goedemiddag,
bij riembreuk van een bmw 318 heb ik de volgende vraag: is dit fataal? dus in hoogste stand kunnen dan zuigers de kleppen raken of is er ook een stand dat het net goed gaat?
kennis van ons heeft een 318 met gebroken distributie, dus maar beter dichtlaten en weggooien?
groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Graag even de autogegevens invullen.
Als er een M40 motor inzit, reken maar op een hand vol kromme kleppen. Maar met heel veel geluk kan het ook goed gaan. Beide uit ondervinding. Zou eerst een andere riem monteren voor het geval dat..........
Weggooien kan altijd nog.
Gr.
ok bedankt, ga het dinsdag proberen, met een andere riem te monteren, staan er een beetje duidelijke merktekens op trouwens?
en beste moderator die gegevens had ik allemaal ingevuld.
tnx
15 jaar
Staan geen merktekens op.
De distributie op tijd te zetten doe je als volgt: aan de bestuurderszijde onder de startmotor een pen door het blok in een passing in het vliegwiel steken en de nokkenas moet je blokkeren met een hulpstuk op de nokkenas wanneer cil. 4 op tuimelen staat. Hiervoor eerst de klepdeksel verwijderen.
Voor dat je de riem er op legt, eerst het nokkenastandwiel iets lossen.
Gr.
Ok petje 57 hier kan ik wat mee bedankt,
Ik kan trouwens ook nog even onder de nokkenas kijken of de kleppen allemaal even hoog terug komen ingeval van kromme kleppen, met de zuigers in de middenstand bijvoorbeeld, of lukt dat niet bij een M40? 4e cylinder is dat radiatorzijde of schutbordzijde trouwens?
groeten
15 jaar
Inderdaad kun je ook nog even kijken naar de klepveerhoogte maar dat zegt eigenlijk niet zo heel veel. Als een klepschotel ook maar iets krom is, zie je dat niet aan de klepveerhoogte maar is dan toch lek omdat deze dan niet meer afdicht op de klepzitting.
1e cil. is distributiezijde.
Gr.
Ik ga het proberen, bedankt voor je snelle antwoorden, ik laat in ieder geval de uitslag volgende week weten,
groeten
15 jaar
Vandaag distributie gedemonteerd, en de riem miste een paar tandjes op het krukaswiel, daar komt natuurlijk de meeste kracht op omdat het bij de nokkenas meer verdeeld wordt.
denk dat er wel wat krom is omdat er bij 2 kleppen speling zit tussen tuimelaar en klep, de andere hebben dit niet.[ en op het oog te zien komt de hydraulische klepsteller even hoog]
die borgpen om het vliegwiel vast te zetten, heb ik met een lange M 12 bout gedaan, maar moest wel iets dunner maken omdat het originele tooltje iets van 11 mm is.
maar ik zal er eerst maar eens een andere riem opzetten, en dan eens kijken wat de verdere schade is.
15 jaar
[quote=maxwin]die borgpen om het vliegwiel vast te zetten, heb ik met een lange M 12 bout gedaan, maar moest wel iets dunner maken omdat het originele tooltje iets van 11 mm is.[/quote]
Dat klopt. Maar het pasgat in het vliegwiel is nog dunner: 8 mm. Let daar dus even goed op.
aha, kan dus het beste een m12 op het eind afdraaien naar 8 mm.
tnx
15 jaar
Inderdaad. Anders gaat het niet goed komen.
Snaar er op gelegd, maar van een 4 cylinder is het een 2 en een halve cylinder geworden, ik schat dat er 2 of 3 kleppen krom zijn.
op het nokkenastandwiel vond ik trouwens wel een merkteken maar dat correspondeerde eigenlijk nergens mee, of in ieder geval onduidelijk.
motor draait rond alsof de distributie niet goed staat maar een tand plus of min staat de nokkenas niet meer op tuimelen van de 4e cylinder.
enig idee wat het vervangen van zeg 3 kleppen kost?
groeten
15 jaar
Pakkingset 157,- Kopbouten 27,- Klep +/- 15,- tot 20,- per stuk (schat ik ) plus een beetje overige kosten zoals koelvloeistof enz.
Gr.
Ok petje57, en moderator, bedankt voor al je antwoorden en advies, ga even overleggen met m,n amigo, en na m,n vakantie [10 dagen nederland] gaan we het regelen.
tegen die tijd zal ik de aanhaalmomenten en aantrek volgorde wel ergens gevonden hebben en anders vraag ik het wel weer even op het forum.
groeten
15 jaar
Gisteren kop eraf gehaald en inderdaad 2 uitlaatkleppen krom, worden woensdag 2 nieuwe ingezet, als iemand mij ook nog even de aanhaalvolgorde en aanhaalmoment wil doorgeven [petje57 iemand anders mag natuurlijk ook] dan ben ik zeer dankbaar.
verder nog zaken waar ik specifiek op moet letten?
groeten
15 jaar
hey ik hem mischien wel een leuke oplossing
ik heb het zelfde gehad met mijn bmw en ik wou een wat betere moter erin geen m40 want die heeft elke keer de zelfde onkosten riem enzow en de contacktpuntjes die verbranden
ik heb eens wat uitgeprobeerd ik heb van mijn m40 motor eruit gehaald binne 2 uur ongeveer en een ander blok op de sloperij gehaald maar dat betrof een m43 moter en die kan je zo over bouwen kosten betreft hiervoor 400 euro = dat je je stuur leidingen moet verlengen maar als je handig bent lkt je dat wel
met vriendelijke groet toine
owjah rede voor m43 moter is jonger en meej ketting en dis ontsteking dus onderhouds vvrij
15 jaar
[quote=toine_bmw]hey ik hem mischien wel een leuke oplossing
ik heb het zelfde gehad met mijn bmw en ik wou een wat betere moter erin geen m40 want die heeft elke keer de zelfde onkosten riem enzow en de contacktpuntjes die verbranden
ik heb eens wat uitgeprobeerd ik heb van mijn m40 motor eruit gehaald binne 2 uur ongeveer en een ander blok op de sloperij gehaald maar dat betrof een m43 moter en die kan je zo over bouwen kosten betreft hiervoor 400 euro = dat je je stuur leidingen moet verlengen maar als je handig bent lkt je dat wel
met vriendelijke groet toine
owjah rede voor m43 moter is jonger en meej ketting en dis ontsteking dus onderhouds vvrij[/quote]
Moet je ook zo sportief zijn Toine, om te vermelden dat je je dan arm betaald aan benzine............
Gr.
Aanhaalmoment cil.kop: 1e: 3 kgm, 2e: 90 graden aandraaien 3e: nogmaals 90 graden aandraaien.
Bij de middelste bouten beginnen en dan kruislings naar buiten werken.
Gr.
kop zou voorzien worden van 4 nieuwe uitlaatkleppen bij revisiebedrijf, maar bleek achteraf de hoofdprijs te kosten zodat ik zelf deze 4 kleppen maar ga vervangen.
deze moet ik dan inslijpen op de klepzittingen, maar hoe kan je zien dat deze weer goed afdichten? ik heb de klep voorzien van slijppasta, daarna stukje rubber slang op klepsteel en andere kant in snoerloos boormachientje, en af en toe links dan weer rechtsom draaien.
met zo,n houtje en zuignap ging niet echt lekker.
ik heb op de klep en zitting nu een egale matte rand van zo,n 1.5 mm, [ik heb er pas 1 geprobeerd] en op de nog niet bewerkte zittingen is deze rand blinkend dus niet mat.
foto heb ik hier geplaatst: www.mijnalbum.nl/Foto-P4MKD8MK.jpg
of wordt deze rand op klep en zitting na enige km,s vanzelf weer blinkend?
verder de nokkenaslagerkappen worden deze maar met 10 Nm aangehaald? is wel erg weinig?
groeten
15 jaar
[quote=maxwin]kop zou voorzien worden van 4 nieuwe uitlaatkleppen bij revisiebedrijf, maar bleek achteraf de hoofdprijs te kosten zodat ik zelf deze 4 kleppen maar ga vervangen.
deze moet ik dan inslijpen op de klepzittingen, maar hoe kan je zien dat deze weer goed afdichten? ik heb de klep voorzien van slijppasta,[/quote]
En de klepgeleiders dan.....? Laat je die zitten..?
Gr. paul
Dat "blinken" is niet interressant. Je kunt vrij simpel controleren of de kleppen goed afdichten cq. goed ingeschuurd zijn.
Maak de klepzittingen en kleppen zelf goed schoon zodat deze vanzelf in de klepgeleider "vallen". Even iets aandrukken en dan de holle compressieruimte vol gieten met benzine. Indien de benzine nagenoeg blijft staan, is het oke. Stroomt de benzine meteen ( 2-3 sec) weg, zul je nog verder moeten inschuren.
De klepschotels- en zittingen vertonen bij goed inschuren meestal een soort "ring" op het draagvlak. Het draagvlak zelf hoeft niet meer te zijn dan +/- 2 mm.
10 nm is wel erg weinig misschien maar vast is vast. Is ook een kwestie van gevoel. Iets meer is ook niet erg.
Wel even de klephoedjes vervangen ! Anders heb je dik kans op oliegebruik nadien.
Gr.
[quote=paulkelder]En de klepgeleiders dan.....? Laat je die zitten..?
Gr. paul[/quote]
Waarom niet als de nieuwe kleppen er gewoon "invallen"?
Heb al heel wat kopjes van BMW los gehad met kromme kleppen en nog nooit geleiders hoeven te vervangen. Wel bij vele andere merken..........
Gr.
Ja klepgeleiders laat ik zitten wel nieuwe klepseals, ik had wd 40 in de inlaat ruimte gedaan en deze lekte niet door, maar lekte ook niet door bij een klep die zo nieuw uit de doos komt.
maar zal morgen wel met benzine proberen, het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoelang je een klep moet inslijpen qua tijd zeker als je het met een accuboormachine doet, is dus meer een gevoels en visuele beoordeling.
de klep die bij deze cylinder staat is dus nog onbewerkt, die in de accuboor wel
15 jaar
[quote=Petje57]Even iets aandrukken en dan de holle compressieruimte vol gieten met benzine. 10 nm is wel erg weinig misschien maar vast is vast. Is ook een kwestie van gevoel. Iets meer is ook niet erg.
Wel even de klephoedjes vervangen ! Anders heb je dik kans op oliegebruik nadien.
Gr.[/quote]
en wel aangedrukt houden denk ik, het gewicht van de klep zal niet genoeg zijn om af te dichten?
die 10 Nm had ik ergens op een site gelezen waar technische geg van een m 40 motor stond.
15 jaar
[quote=Petje57]Waarom niet als de nieuwe kleppen er gewoon "invallen"?
Heb al heel wat kopjes van BMW los gehad met kromme kleppen en nog nooit geleiders hoeven te vervangen. Wel bij vele andere merken..........[/quote]
Ik kijk nooit naar de prijs..., doe het goed of helemaal niet. Heb een hekel aan (later) een olieboot.
Mocht dit je overkomen kun het hele kakje nog eens fijn overdoen........
Gr. paul
Vandaar dus de nieuwe klepseals, wel een stukje tape over de klepstelen had ik ergens gelezen anders kunnen deze door de scherpe inkepingen beschadigen.
als iets goed, is dus binnen de specs kun je het toch zo laten?
15 jaar
[quote=paulkelder]Ik kijk nooit naar de prijs..., doe het goed of helemaal niet. Heb een hekel aan (later) een olieboot.
Mocht dit je overkomen kun het hele kakje nog eens fijn overdoen........
Gr. paul[/quote]
Misschien wel bij VW..........Niet bij BMW.
[quote=maxwin]Vandaar dus de nieuwe klepseals, wel een stukje tape over de klepstelen had ik ergens gelezen anders kunnen deze door de scherpe inkepingen beschadigen.
als iets goed, is dus binnen de specs kun je het toch zo laten?[/quote]
Precies. Bij nieuwe seals worden vaak plastic beschermhoedjes voor de klepsteel bijgeleverd. Deze schuif je dan over de klepsteel voordat je de klepseal monteert.
Gr.
Sinds vandaag de boel weer aan het monteren - opbouwen, morgen de cylinderkop er weer op.
Alleen wat me opgevallen was, is dat het nokkenas wiel met enige graden links en rechtsom verdraaid kan worden, waarom is dit eigenlijk?
Bij motoren waar je de laatste pk eruit wil hebben kan ik mer er iets bij voorstellen, bij een standaard blok wat minder.
Gewoon de "middenstand" aanhouden?
groeten
15 jaar
[quote=maxwin]Alleen wat me opgevallen was, is dat het nokkenas wiel met enige graden links en rechtsom verdraaid kan worden, waarom is dit eigenlijk?[/quote]
Kijk eens wat ik al bij #5 schreef....."Wel eerst even het tandwiel lossen..."
Dat kunnen verdraaien is nodig om 2 redenen: 1. je kunt de vertanding van het tandwiel nu verdraaien zodat de riem er makkelijker op gaat en als 2e: bij het spannen van de riem worden beide zijden tegelijk strak gezet en blijft toch de nokkenas precies optijd staan.
Na het spannen dus pas het tandwiel vastzetten op de nokkenas. Dus niet maar zo in "de middenstand" zetten.
Gr.
Aha is dat ook weer duidelijk! verklaart ook gelijk dat bmw tooltje om de nokkenas exact haaks op de kop te houden.
met grote bahco of zelf een maken kan natuurlijk ook.
bedankt petje 57
15 jaar
Was ik nog vergeten te melden met het slijpen van de kleppen: het gewicht van de klep was genoeg om de klep perfect te laten sluiten.
de benzine die ik op de kleppen had gegoten bleef gewoon staan.
Een klep nieuw uit de doos deed dit trouwens ook.
15 jaar
Inderdaad, tooltje zelf maken kan. Hebben wij ook gedaan.
En wat betreft het afdichten: dan was je snel klaar met inschuren. Heb ze er ook wel eens zo in gezet zonder inschuren maar wel gecontroleerd met benzine dan. Nooit geen problemen mee gehad.
Gr.
Ok, vandaag alles verder gemonteerd en motor draait weer helemaal goed.
Had alleen beter voordat ik de kop had gemonteerd het dekseltje met de aansluiting voor de kachel en het spruitstukvoorverwarming er op moeten zetten.
kun je bijna niet bij, tussen schutbord en motor, bleek de pakking ook nog lek te zijn, dus een hoop gekloot om de pakkingsresten eraf te krijgen en daarna met vloeibare pakking uiteindelijk wel gelukt.
omdat een cylinder kop met losse slangen er aan niet zo handig was dacht ik, maar me dus verkeken heb op bovengenoemd dekseltje.
dus petje 57 en anderen: BIG THANK YOU, ben je nog een keer in de buurt van denia biertje dus.
grt
15 jaar
Dank je. Ik drink er nu vast 1 op..........
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar