terugvallen naar 3000 toeren 'schiet' de
auto ineens weer vooruit en krijg ik weer vermogen terug. ( Tot de 3500 toeren dan )
Mijn verbruiksmeter zakt dan ook weer terug naar een normale waarde!

Lukt het me om voorbij de 3500 toeren te komen, dan gaat het rond de 4500 toeren eigenlijk altijd mis en begint hij dus in te houden.

Volgens de dealer waar ik de auto gekocht heb zou het liggen aan de nokkenas.
Nou is het zo dat mijn kleppen inderdaad tikken bij het rijden, maar dat deden die van mijn
vorige E30 ook en die reed zonder problemen 185 km/h met (250.000km op te teller)

Ik heb zelf het idee dat mijn nokkenas misschien wel wat ingesleten is, maar dit probleem lijkt me
daar niet mee te maken hebben. Klopt dat?

Overigens hoorde ik van de dealer nadat ik de auto gekocht had en ermee terug kwam dat hij
een hele tijd stil gestaan had voor ik hem kocht! Misschien ook niet onbelangrijk!

Graag jullie advies en/of suggesties.

mvdijk

Geplaatst door mvdijk (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Heb je hem al laten uitlezen? Ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn 740i. Daar was de krukas pulley kapot dus gaf de sensor verkeerde waarden door

mvdijk (0), 17 jaar geleden

Hoi Willem,

Bedankt voor je info. Die 'handelaar' waar ik hem gekocht heb zegt dat hij hem heeft laten uitlezen en dat er geen problemen waren. Maar of ik dat moet geloven?

Nou zie ik dat je uit Waalwijk komt. Ik toevallig ook.

Zou jij me kunnen helpen met mijn probleem, of weet je iemand die dat zou kunnen?
Ik heb namenlijk niet echt technische kennis van auto's en heb ook niet echt de beurs
om hem voor heel veel centen te laten nakijken door een bmw garage wat er nou echt aan
de hand is.

[url=http://img130.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img130.imageshack.us/img130/6786/...[/img][/url]

Gr,
Mathijs

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

Hoi Mathijs,

Ik wil best wel een keer kijken voor je en ik heb connecties genoeg bij zowel de dealer als andere garages. Laat maar iets weten.

Groetjes,

Willem

mvdijk (0), 17 jaar geleden

Even ter info:

Willem is bij me langsgeweest en heeft in mijn auto gereden, en waarschijnlijk ligt het probleem in slecht onderhoud door vorige eigenaar. Hierdoor valt bij hoge toeren een cilinder weg.
Probleem ligt waarschijnlijk in onsteking. ( Bougies, kabels, etc.. )

Ik ga binnenkort de auto een beurt geven, en zal dan laten weten of het probleem opgelost is.
Misschien dat mensen met hetzelfde probleem er wat aan hebben.

Mathijs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.