BMW 3-Serie: Hoe plaatsen van ophangingsrubbers differentieel?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320d, e46

Hallo,

mijn e46 heeft een ingescheurde rubber van de differentieelophanging.
Het gaat over de Dikste rubber links achteraan.
Mijn garagist op de hoek wil deze vervangen maar vindt het haast een absurde manier van werken omdat hij denkt dat bijna de halve auto uit elkaar moet gevezen worden om dit rubber te wisselen.
Eruit zou nog lukken maar om de nieuwe erin te persen kom je er dus met normaal gereedschap niet bij.
ophanging los, veren los, torsiestang los, en noem maar op...

Wie heeft dit al gedaan en wat is een normale werkwijze hiervoor?

Alvast bedankt,

Bart

PS, is er sprake van een gemodifieerd rubber? de originele heeft 2 uitsparingen (van waaruit de scheuren ontstaan zijn) en de nieuwe die we hebben toegekregen is volledig dicht.?

Bart Bever

Geplaatst door Bart Bever (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

upje...
Niemand die me kan bijstaan aub?

vegito (0), 15 jaar geleden

bij het bestellen krijg je automatisch de nieuwe namelijk die geheel gevuld is. Over welke rubber gaat het precies die ene waar je dit met een grote bout vast zit of die andere 4 stuks die op je body vast zit?..

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Hallo Vegito,

Alvast bedankt om te reageren.

Het gaat inderdaad over de dikke rubber met de lange bout.
Volgens de monteur moet heel de achtertrein losgemaakt worden, ik was er zelf ook bij en het ziet er inderdaad naar uit dat dat de werkwijze zal worden. Alles hangt namelijk achter iets anders vast...
Ik hoor/lees ook vanalles over een BMW-tooltje om dit dikke rubber snel te kunnen wisselen maar vind er nergens iets van en bij BMW valt men uit de lucht. De 2 dealers in de buurt zeggen dit nog NOOIT vervangen te hebben...

Van de 4 andere kleine rubbers zou volgens de verschillende bmw-fora geen probleem zijn, daar dit enkel de eerste reeksen trof, met name de 1e 6cilinders, en na bouwjaar 2000 zou er als blijkbaar niemand problemen mee hebben.

Dit alles naar aanleiding van de klassieke 'bonk'.
Koppeling is reeds vervangen met drukgroep en vliegwiel. Ook hier weer verwarring troef..
De ene zegt: prise as ontvetten en GEEN vet aan doen (stond letterlijk op de door BMW afgeprinte werkfiche).
Dan schakelvork invetten aan de raakpunten van de druklager en waar het piefje, koppelingcilinder aangrijpt.

De andere zegt; prise as invetten met gemodifieerd BMW vet, zowel de prise as als schakelvork, piefje,...

Ik word er een beetje moedeloos van..

Groeten,
Bart

vegito (0), 15 jaar geleden

Hoooo dat verklaart veel.. het bonken. Ik heb het ook namelijk en tevens me koppeling ook vervangen laatst en probleem nog steeds niet weg. Denk dat me diff of rechter steekas spelling heeft. Ik heb ook alles gevolgd volgens BMW in gevet met esso unirex 2 alles vervangen nog steeds niks.

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Jow, hij bonkt inderdaad ja..
maar hij kruipt ook vooruit wanneer ik richting 1e of zelfs 2e versnelling duw.
Vermits dit alles moet gebeuren voor de differentieel of aandrijfas iets te zeggen krijgen moet het gewoon door de koppeling komen.
Nu geen tijd maar binnen een 2tal weken gaat ze er terug onderuit.
Heb jij ook de dikke rubber vervangen? zoja.. heb je een werkwijze?

greetz!

vegito (0), 15 jaar geleden

controleer je hardyschijf en vervang je differentieel rubber.. misschien heb je geluk omdat je nog de oude rubber heb en die zijn een soort van design fout dingen en worden ook niet meer gemaakt. Werkwijze nou.. ik heb zelf een tool gemaakt en erin geperst, weet wel dat het niet makkelijk is om dat ding eruit te halen omdat echt vast kan roesten aan het sub-frame. Je kan beter je differentieel verwijderen is niet zo moeilijk dan kan je beter erbij en zou het gewoon moeten lukken mits je de tool heb om erin te persen. Men kan ook de hele sub-frame eruit halen maar is zonde omdat je alles opnieuw moet uitlijnen en alles goed moet terug plaatsen en meestal is dat geen optie meer vanwege het dure arbeidsloon. BMW moet het gewoon vervangen als jij dat wilt en ze weten hier zeker vanaf alleen ze schuiven je af doen ze altijd als er problemen zijn. Elk E46 van 1998 t/m 2001 hebben dit probleem ik weet niet of het face-lift model dit ook heeft. Er zijn genoeg topic hierover te vinden google maar en je zult veel heel veel hierover vinden.

