Toen ik op de autosnelweg aan het rijden was merkte ik plots dat ik niet meer kon accelereren. Het was een druk stukje baan waar we tussen de 90 en de 100 schommelden. Maar met de automaat in D was het niet meer mogelijk te versnellen. In S lukt het nog wel (of handmatig terugschakelen). Het komt er op neer dat ik op snelheid boven de 2500 toeren moet blijven om te voorkomen dat de motor gaan stotteren. Daarnet moest ik hevig remmen voor een fietser en toen was mijn motor zelfs afgeslagen. Het probleem is enkele uren oud nu. Boven de 2800 toeren gaat hij redelijk goed al lijkt het wel dat alles iets moeizamer gaat dan voorheen. Onder de 2800 toeren is de fut helemaal weg, zeker op de autosnelweg. Rond de 2800 is een kantelpunt, van geen kracht naar volle kracht, alsof iemand een knop omdraait. Het rare is dat het niet altijd zo is, als ik heb stilgestaan verlopen de eerste meters soms wel vlot.
Ondertussen is het motorlampje gaan branden.
Er zijn twee zaken die mogelijk belangrijk zijn:
- Ik was 70km daarvoor dringend opzoek naar een binzinestation. ik kon nog maar 15 km rijden met mijn tank en via mijn GPS ben ik bij een afgelegen Texaco. Dus mogelijk heeft het iets met de diesel te maken of de bijna lege tank? Ik heb nog wel 70km probleemloos kunnen rijden na het tanken.
- Auto is nooit gechipt geweest.
- Geen rare geluiden of smoor te zien.
- Stationair draait (warm) hij redelijk goed
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst maar laten uitlezen. Dat kan een hoop gezoek, gegis, tijd en geld besparen.
N.B.: Als je echt benzine hebt getankt, dan verbaast het me dat de boel het nog 70 kilometer uithield voor er problemen kwamen.
Als je diesel hebt getankt (maar het verkeerd opschreef) dan zie ik nog geen verband, gezien de 70 kilometer zonder problemen.
Ik heb op aanraden van een garagist 500ml dieselreiniger in een bijna lege tank gekapt. Ik merkte niet direct een verschil maar een dag later waren de problemen verdwenen en niet alleen dat, ook de explosiviteit is waanzin. De auto rijdt nu veel feller dan ooit tevoren.
Een slak was het nooit, maar nu lijkt die 500nm koppel er wel 600 ;-) Ik moet zelfs voorzichtiger het gaspedaal aanraken bij het parkeren omdat hij veel feller reageert op het gas dan voorheen.
211pk, 500nm lijkt niet veel maar de krachtopbouw op lage toeren nu zelfs feller dan een M3. Natuurlijk blijft dat liedje niet duren en eens de M3 op toeren is vliegt hij mij voorbij. (Ik rij soms Spa Francorchamps met de 330i en M3)
Porbleem gedeeltelijk opgelost: Het lampje brandt nog wel en de motor draait stationair nu iets minder mooi dus er is nog steeds iets mis maar ik kan wel gewoon rondrijden. Wordt vervolgt met foutcodes.
Hopelijk deze tip andere helpen.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X3 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar