beste lezer,
Ik heb een zichtbare en voelbare trilling bij de motor, deze wordt doorgegeven (denk IK) naar de versnellingspook. Dit is dus ook in de ppok voelbaar, en wanneer ik de motorkap open zie ik de motor trillen..
Wie weet wat dit is?
Ook heb ik als ik de koppeling in duw, dat de touren iets verder zakken dan de officiele stand om vervolgens meteen weer naar de goede stand te klimmen..
wie weet hier raad mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gaat je toeren ook omlaag waneer je zeg maar je verlichting ofsow aan doet, of waneer je de radio beetje hard aan hebt ?
even compressie test doen, waarschijnlijk lekkende klep...
16 jaar
toeren niet omlaag bij licht of meer volume in de radio.. ik zal compressie laten meten.. verder is het af en toe zo dat wanneer ik wat steilere hellingen op rij vanaf de 1 dat met koppeling langzaam op laten komen de moter gaat schudden.. en t lijkt alsof hij daardoor uit zal vallen.. koppeling in trappen of extra gas geven verhelpt het wel.. daarna doet ie t gewoon een hele poos niet meer.. is dus zelden.. mis dat dit wat meer duidelijkheid kan geven aan het probleem.. hoor het graag.. bedankt
16 jaar
Schudden bij het laten opkomen van de koppeling kan duiden op een droge spline-as, waarover de naaf van de koppelingsplaat schuift. Die moet dan met speciaal vet (MoS2 werkt wellicht ook) gesmeerd worden. De versnellingsbak moet dan gescheiden worden van het motorblok.
Zie je meteen of koppelingsplaat/ druklager wellicht ook aan vervanging toe zijn.
Als het schudden reeds bij stilstand/ stationair draaien optreedt, dan de injectoren eens schoonspoelen met een flush-middel (Forté of Wynn's).
16 jaar
okey, bedankt.. en als ik met 80 km tot 140 km mijn stuur van links naar rechts beweeg voel ik een slinger.. zit dit in de velgen? (staal) banden zijn nieuw..
16 jaar
De 'slinger' kan het gevolg zijn van:
- versleten reactiearm rubbers
- versleten wiellagers (gaat meestal met bijgeluiden gepaard)
- overmatige speling in de flexibele oplegging onderin de veerpoten
Slecht uitgebalanceerde velgen veroorzaken alleen trillingen in het stuur. Bij genoemde klacht kunnen de velgen pas een rol spelen als er scheuren in de (radiale) verbinding tussen velg en materiaal rond de boutgaten zitten ...
16 jaar
ok bedankt, en hoe kan het volgende? wanneer ik over onregelmatige ondergrond rijd, en dan vooral zand met stenen en een grasveld, voel ik een speling aan de voorkant.. een speling die niet op en neer is maar van links naar rechts.. merk het vooral in het stuur en voel het dan ook goed.. bedankt alvast
16 jaar
Eerste kandidaat (vooral deze controleren) en tweede uit het rijtje van 3.
16 jaar
dus de eerste 2 ff nakijken? is dit ook de oorzaak dat mijn stuur, niet echt trilt maar wat slingerig gevoel van links naar rechts heeft vanaf 100 km p/u, banden zijn nieuw en geballanceerd..
16 jaar
Dit wijst meer in de richting (alleen de snelheidsafhankelijkheid past hier niet) van:
1) Speling op kogelscharnieren aan de stuurstang uiteinden.
2) Speling op tandheugel/ tandwiel overbrenging in het stuurhuis.
Hoeveel graden kun je het stuurwiel draaien voordat het voorwiel (zichtbaar) mee beweegt ?
Is dit meer dan een graad of 10 (geschat) dan onderdelen 1) vernieuwen of 2) opnieuw (laten) afstellen*.
*) Als dat tenminste nog kan bij de stuurhuizen van BMW.
16 jaar
Bedankt freude, het voorwiel draait direct wel mee met de stuurbeweging..
Het is zeg maar vooral:
-op klinkers dat ik het voorterein voel en hoor rammelen (speling) en door de wat diepere straatputten.. (auto niet verlaagd)
-op gras en grind, dat me stuur van links naar rechts klappert met een tokkend/klatsend geluid (speling)
- wanneer ik een drempel harder op of af rijd hoor ik een TSS (met je tong tegen je voortanden tss) beetje vaag maar ongeveer dat geluid.. ietswat ijzerig (denk ik)
16 jaar
Als de stuurinrichting geen merkbare speling vertoont, schuiven de voorwiel-lagers weer een paar plaatsen op in het rijtje met kandidaat-veroorzakers.
Dat valt als volgt te testen:
- Krik de auto op bij het te testen voorwiel.
- Pak het voorwiel beet op '6 uur'.
- Met een hand trekken en de andere hand drukken + omgekeerd.
Als je het voorwiel ook maar het minst kunt bewegen staat het lager te los. In dat geval naafmoer lossen/ lager smeren/ naafmoer met voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten/ naafmoer borgen (evt. nieuwe naafmoer).
Draai het wiel eens met de hand rond, voordat je het gaat loshalen. Als je lager-geluiden hoort is het lager 'droog' (te weinig vet) of zijn de kogelbanen beschadigd (pitting = putjes in de kogelbanen). Als loopgeluiden blijven bestaan na loshalen/ smeren/ opnieuw vastzetten van naafmoer, dient het voorwiellager vervangen te worden.
16 jaar
freude,
heb de 6 uur test uitgevoerd en deze was positief, geen mm beweging in te krijgen. Aan het linker wiel gedraaid deze hoorde ik wat schuren en op een bepaald punt een soort van tik.. niet echt lager en niet constant.. het andere wiel maakte ook hetzelfde schuurachtige geluid maar geen tik en ook daar geen mm beweging in te krijgen.
over gras en gint speling van links naar rechts heen en weer,
op klinkers rammelend en dus op en neer..
afhankelijk van kwaliteit wegdek begint het stuur heen en weer te bewegen vanaf de 50, ho eharder ik rijd hoe erger het wordt..
16 jaar
nou, ik ben de wanhoop nabij! hehe, heb de wagen net weer bij iemand laten nakijken en alles ziet er helemaal prima uit! maar de rammel over klinkers is er nog steeds.. ik moet eerlijk toegeven dat ik wat trillingen en rammelen betreft een van de ergste personen ben. Heb hier altijd last van.. de auto gaat in de verkoop en op naar mijn uhh ik denk 17de auto.. en dat met nog maar 25 jaren op de teller! maar!! met opgeheven hoofd en schouders naar voren gaan we vrolijk verder.. dure hobby autorijden..
Freude heel erg bedankt voor je tijd en moeite en tot problemcars!!
16 jaar
Het schurend geluid bij het ronddraaien van de wielen wordt veroorzaakt door de remblokken.
Deze kun je vrij krijgen door wiel te demonteren/ remblok aan achterzijde beet te pakken en naar je toe te trekken terwijl je afsteunt (knietje) tegen de naaf. Met de remblokken vrij van de remschijf moet nu geen geluid meer hoorbaar zijn bij het ronddraaien van de wielen. In dat geval zijn de voorwiellagers OK, want je meldt dat er geen speling is.
Hoe viel de controle uit van de kogelscharnieren op de stuurstang-uiteinden ? Misschien is daar toch wat speling die verantwoordelijk is voor de geluiden, maar die wellicht te klein is om met de stuuruitslag-test te kunnen ontdekken.
Een laatste suggestie is om eens te zoeken naar speling in (de ophanging) van de dempers.
16 jaar
kogelscharnieren op stuurstang einden, hoe is dit te controlleren, de persoon heeft alles nagelopen.. en de speling en gerammel voelt en hoo rik zo duidelijk dat ik me kan voorstellen dat het gewoon te zien moet zijn.. kan het iets met de schokdempers zijn?
16 jaar
Met een (kunststof) hamer net naast de kogelscharnieren tikken, terwijl je met je andere hand tegen de stuurstang drukt, tegen de slagrichting van de hamer in. Als er speling op de kogelscharnieren zit, hoor je een hoog metalige geluid.
Speling in de ophanging van de schokdempers kun je detecteren door een koevoet (met beleid) tussen verschillende punten te zetten en te controleren of je zaken meer dan goed is ziet bewegen bij belasten van de koevoet. Deze test wordt standaard gedaan bij een APK.
16 jaar
sjah dat is ook al gedaan.. snap dr echt niks meer van terwijl het zo duidelijk is! maarjah.. jammer dat je niet in de buurt woont anders kon je er is een stukje in rijden..
16 jaar
en het wordt steeds erger, het klappert zo dat t net lijkt of t hele wiel er los op zit (zit wel vast)
16 jaar
Het kogelscharnier op de hoek van elke reactie-arm, no. 3 in onderstaande afbeelding, heb ik nog niet genoemd.
De eerder (02/05/08) gemelde 'flexibele ophanging in de veerpoten' moet zijn wielophanging-kogelscharnier onderdeel 19 uit onderstaande afbeelding.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Vooral speling in kogelscharnier no. 3 levert het eerder beschreven stuurgedrag op. Bij de overige verschijnselen past een overmatige speling in zowel kogelscharnier 3 als in kogelscharnier no. 19.
Bij kogelscharnier 3 is eventuele speling pas goed te detecteren (hamer-test) door beide wielen van de voor-as tegelijk omhoog te brengen. Slechts een kant opkrikken kan ook, maar dan moet de torsie-as aan de voorzijde even losgekoppeld worden. Deze houdt bij een opgekrikt wiel het kogelscharnier onder voorspanning, waardoor de speling moeilijk te bespeuren is.
Speling in kogelscharnier 19 moet met een koevoet getest worden.
