BMW 3-Serie: Geen trekkracht en ook geen turbofluit meer

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47N (150PK)

Hallo,

De motor van mijn 320d levert haast geen trekkracht meer. Ook is het geluid van de motor anders (zwaarder) dan voorheen. Het lijkt wel of hij gesmoord wordt en of hij zijn druk niet kwijt kan. Ook het fluiten van de turbo, wat altijd duidelijk hoorbaar was, is verdwenen. Dit kan erop duiden dat de turbo kapot is. Kan een turbo ook door ander oorzaken niet draaien? Ik heb hier niet veel verstand van, maar een turbo wordt toch altijd aangedreven door de uitlaatgassen van de motor? Verder rijdt de auto normaal, geen rookontwikkeling etc.

Vanmorgen wat aan het sleutelen geweest, maar niet veel wijzer geworden. Wat me wel opgevallen is, is dat wanneer ik de slang aan de inlaatkant van de motor, afkomstig van de intercooler, losmaak dat er olie aan de binnenkant van de slang zichtbaar is. Is dit normaal?

Graag zou ik weten of ik op redelijk eenvoudige wijze meer duidelijkheid kan krijgen over de oorzaak van het probleem. Zijn er een aantal controles te doen, die een aantal zaken uitsluiten, of juist bevestigen? De auto heeft 250.000 km gereden en ik weet dat de turbo al 2 keer vervangen is geweest. De laatste keer was bij 180.000 km. Op een ander forum heb ik al zaken gehoord als carterventilatie (modificatie) en motorvacuum controleren. Kunnen deze ervoor zorgen dat de turbo niet meedoet? Ik hoop dat jullie wat bij kunnen dragen aan het oplossen van dit probleem. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet, Jasper Lucassen

Jasper Lucassen

Geplaatst door Jasper Lucassen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Mijn turbo fluit niet, wellicht is dit een voorteken geweest dat de turbo aan z'n einde was...

Jasper Lucassen (0), 16 jaar geleden

Hallo,

De eerste diagnose was een vervuilde turbo. Doordat de schoepen vast zouden zitten werd alleen bij hoge toeren de turbo actief. Na het schoonmaken blijkt de turbo echter nog steeds niet te werken.

De tweede diagnose was een defecte luchtmassameter. Al rijdend is deze doorgemeten en werd de conclusie getrokken dat de LMM defect was. Na het monteren van een nieuwe LMM (volgens de BMW dealer hoeft deze niet geprogrammeerd te worden, wat ik raar vind omdat ik overal lees dat dit wel dient te gebeuren) nog steeds geen verbetering.

Wat er morgen nog gedaan wordt is het eerste deel van de uitlaat (katalysator) verwijderen en dan nogmaals kijken of de auto wel fatsoenlijk rijdt. Wat het geval kan zijn is dat de katalysator verstopt kan zitten. Dan kan dit in ieder geval uitgesloten worden.

Wellicht zijn er mensen die na het lezen van dit verhaal nog andere ideeen hebben? Zo ja, dan hoor ik het graag.

Gr, Jasper Lucassen

29/9/2007:

De auto rijdt weer als vanouds. Het probleem bleek toch in het vacuumcircuit te zitten. Na het verwijderen van het inlaatspruitstuk, omdat men die verdacht, zagen ze dat er daar iets niet goed was. Schuin rechts onder het inlaatspruitstuk zit een hele kluwe vacuumslangetjes. Hier zat het probleem. Ik had al wel gevraagd aan de garage om de vacuumslangen te vervangen. Deze waren al op verschillende plaatsen porreus geworden en niet meer te vertrouwen. Zo zie je maar dat iets relatiefs simpels toch een hoop tijd kan kosten.

JJLucassen (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=boccaccio]Mijn turbo fluit niet, wellicht is dit een voorteken geweest dat de turbo aan z'n einde was...[/quote]
Na het reinigen is de turbo gecontroleerd door er rechtstreeks vacuum op te zetten, en de schoepenverstelling werkt goed en de as draait goed rond, dus een defecte turbo lijkt uitgesloten.

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Meestal als de diesel katalysator verstopt zit of defect is resulteerd dit in flink zwart roken.

maar proberen kan geen kwaad.

Zit de fout niet in de brandstofpomp?? hierdoor kan ook de druk van de turbo verkeerd afgeregeld worden.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.