BMW 5-Serie: fueltrim bank 1

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i

weet iemand wat de fout fueltrim bank 1 wil zeggen??

firmin_opel

Geplaatst door firmin_opel (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

dit zo ueht duidelijker moeten maken (P0170)

Citaat Old Ford:

Long Term Fuel Trim (LONGFT) - Lange termijn mengsel regeling (aanpassing). Dit is het zelflerende deel van de mengsel regeling. Verplicht voor EOBD auto's volgens EU regelingen. Deze regeling dient afwijkingen door veroudering en slijten te compenseren. Ideal hoort deze op 0% te staan maar kleine afwijkingen naar boven en beneden zijn normaal. Maximale waardes verschillen per voertuig en dienen bij de fabrikant opgevraagd te worden. Maar als een LONGFT op meer dan 20% staat (zowel + als -) kun je er van uit gaan dat er iets niet goed is. Waarde veranderd niet tijdens Open Loop bedrijf. Waarde kan veranderen tijdens Closed Loop bedrijf indien de SHORTFT gemiddeld te veel van 0% afwijkt.

Short Term Fuel Trim (SHORTFT) - Korte termijn mengsel regeling (aanpassing). Dit is regeling die er voor zorgt dat het mengsel continue wisseld tussen arm en rijk. Wordt ook wel Lambda Integrator genoemd. Getal gaat naar (meer) negatief als de lambdasonde een rijk mengsel aangeeft en naar (meer) positief als de lambdasonde een arm mengsel aangeeft. Maximale waardes verschillen wederom per voertuuig. Gemiddeld dient de SHORTFT echter 0% te zijn. Wanneer deze te veel afwijkt zal de LONGFT verhoogd worden (bij gemiddeld te veel positief) of verlaagd worden (bij gemiddeld te veel negatief). Waardes alleen in Closed Loop bedrijf, in Open Loop bedrijf is SHORTFT gelijk aan 0 (nul).

Er is een LONGFT en een SHORTFT voor elke lambda bank (b.v. BMW zes-cylinders hebben 2 banken). Echter, de meeste managementsystemen hebben meerdere LONGFT's voor elke bank. Er is er 1 voor stationair draaien en 1 of meerdere voor deellast bedrijf. Welke EOBD nu laat zien is niet bekend en staat nergens in de voorschriften (althans ik heb het nog nooit kunnen vinden).

In Open Loop bedrijf is de SHORTFT van nul en generlei waarde.
In Closed Loop bedrijf kun je aan SHORTFT zien of het mengsel wisseld tussen arm en rijk en hoe snel het wisseld. Dit is dan wel een ervaringscijfer voor het type voertuig waaraan je meet. Als de SHORTFT bij een goed werkend voertuig nooit meer dan 8% (zowel + als -) is en bij een ander voertuig naar 12% of meer gaat dan werkt de lambdasonde te traag. Nogmaals, exacte waardes bij de fabrikant opvragen.
Aan de LONGFT kun je de mate van veroudering en slijtage zien bij een voertuig. Ook hier geldt dat de exacte waardes bij de fabrikant dienen te worden opgevraagd. Indien LONGFT er hoog is (b.v. 20% of meer) dan zou bijvoorbeeld de luchtmassameter of de map-sensor een te lage waarde kunnen afgeven. Het kan ook veroorzaakt worden door valse lucht als het voertuig een luchtmassameter heeft. Een erg lage waarde (-20% of nog lager) kan wijzen op valse lucht als het voertuig een map-sensor heeft.

firmin_opel (0) PRO, 15 jaar geleden

gaan de luchtmassameters snel defekt bij een 523 en weet iemand welke waarde deze moet aangeven als de auto stationair draait?want ik heb de indruk dat de auto soms niet goed optrekt,de ene keer beter als de andere keer...

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Slechte Lambdasonde veroorzaakt soms deze klacht.
LMM heb ik nog niet gezien bij dit model.

Lekke luchtslang misschien? (oa die van de stationair stelmotor naar dikke Lmm slang!)

LMM stationair zegt mij nooit zoveel.
Fueltrim bank1 (motor krijgt het mengsel er niet goed bij) maar is die te hoog of te laag?
Viergastest waardes?

Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.