16 jaar
en is dat moeilijk te vervangen mocht dat het zijn? en de kosten? en is de reactie arm zelfde als draagarm? want die is namelijk compllet vevangen met draagarm rubbers en fusee kogels.
wat kan het verder eventueel zijn of moet ik even laten controleren, gaat zaterdag morgen een brug op..
16 jaar
Vooral speling op kogelscharnieren no. 19 en zeker ook no. 3 als je reactiearmen (= 'wishbones' ) in onderstaande afbeelding gebruikte exemplaren zijn. De ophangrubbers no. 5 in genoemde afbeelding dienen uiteraard in orde te zijn.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
De prijzen in $ op www.realoem.com komen (helaas) redelijk overeen met de prijzen in E bij ons.
Voor de wielophanging kogelscharnier staat een prijs vermeld van ong. $ 31,-, (inclusief ?) de flexibele ondersteuning die ook het best mee vervangen kan worden.
Voor het kogelscharnier no. 3 staat geen prijs vermeld. Mogelijk zit deze vast aan de draagarm en is deze niet demonteerbaar/ los verkrijgbaar. Als op deze kogelscharnieren teveel speling zit bij je huidige draagarmen kun je het best een rubber onderleg-ring maken van de wang van een autoband en deze om de kogelscharnier-bout leggen, tussen de reactie-arm (no. 3) en de dwarsbalk (no. 1).
De rubber ring zal de speling uit het scharnier drukken (=> geen rammel meer), ten koste van een iets zwaarder draaiende reactiearm.
16 jaar
de complete draagarm is vervangen en dat is allemaal nog ok.. dus ook de kogelscharnieren n0 3 en no 19.. ik kom net bij euromaster weg om de dempers te laten testen alleen hadden ze hier geen apparaat voor en zei vertelden mij dat het heel goed de stabilisatiestangen konden zijn...
16 jaar
of zoek eens een serieuze garage voor een diagnose
annders wordt dit een vervangen tot t weg is verhaal
een serieuze garage zegt 5 van de 10 gevallen te weten wat een probleem is en als het dan volgens hun opgelost moet zijn is het nog precies hetzelfde.. en ben ik veel euros lichter en ben er niks mee opgeschoten. Mijn vertrouwen in garages is ook niet zo best meer. En als ik zelf al dingen uit kan sluiten scheelt me dit een hoop geld. ik vervang ook niet zomaar alles, de draagarm fusee en rubbers waren aan vervanging toe. Heb er ook al mensen naar laten zoeken die bij serieuze garages werken, en die hebben ook niks kunnen vinden.. het enige verschil is dan de garage waarbij ze werken maar dat lost het probleem er niet mee op.. het verschil is alleen dat ik nu mijn geld in de zak heb gehouden
16 jaar
en t probleem niet opgelost
Speling in kogelscharnieren 3 zijn voor wat betreft stuurgedrag en geluid de meest verdachte kandidaat. Als hierin echt geen speling gevonden wordt (hamertest + torsie-stang los of met de koevoet-test tussen voorbalk en reactie-arm ('wishbone') ), dan de volgende onderdelen controleren:
- Bouten no. 3 en bout no. 6 in de ophanging van de voorwiel-astap aan de veerpoot (speling hierin kan geluid + stuurgedrag veroorzaken) in afbeelding:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
- Kogelscharnieren van koppelstangen no. 7 (= stabilisator stangen waar je zelf over spreekt) en vork no. 8 die de torsie-staaf aan de reactie-armen koppelt (speling hierin kan geluid + niet het stuurgedrag veroorzaken) in afbeelding:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Als bovenstaande onderdelen ook geen (overmatige) speling hebben, is de volgende test voor kogelscharnier no 3 het overwegen waard (alvorens de eerder beschreven rubber vulring te maken, wat meer werk is):
Voorzijde van auto opkrikken aan beide zijden. Tussen reactie-armen en voorbalk vlakbij kogelscharnieren no. 3 een stuk stevige tuinslang stoppen, vastgezet om het kogelscharnier met wat draad. Misschien moeten koppelstangen no. 7 even los om dicht genoeg bij de kogelscharnieren no. 3 te kunnen komen. Wiel laten zakken (tuinslang zit nu stevig vastgeklemd en brengt de kogelscharnieren onder voorspanning); koppelstangen no 7 weer vastzetten als deze zijn losgehaald.
Een korte testrit met koppelstangen no. 7 los (rustig aan in de bochten ...) leert je wat er van het geluid over blijft als deze koppelstangen helemaal niet meer meedoen !
16 jaar
Auto repareren met een tuinslang??
Dit alleen als eenvoudige(r) manier om het kogelscharnier no. 3 onder voorspanning te zetten en als test om dit onderdeel eventueel als veroorzaker van alle problemen te kunnen aanwijzen.
Als dit kogelscharnier - ondanks eerder bericht - toch te veel speling blijkt te hebben, is nieuwe reactie-armen monteren (zonder speling op de kogelscharnieren) het veiligst. Een rubber vulring die de speling uit het kogelscharnier drukt is een goedkoper/ eveneens bruikbaar alternatief.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar