BMW X3: Enorme rookontwikkeling

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 m47d20 110kw

Auto heeft enorme "witte" rookontwikkeling.
Uit de uitlaat loopt een heldere substansie. Een vreemd goedje, het lijkt wel op zo'n additief wat voor regeneren gebruikt wordt. Dat gebruikt bmw dus niet.
Er komen iedere keer verschillende foutcodes. Omdat de kts tester deze auto niet eenduidig kan identificeren, heb ik m'n twijfels bij de foutcode's en waarden.
Roetfiltersysteem foutief 4667 turboregeling kortsluiting naar plus 4180 uitlaatgastemperatuursensor voor roetfilter signaal foutief 4175. Gloeispiralen 1 t/m 4
Deze foutcodes waren er in het begin.
We hebben de verstuivers laten testen en het gehele inlaatspruitstuk ontdaan van troep.
De retourflow was trouwens niet zorgelijk. De buitenste flesjes waren vol. De 3e had 1/3 minder en de tweede iets meer dan de derde.
Ook aan de turbine kant van de turbo gekeken. Slangen zijn droog en geen speling op de turbo te voelen ook
het asje draait mooi rond.
Bij de meetwaarden stond tevens een inlaatluchttemperatuur van -42 graden. We hebben vervolgens de llm vervangen zonder resultaat.
Ook de foutcode voor de gloeispiralen blijft terug komen op een cilinder, na deze te hebben vervangen.
Vervolgens weer andere foutcode's hittefilm lucht masa meter, druksensor roetfilter.
Op andere topic's lees je over het filtertje van de carterontluchting, dan zou de motor toch ook veel carterdruk moeten hebben. Dit is niet het geval.
Je zou haast zeggen dat de motor, om wat voor reden dan ook verkeerd inspuit.
Ook zou er een koeling voor de egr wel eens kapot gaan.
Iemand een idee?
We overwegen de auto op de kar naar de dealer te brengen, om hem daar uit te lezen.
De "witte" rookontwikkeling, sommigen zeggen ook grijs bij het voorbij rijden. Zou dit voor de katalysator ook zwart kunnen zijn geweest.

G.Schippers

Geplaatst door G.Schippers (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW X3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

G.Schippers (0) PRO, 13 jaar geleden

Ook de turbodruk heeft als meetwaarde 8 tot 17 bar.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

8 bar turbodruk is al heel, heel erg veel, 17 bar is eigenlijk onmogelijk.
Lijkt erop dat je data niet te vertrouwen is.

G.Schippers (0) PRO, 13 jaar geleden

Daar ben ik ook bang voor. We hebben nog overwogen de turbodruksensor te vervangen.
Maar we moeten hem eerst toch maar ergens anders laten uitlezen. Bij de dealer is pas plaats vanaf volgende week woensdag. Ze hebben het schijnbaar druk. Daar gaan we ook niet op wachten natuurlijk.
De motor loopt overigens wel goed. Heeft alleen niet z'n optimale vermogen.
Je kan de auto alleen niet zonder afzuiging laten draaien. Een paar keer gas geven en de gehele werkplaats staat vol rook.

G.Schippers (0) PRO, 13 jaar geleden

heeft iemand wel eens problemen gehad met regenereren bij zo'n motor?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Carter ventilatie filter heeft deze motor niet, zit een olieafscheider in die eigenlijk niet verstopt kan raken, motor werkt met onderdruk op het carterventilatie systeem dus carterdruk zul je waarschijnlijk niet krijgen, een kapot membraam zou het verminderde vermogen kunnen verklaren, zou hem toch eerst eens proberen uit te lezen met andere apparatuur, heb het al een aantal keer meegemaakt dat een KTS niet altijd te vertrouwen is, als je niet op de dealer kan wachten zou ik het toch een met een ander merk tester proberen.

gr Martin

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je al geprobeerd om met EOBD uit te lezen?
Krijg je misschien wat betere sensor-waardes te zien.

G.Schippers (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is beter !
Inderdaad via de obd2 functie geen foutcode's en goede waarden. Zo kun je mooi voor de gek worden gehouden. Als we er normaal niet inkomen, gebruiken we deze functie ook wel eens.
Nooit bij stil gestaan om dat nu ook te doen...
Bij gas geven komt er toch een statische fout tevoorschijn. Onbekende fout P14A7. Even googlen en brengt ons Diesel particulate filter system*. Flow resistance too low.
Als eerste toch maar eens het roetfilter gedemonteerd. Deze ziet er vrij schoon uit. In de uitgaande pijp van de katalysator zwarte oliefilm.
Toch maar eens de katalysator er onder uit gehaald. Deze blijkt vrij dicht te zitten.
Als we de motor nu laten draaien nog steeds de rookontwikkeling maar nu spettert er ook zwarte motorolie uit.
Dus komen we waarschijnlijk toch op een kapotte turbo uit.
Bij koude motor is er nog geen rookontwikkeling. Vrij snel daarna met gas geven begint het roken. Zou de turbo dan op temperatuur zijn en vervolgens de olie verdampen als rook?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Reken je niet rijk met het feit dat er bij EOBD in 1e instantie geen fouten waren.
Wederom een voorbeeld van de grote software ontwerp fout bij EOBD-diesels. Ze vergeten die codes.

Als de motor koud is, dan is de olie nog vrij dik. Bij warme motor wordt deze dunner, dus ik kan me voorstellen dat het dan (meer) gaat lekken.
En de olie zal niet verbranden/verdampen in een koude uitlaat.

Siem Bijman (115) PRO, 13 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Misschien dezelfde storing?

G.Schippers (0) PRO, 13 jaar geleden

Het was inderdaad dezelfde storing. Turbo is inmiddels vervangen. De bajonetbout en aansluiting van de aanvoerende olieleiding zat ook helemaal dicht met teer. In het begin nog wel even flink roken, maar probleem is nu opgelost.

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

m47 heeft wel een olieafscheider met een filter erin die raken verstopt bij elke insp2 dient die vervangen te worden...chek de filter ervan eens na..

wat gebeurt er als je de oliepeilstok met lopende motor eruitrekt?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X3 of stel zelf een nieuwe vraag.