PS: check of je sub-frame scheuren hebt dat kan ook bonken geluid veroorzaken en vooral dat je een 320 hebt kan je het eerder krijgen.

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Kan je het diffr. verwijderen zonder het subframe te lossen?
Zou al een hoop schelen natuurlijk...

en het gaat over een facelift touring van 2003.

greetz!

duc998s (0) PRO, 15 jaar geleden

Diff kan er zo onderuit,op een brug ca 25 min werk (uitlaat eronderuit,tussenas los en wegbinden,aandrijfassen
eronderuit) dan kun je bij het rubber,komt redelijk vaak voor hoor,vooral bij 6 cylinders.
Dan heb je eigenlijk een stukje speciaal gereedschap nodig om hem eruit te persen (een gasbrander maakt het stukken makkelijker door het huis te verhitten en daar door het gereedschap te sparen..)
Heb het al tig keren gedaan...er is ondertussen ook een gemodificeerd rubber voor,dus origineel halen,en letten
op de inbouw stand.
ps het kruipen bij inschakelen 1e versnelling ligt aan het plakken vd price-as in de koppelingsplaat,dus loshalen en reinigen,ook al tig keren gedaan...
succes gr C

vegito (0), 15 jaar geleden

diff kan prima eronder uit.. let wel op bij het los halen van je cardanas flens even aftekenen welke stand anders heb je een probleem (trilling). Zorg dat je goeie torx doppen set heb en de juiste rubbers natuurlijk. Tevens ik raad je ook aan om de 2 kleine rubbers ook te vervangen waar je differentieel ook vast zit. Inderdaad rubber op horizontaal erin persen met de verhoging aan de passagier kant.

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Hey vrienden,
Hier kan ik echt wat mee hoor!
Toevallig iemand een foto van het 'speciale tooltje' waar ik mee naar de garagist om de hoek kan?
Er wordt ook veel 'merkgebonden' gereedschap in namaak verkocht voor de non-dealers maar van dit tooltje had nog niemand gehoord.
Foto of tekening zou ons/mij al een pak vooruit helpen.
Duc, moet het originele bmw vet gebruikt worden aan de price-as?

Vegito en Duc, ik krijg zonet weer een sprankeltje hoop! Bedankt..

Groeten,
Bart

vegito (0), 15 jaar geleden

Je kan speciaal vet kopen bij BMW Esso Unirex 2 of gewoon molylube vet die je bij elk autogereedschap zaak vind.

Ik zal even zoeken of ik een paar foto's voor je heb tool en het rubber.

TIP: Bezoek eens een echte metaalzaak daar kan je pak echte spullen vinden om die rubber erin te persen. Ik heb daar een soortgelijke tool kunnen maken voor maar 25 euro in totaal.

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

net nog even bij de garagist binnengesprongen,
wagen gaat 11 december binnen en er komt een vertegenwoordiger van LUC koppelingen kijken naar de wagen.
Volgens deze werd reeds aan de telefoon gezegd dat bij het vervangen van de koppeling, drukgroep,vliegwiel,schakelvork,piefje,... ook steeds de beide koppelingcilinders moesten vervangen worden.

Zo wordt het volgens mij wel een heel leuke zaak om BMW te rijden!
Grofweg komt dit dan neer op +1500euro en dat kan er bij mij niet in..

We zullen zien, Ik heb nog even tijd om dankzij jullie toch nog zoveel mogenlijk info te vergaren.

Volgens de garagist zou het lagertje in het vliegwiel/ krukas kunnen zijn dat niet meer lagert en daardoor de aandrijving kan veroorzaken..

enfin, 11 dec. gaat alles terug open en ik hoop dat er dan iets meer uit de bus valt.

greetz!

vegito (0), 15 jaar geleden

bijde koppeling cilinder???.. er zit maar één koppeling cilinder bij je bak. Het andere is een hulp cilinder en die gaat niet zomaar stuk bovendien ze zijn ook erg prijzig rond de 100 euro. Ik vind het wel raar dat je garagist aan alles heeft gedacht behalve de prise-ias lager.. en ik denk zelf dat het niet zoveel uitmaakt want ik heb het ook vervangen en geen verschil. 1500 euro is wel een redelijk prijs voor dat gene wat hij vervangen heeft maar, vind het zelf overbodig duur daarom heb ik het ook zelf gedaan maar, goed dat doet er niet toe. Als je auto op de brug is laat ze a.u.b controleren op je achteras rubbers en speling op je aandrijf. denk dat je daarmee wat verder komt.

duc998s (0) PRO, 15 jaar geleden

De price as echt goed roestvrij maken (schuurpapiertje) en ZEER weinig speciaal vet gebruiken (maiskorrel zegt
TIS) het lagertje in het vliegwiel moet je natuurlijk ook goed controleren,maar ik vervang ze zelden.
En natuurlijk zorgvuldig de koppelingset monteren.
Beide cylinders vindt ik onzinnig om deze bij voorbaat te vervangen!
gr C

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Update...
Wagen is in de garage geweest om opnieuw het hele zootje te demonteren. Ook de vertegenwoordiger van LUK_koppelingen is erbij geweest.
Koppeling is in orde en vertoont geen abnormale slijtage. De LUK_man heeft wat testjes uitgevoerd op de koppelingschijf, drukgroep en lager. Ook de afdruk van de druklager en de drukgroep was duidelijk te zien en de conclusie was dat de koppeling wel degelijk geheel ontkoppeld. Kan ook moeilijk anders want ze zit er maar 8000km in natuurlijk...
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Prise_as brandschoon te maken en met het speciale vet te bewerken.
Ook een nieuwe hulpcilinder geplaatst aan de bak, deze was door het nieuwe gevertje toch enkele mm's langer.
ter info, ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ophangingsrubbers van de differentieel te vervangen, de grote silentblok was ingescheurd en lekte olie, de kleintjes zijn mee vervangen.
Na montage en de eerste testrit was de teleurstelling dan ook groot toen het probleem zich nog steeds voordeed.
Koppeling nam wel iets anders op maar het eindresultaat bleef hetzelfde.

terug een paar testjes.. het probleem lijkt eerder in de bediening te zitten. Wanneer je de koppeling intrapt en 'direct' met de pook richting 1e versnelling duwt krijgt de wagen enige vorm van aandrijving.
Wanneer je de koppeling intrapt en je wacht 5 seconden, dan gaat het ZONDER moeite en blijft de wagen netjes op zijn plaats. Net of de remvloeistof meer tijd nodig heeft om in/uit te laten duwen.
De CDV valve vlak voor de bakcilinder is verwijderd daar deze als smoring werkt. Resultaat is weer dat het gedrag van de koppeling veranderd maar het eindresultaat hetzelfde blijft.
Nu kan ik enkel nog de hoofdcilinder achter het pedaal vervangen maar ik twijfel of dit nog iets veranderd, dan heb ik volgens mij ongeveer alles gehad.

Graag nog een gedachtengang van de specialisten hier aub.

greetz!

duc998s (0) PRO, 15 jaar geleden

Zie het probleem toch echt in de koppeling cq drukgroep zitten..testje's of niet..zoals ik begrijp is gewoon het ''oude'' spul er weer ingegaan??,hoe is dan de SAC koppeling op spanning gebracht? (speciaal gereedschap.)
Als je zeker weet dat de gaffel,druklager,toplager,teflon piefje etc niet beschadigd is,kan het niet anders.
Ben toch een voorstander van originele onderdelen,dan weet je 100% dat het ok is.(F&S)
gr C

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Hey Duc,
De wagen is 8000 km geleden binnengebracht met deze klachten, toen is de koppeling vervangen (door een originele BMW).
Dan zouden het al 2 koppelingen zijn met dezelfde problemen, inclusief de nieuwe?
gaffel vervangen, cilinder vervangen, piefje vervangen. Koppeling, vork, drukgroep en vliegwiel was een complete OEM set.
Ik weet het niet meer...

duc998s (0) PRO, 15 jaar geleden

Ok duidelijk!
Maar als ie kruipt bij inschakelen versnelling,is toch het teken dat ie niet goed ontkoppelt (na die 5 sec hebben de assen in de bak dezelfde snelheid,dus voel je hem niet meer)
Hebben ze ook de plaat ''los'' op de price as vd bak geschoven? of dit wel soepel gaat?anders plakt de plaat
op de splines,en krijg je hetzelfde resultaat dwz slecht ontkoppelen.
Wordt wel lastig zo,maar er wordt iets over het hoofd gezien,kan nl niet anders.
gr C

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Ja, de koppelingschijf schuift zonder enige weerstand over de as.
We hebben de conclusies zelf ook gemaakt maar we vinden geen oplossing...
Ik kan enkel nog de wagen bij BMW binnenbrengen maar dan vraag ik mij af of ik dit verhaal ginder zou doen en of ik na ev. vervangen van de koppeling (nogmaals) kosten zou hebben indien het probleem niet verholpen zou zijn.

beyazkurt_a (0), 15 jaar geleden

Hey Vagito..

IK ben nu aan het kijken voor een 2e hands differentieel..
Wat zou je nog meer moeten vervangen als je een andere differentieel monteert?
ZOals silentblocks,tussenaslager rubbers?
Ik heb namelijk nog steeds dat gezoem/gezing van mijn diff.
Ik denk dat ik volgende week een andere diff koop en dan hoop ik maar dat ik van dat irritante geluid afben...

vegito (0), 15 jaar geleden

hmm.. zingende diff betekend eigenlijk al dat ie stuk is. Bij het vervangen van je diff raad ik zowiezo alle torx bouten die op je diff geschroeft worden vervangen want die kunnen snel stuk gaan en als dat gebeurt dan zit je in een groot probleem. Misschien ook eventueel diff olie verversen voor dat je hem erin bouwt, en ook die grote diff rubber en die 2 kleine vervangen. Controleer of je nieuwe diff geen speling heeft op de uitgaande assen en verder gewoon inbouwen.

beyazkurt_a (0), 15 jaar geleden

Hoi vegito..hoeveel uur werk is dat voor een monteur om het oude te demonteren en een andere dif erop te zetten inclusief de rubbers die je opgenoemd hebt?
tevens hoe merk je dat er speling op de assen zitten?..kun je dit gewoon met de losse hand merken?

vegito (0), 15 jaar geleden

dat verschilt natuurlijk in welke staat je diff is en je bouten. Normaal gesproken kan je diff binnen 1 uur of 1,5 uur loskoppelen en vergeet niet dat je steekassen te ondersteunen ipv te laten hangen. Controlleer je diff op codes overbreng etc.. Die rubbers is ook een beetje moeilijk van afstand te beoordelen want misschien zijn je rubbers wel goed hoor en je diff niet dan zou ik persoonlijk niet vervangen. Enige wat je nodig heb is kennis en goede gereedschap dat is het belangrijkste.

Bart Bever (0), 15 jaar geleden

Kom met een blij hart vertellen dat mijn e46 voorlopig genezen is...

De koppeling is nogmaals vervangen en deze keer schakelt de bak wel zoals het moet. Omdat ook de monteurs niet wilden geloven dat dit het probleem zou geweest zijn hebben ze gevraagd of ze de wagen een dag langer mochten hebben om terug te wisselen met mijn 5000km oude koppeling. Ik mocht even in het werkhuis gaan kijken maar ik mocht er niet kamperen. De oude koppeling vertoonde geen enkele vorm van slijtage, vervorming of wat dan ook.
Overigens wel netjes opgelost, de 2e nieuwe koppeling is dus ook niet aangerekend aan de kassa als de garage ze mocht bijhouden om verder te (laten) onderzoeken.
Wel hebben ze de cilinder op de bak vervangen door een oem, ze houden niet zo van 'namaakstukken'. Deze heb ik wel betaald, zonder werkuren.

Bedankt voor de reacties en ik hoop dat ik nu een tijdje gerust kan zijn.

Greetz!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.