BMW 3-Serie: Foutcodes manueel wissen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318ci

Hallo

Kan er mij iemand helpen ik zou willen weten of het mogelijk is om foutcodes manueel te wissen.
Zonder obd2 uit lees toestel?
En hebben jullie interresante pagina´s waar veel technische informatie opstaat zoals elektrische schema´s,
Demontage enz...


Alvast Bedant Andy

bannanaman

Geplaatst door bannanaman (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

svaleras (100), 16 jaar geleden

ligt eraan welke fouten je te ziet krijgt...maar bij mijn weten niet.
Welke foutcodes bedoel je eigenlijk...in de display van je klokkenunit of bij het uitlezen zelf?
Fouten in het display zijn meestal storingen die na te zijn verholpen vanzelf wissen.

becker (0) PRO, 16 jaar geleden

reseten doe je via de stekker even pen 7 naar de massa brengen en het is gereset maar niet alle fouten kan je wissen .

svaleras (100), 16 jaar geleden

Becker....welke fouten kun je op deze manier wissen dan?? Zou best willen weten en kunnen

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

zo zet je de service interval terug[quote=svaleras]Becker....welke fouten kun je op deze manier wissen dan?? Zou best willen weten en kunnen[/quote]

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Becker schreef:
reseten doe je via de stekker even pen 7 naar de massa brengen en het is gereset maar niet alle fouten kan je wissen .

Ik vind dit een gevaarlijk advies voor een auto uit 2001. Deze heeft geen 20-polige stekker maar een 16-polige EOBD stekker. In dat geval verbind je de K-lijn met de aarde en niet de service interval reset.
In ieder geval zul je hier niets mee resetten, geen foutcodes en geen service interval.

Voor het wissen van foutcodes in welk systeem dan ook heb je een scanner nodig.

svaleras (100), 16 jaar geleden

Volgens mij reset je de service interval niet met pin 7..maar dat ter zijde.
Wat is pin 7 dan wel??

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Pin 7 op een 16-polige EOBD stekker is de K-lijn, of te wel de communicatie-lijn.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/OBD
Pin 7 op de 15-polige (echt oud) of 20-polige ronde bmw diagnose stekker wordt gebruikt om de service interval te resetten en niets anders. Voor foto's zie: http://www.unofficialbmw.com/e36/electri...

bannanaman (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit lijkt me inderdaad niet zo´n goed idee om de obd stekker aan de massa te leggen.
Ik had eerder in gedachten dat het eventueel mogekijk was om fouten via de boordcompter uit te lezen en ze zo te wissen.

svaleras (100), 16 jaar geleden

Mij is het wel is verteld dat je via pin 15, de fotcodes zou kunnen uitlezen, door er een lampje op aan te sluiten en het aantal knippermomenten te tellen, nadat je de sleutel op contact zet en dan 5x op het gaspedaal trapt. Het aantal knippers van de lamp is dan meteen de foutcode....bijvoorbeeld, 3x knipperen, pauze, 2x knipperen, pauze, 2x knipperen....dan zou dit foutcode 322 zijn.
maar hoe dat precies werkt, weet ik niet, heb het van horen zeggen...maar nooit uitgeprobeerd.

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Svaleras, ik zal het nog één keer uitleggen.
Pin 15 is niet altijd gelijk aan pin 15. Als je iets beweert moet je er ook bij vertellen welke stekker je bedoelt.
Als de auto dan die stekker niet heeft maar een andere stekker, dan kun je er donder op zeggen dat het niet werkt. Erger nog, door jouw tips op de verkeerde stekker uit te proberen kun je ecu's beschadigen.
Kunnen we de rekening van eventueel opgetreden schades bij jou indienen?

Highway (135) PRO, 16 jaar geleden

Jongens, laten we het hoofd koel houden. De reacties worden langzaam een beetje feller en dat draagt niet bij aan de vraag van de topicstarter. Als het zo door gaat moeten we gaan ingrijpen.

Ik ben het eens met oldford als je de verkeerd pin gebruikt en de ecu gaat defect zit je met een probleem.
Ga naar een garage die de boel kan uitlezen/wissen.

gpekaar (0), 16 jaar geleden

juist , en laten uitlezen zal de kop ook niet kosten.

svaleras (100), 16 jaar geleden

Nou nou...oldford....ik schreef alleen wat ik erover gehoord heb, en heb er niet bij gezed dat wie dan ook dat doen moet !!!
Ik heb ook niet iemand geadviseerd of getipt om het te proberen...maar alleen iets erover opgeschreven en bijverteld dat ik niet weet hoe het werkt en ook nooit zelf heb uitgeprobeerd. Je hoeft het verhaal niet om te draaien en in eigen bewoordingen erger maken dan het is.
Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, te adviseren en meedenken. En mijn bedoeling is het zeker niet...om iemand een loer te draaien of op het verkeerde pad te zetten, zodat iemand nog meer problemen krijgt. maar juist te helpen!!
Ik vind de overdreven reactie dan ook zeer ongepast...ongeacht met wie de moderator ook mee eens is !! Want juist oldford reageert fel...over iets wat niet nodig is.

Highway (135) PRO, 16 jaar geleden

[quote=svaleras]Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, te adviseren en meedenken. En mijn bedoeling is het zeker niet...om iemand een loer te draaien of op het verkeerde pad te zetten, zodat iemand nog meer problemen krijgt. maar juist te helpen!![/quote]
Ik heb het techinsche gezien met old ford eens maar, dat wil niet zeggen dat jou tip niet werkt.
Het stukje dat ik geciteerd heb is waar deze forum voor is.
Ik waarschuwde alleen maar voor de harde woorden.
Ik zie dit dan ook als een laatste waarschuwing. Dit geldt voor iedereen op het forum.
REGEL 1 van de forumregels.

Ik hoop hier mee dat we nu op een normale manier verder gaan.

Gr Moderator

svaleras (100), 16 jaar geleden

Helemaal mee eens !! Ook ik ben ervoor om op een normale manier te communiceren, maar mensen hoeven niet zo fel en aanvallend te reageren op iets als ze het er niet mee eens zijn. Dat kan ook op een andere manier.
Maar ok...voor mij is dit een gesloten boek verder.

Gr Svaleras

svaleras (100), 16 jaar geleden

Bannanaman....welke fouten krijg je eigenlijk te zien?

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Voor diegene die het interesseerd, de truck met 5 x gas geven en foutcodes lezen werkt iets anders.
De codes worden namelijk getoond op het engine check lampje. Nu is er in Europa één klein ietsepietserig probleempje, de engine check lamp zit er hier niet op. Die werd alleen gemonteerd in auto's die in Amerika geleverd werden.
Kom je een import uit Amerika tegen dan werkt het wel. Voor een lijst met codes zie: http://www.pelicanparts.com/bmw/techarti...

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

BMW
Ronde (20 pins) stekker, zit altijd onder de motorkap.
Pin 7 bepaalde tijd aan de massa leggen voor service int reset.(heel oud foefje)
Werkte vorige week bij mij nog op een 1999 Bmw E46 318 (veel nieuwere BMW's niet meer)

Pin 20 of 17 communicatie line voor diag tester.(digitale techniek)
Pin 20 Vaak 4 cilinder motorcomputers en de meeste andere computers in de auto.
Pin 17 Vaak voor 6 cilinder motor computers.

BMW
Langwerpige (16 polige) stekker, Zit altijd binnen in de auto, is voor OBD2/EOBD/DS2/en andere protocollen.
Pin 7 communicatie line voor diag tester(digitaal)is voor EOBD (de motor dus) en soms DS2.
Er kan in deze (16 polige) connector geen reset service interval gebeuren zonder software.

Pin 7 door verbinden (in de 16 polige) creeer je een digitale 00 op je digitale line meer niet.
Maar nooit doen, je bereikt er niets mee en en de software (en controllers) kunnen wel
beschadigen door de statische electr.(van je lichaam of kleding)
Dit bedoelde OLDFORD denk ik.


Als je display geen fout meer geeft wil dat nog niet zeggen dat er geen fout meer in het foutgeheugens zitten.
Als bij de jongere BMW'S een fout is opgeslagen kan je deze alleen maar met software wissen.

Bij oude BMW's had je zg knippercode uitlezing.
Na 5 keer snel gasgeven ging je motorlampje een knippercode geven.
In Nederland was zo'n lampje niet verplicht en werd dus niet geplaatst.
(dus geen knipperend lampje helaas)

Of die knippercode via pin 15 (in de 20 polige) te realiseren is weet ik niet, maar ik denk van niet
want dit is oorspronkelijk de L line (van KW71)

Digitaal = nullen en eendjes
Controller = computer
KW71 = BMW oud protocol
DS2 = Een van de vele protocollen in een Bmw
Protocol = Is de manier hoe je tester met de auto "praat"(comunicatie snelheid
L line = Wakeup draad, om een signaal aan de computer geven dat je wilt uitlezen

Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.