Goedenavond iedereen,
Ik heb dus een mazoutstoof uit '95 die van het ene moment op het andere niet
meer wil starten. Uitlezen toonde aan dat er een fout in het EWS-systeem zit.
Ik heb dus drie mogelijkheden:
a) De BMW in brand steken en genieten van de warmte in deze kille dagen.
b) De officiële BMW-stealer blij maken en geld uitgeven aan een diagnose en
overbodige reparatie die de waarde van de auto overstijgt.
c) Het probleem gewoon oplossen.
Ik dacht dus aan het laatste.
Hoe pak je dit het best aan? Ik dacht enerzijds aan het vervangen van de EWS-
stuurdoos, transponderring door tweedehandsdelen en dan de boel alsnog te la-
ten inlezen bij BMW zelf. De tweedehandsonderdelen op zich kosten echter bij
een autokerkhof nog een 300 euro...
Er moet toch een manier zijn om het EWS-systeem te omzeilen of iets dergelijks.
Het gaat om een auto uit '95, het is niet dat ze die nog gaan stelen, dus van mij
mag dit systeem gerust uitgeschakeld zijn. Is er een bepaalde kabel die je moet
doorverbinden? Of een soort van weerstand die ergens tussen geschakeld moet
worden zoals bvb bij de lampjes van koplampen die anders een foutcode geven.
Als er iemand ervaring heeft hiermee of weet wat hiermee kan gebeuren, dan hoor
ik het graag.
Alvast bedankt en nog een prettig weekend iedereen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten er mischien nog andere sleutels bij? zo ja, probeer die eens
Zo nee, optie a. Systeem omzeilen zou betekenen: alle computers en electronica van een donor gebruiken. dat is best wel een gedoe.
lol
Bedankt voor het antwoord.
Nee, dat geeft geen verschil. Het is namelijk zo dat de vorige eigenaar
een probleem moet hebben gehad, want er is reeds een sleutel
met tape rond de transponderring geplakt. Deze hangt nu achter de
stuurkolombekleding te bengelen. Bij het er tegenaan houden van een
andere sleutel, doet dit niets.
Toch heeft deze auto 60.000 km probleemloos gereden.
Er moet toch een manier zijn. Op een ander forum vond ik het volgen-
de terug:
"Je kunt het EWS kastje gewoon weglaten. Je moet dan alleen de twee
dikke draden in de stekker (groen-zwart en groen-geel) doorlussen.
Zo draait mijn M50 ook in mijn 95er compact."
Is dit correct? Of zou je bij het volgen van deze handelingen de boel
kunnen beschadigen of kortsluiten?
Alvast bedankt voor de hulp.
12 jaar
Is er echt niemand die weet wat het probleem zou kunnen zijn? Is
het daadwerkelijk zo dat de EWS-stuurdoos eenklaps stuk gaat?
Of gaan de ringen vaak stuk? Of nog iets anders?
Eventueel kan ik op de sloop een EWS-stuurdoos en dde-stuurdoos
vinden. Is het dan een kwestie van plug and play? Of moet de auto
dan alsnog binnen bij BMW voor een diagnose-inleesprocedure?
Als iemand verlichting kan brengen, dan hoor ik het graag!
Groeten
12 jaar
De antennering rond het kontaktslot kan je doormeten op onderbreking met een ohmmeter. Als dat goed is moet je EWS studeren en veel Googlelen. Er staan uitgebreide schema's en uitleg op het net.
1995 heeft EWS2 en dan moet de DME ook nog gematched zijn met de key transponder code en de module.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar