Heren,
Ik zit met een klein probleem en volgens mij ook best een gevaarlijk probleem.
Op een afstand van 100 km gebeurt er tot 2x toe het volgende:
Het dasboard, verlichting, stuurbekrachtiging, (rem bekrachtiging denk ik ook niet getest), valt random voor 2 seconde uit. Ik krijg het zelfde te zien als wanneer ik de sleutel in het contact doe en deze omdraai. De indicatie lampjes die gaan branden. Tijdens het rijden op de snelweg viel dit voor een kleine 2 a 3 seconde allemaal weg. De snelheidsmeter, toerenteller, benzine meter en watertemp meter viel voor 2 tot 3 seconde uit. Daarnaast viel mijn verlichting uit en had ik geen stuur bekrachtiging meer.
Buiten deze 2 a 3 seconde werkt alles prima en functioneert alles zonder problemen.
Zekeringen box gecontroleerd. Alle zekeringen zijn nog in orde. (contactpuntjes schoon)
Accukabels gecontroleerd, zien er nog goed uit en zitten goed vast plus de accu heeft voldoende spanning.
Weet iemand waar ik moet zoeken om dit probleem op te lossen.
Groet,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De auto valt stil tijdens het rijden vermoed ik .
Mogelijk een probleem met het contactslot ?
Grt Zeppe
Nee Zeppe,
De motor blijft gewoon draaien als een zonnetje en begint ook niet te stotteren. Dat houdt dus in dat de bougies gewoon door blijven vonken.
Het is meestal dat dit gebeurd op snelheden boven de 100 km/h (snelwegen) en met langere stukken rijden.
Ik heb zelf al gecontroleerd of het een probleem is met de massa, maar kan nergens de oorzaak niet vinden. Ook de boardcomputer geeft geen storingen weer.
De km teller/ toerenteller, benzine meter, en water meter vallen weg. Daarnaast de verlichting ook terwijl de auto gewoon door blijft draaien. Het is slechts een fractie van een seconde dat het dashboard uitvalt en de lampen, en dat de storing indicatie lichtjes te zien zijn.
Jeroen
10 jaar
Welke motor zit erin? Check ook de massadraad van de accu en die van de motor (losmaken, schoonmaken, schuren, vastzetten) en de stekkerdoos naast de zekeringkast.
MJ
Een bmw E36 1.6 motorblok.
Alle stekkers zijn al schoongemaakt en opgeschuurd.
Groet,
Jeroen
10 jaar
MJ,
Ik heb op film weten vast te leggen wat er precies met mijn dashboard gebeurd en wat ik heb omschreven in het bovenste verhaal.
https://www.youtube.com/watch?v=HzHgIljO...
Vandaag viel hij op een afstaand van 100 meter 3 keer uit. Waarbij uiteindelijk de benzine meter niet meer omhoog kwam.
Accu los gekoppeld en vervolgens opnieuw aan gesloten en toen stond de benzine meter weer goed .
Ik heb een Subwoofer en versterker van 2000 watt achter in liggen. Kan dit mogelijk het probleem zijn dat ik te veel energie vraag van mijn accu en dynamo? Het heeft 2 maanden lang goed gefunctioneerd zonder deze problemen.
10 jaar
Dat zou heel goed kunnen. Even afkoppelen en je weet het. Ik vind het wel vreemd dat de hydraulische stuurbekrachtiging ook uitvalt. Normaliter gebeurt dat als ook de ontsteking weg is.
Als na een reset de benzinemeter het weer doet zou er ook een fout in het dashboard kunnen zitten. Een rare storing!
Mj,
Subwoofer en versterker los, blijft die het zelfde doen.
Ja ik vind het ook raar en vreemd, want de radio blijft het gewoon doen. Ik heb een donker bruin vermoede dat iets kortsluiting maakt maar ik weet alleen niet waar te beginnen of waar ik naar moet kijken. Ik denk dat het een massa probleem is.
Jeroen
10 jaar
MJ,
Stuur en rem bekrachtiging is opgelost. Dit was een rotte zekering.
Betreft het dashboard blijft het nog een heel groot vraagteken wat hier precies aan de hand is. Maar hier heb ik andere forums wat over gelezen dat er mogelijk een breuk zit in de printplaat van het dashboard / cockpit.
Ga hem er eerst maar eens uithalen om dit te controleren en uit vogelen of dit zelf gemaakt kan worden en anders een nieuwe of 2e hands cockpit aanschaffen.
Weet jij hoe dat misschien zit met de km stand als ik een nieuwe of tweedehands cockpit koop. Neem aan dat de km's dan niet overeen komen. Kan ik dit bij een BMW dealer weer in orde brengen naar de juiste km stand? (voor het geval wil ik dit toch nog even vermelden. Dit is niet de bedoeling dat ik de km stand terug ga laten draaien naar een lagere stand, dit is een vraag voor advies)
Groet,
Jeroen
10 jaar
Km stand zit inderdaad in een chip op de tellerprint en een BMW dealer kan dat wijzigen. Dat is niet goedkoop
Let er wel op dat je de goede koopt, bijv. een 6 cilinder heeft een andere schaalverdeling voor de snelheidsmeter motor.
Dan zou ik wel eens willen weten welke zekering dat was want zover ik weet zit er niets electrisch op zowel de stuur bekrachtiging als de rem bekrachtiging.
Van een gebruikte teller unit kan de dealer de tellerstand niet wijzigen, je zou eventueel je eigen teller laten repareren.
gr Martin
GJB Autos,
Nee daar heb je gelijk in. Maar als jouw motor uit staat probeer dan maar eens aan je stuur te draaien. Dit lukt niet omdat er geen bekrachtiging is ingeschakeld. Wanneer je de motor opstart wordt er elektronisch een signaal door gestuurd en schakelt de rem en stuur bekrachtiging in.
Als je de zekeringen box opentrekt dan staat er als het goed is een schema in, hier wordt ook ABS,Rem en Stuur beschreven. Ik kan je niet de locatie vertellen maar het is in het voorste rijtje.
Jeroen
10 jaar
Als de motor uit staat draait de stuurbekrachtigingspomp niet en daarom stuurt hij zwaar dit is een hydrolisch systeem bij een auto uit 1994 en er zit niets electrisch aan, de rembekrachtiging valt uit als het vacuum wegvalt, dit kan als de motor afslaat of als er een lek in de leiding naar de rembekrachtiging zit, hier zit ook niets electrisch aan.
Het uitvallen van het instrument paneel is een veel voorkomend probleem bij de E36 en zeer waarschijnlijk los staand van het uitvallen van de stuur en rem bekrachtiging
gr Martin
Martin,
Thanks weer wat geleerd. Sinds de zekering is vervangen heb ik nergens meer last van. Ik heb vandaag wel geprobeerd om de cockpit eruit te halen, maar kwam er achter dat het complete stuur eruit moet wil ik me cockpit eruit kunnen halen. Ik heb even geen idee waar ik de boutjes van me stuur kan vinden om hem er zo af te halen maar daar moet ik mij nog even in verdiepen. Heb jij enig advies om dit toe te passen?
Weet dat ik de accu moet loskoppelen in verband met de airbag. En het is een oud stuur, niet een sport stuur.
Groet,
Jeroen
10 jaar
Er zitten 2 gaten achter in het stuur waardoorheen je de airbag kunt los schroeven, daarna zit het stuur met een bout vast aan de stuurkolom
gr Martin
Martin,
Nog 1 vraag, gezien het een voorkomende kwaal is, weet jij dan ook precies in welke sector ik moet zoeken om het probleem eventueel zelf op te lossen?
En weet jij of de bmw dealer eventueel nieuwe parts levert voor de teller klok? (aantal lampjes zijn ook gesneuveld).
Jeroen
10 jaar
Het zit in het instrumentpaneel en daar kun je bij de dealer geen onderdelen voor krijgen, je moet electronica kennis hebben om dit zelf te kunnen repareren
gr Martin
[quote=Juggermood]Martin,
Nog 1 vraag, gezien het een voorkomende kwaal is, weet jij dan ook precies in welke sector ik moet zoeken om het probleem eventueel zelf op te lossen?
En weet jij of de bmw dealer eventueel nieuwe parts levert voor de teller klok? (aantal lampjes zijn ook gesneuveld).
Jeroen[/quote]
De steeklampjes zijn te koop bij de dealer. Die zijn zonder solderen te verwisselen.
Bedankt heren,
Probleem is opgelost! Nieuwe cockpit zit er in en probleem is verholpen!
Groet,
Jeroen
(slotje)
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar