auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: getik in blok 316i m43

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: m43

Heb een 316i met een m43 blok.

Sinds ik me olie heb gewisseld maken mijn kleppen heel veel lawaai als die warm is.. en koud net zo als daarvoor.

Ik had er eerst 5w 40 ingedaan maar toen hoorde ik dat mijn kleppen zoveel lawaai maakte toen die warm was dus heb ik er gelijk 5w30 ingedaan.

maar hij maakt nu nog zoveel lawaai.. en voor de olie wissel tikte die ook een beetje maar niet zo erg als nu.


wie kan mij ermee helpen

mvg Andreas

Geplaatst door

woodywood (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

filter ook vernieuwd

Ja filter is ook vervangen samen met de bougies

woodywood 0

13 jaar

Je hoort het niet als ik rij. het is alleen met stationair draaien dat je het hoort

woodywood 0

13 jaar

Doe er maar gewoon een 10w40 in, nu je er een 5w30 in hebt gedaan wordt het zeker niet beter.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

ik had er 5w40 ingedaan en toen begon het. dus denk dat 10w40 het niet beter van wordt..

het is pas begonnen toen ik de olie heb gewisseld. dat vind ik zo raar en als die koud is klinkt die gewoon normaal. maar als ik een stuk heb gereden dan is het pas.

en met 5 w30 is het wel een heel klein beetje beter geworden

woodywood 0

13 jaar

Hmmm 10w40 is juist dikker als het warm is, van 5w30 wordt het normaal gesproken niet beter.

Het is heel normaal om in deze motoren van deze leeftijd een 10w40 te gebruiken. Meestal gaat het verkeert als er ineesn een 5w30 in gaat omdat dit nu eenmaal zo hoort.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Ja ik weet ook niet wat voor olie hiervoor in heeft gezeten. maar met 5w40 begon die ook te tikken. dus waaraan kan het nu liggen dan

woodywood 0

13 jaar

Daarom zei ik ook om er een 10w40 in te doen. Die is warm dikker als een 5w30 of een 5w40, je zou er een keer een motorflush doorheen kunnen doen van Forte ofzo het kan zijn dat de klepstoters vervuilt zijn en daarom lawaai maken.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Oke dan zal ik dat binnekort wel even proberen. moet ik de filter dan ook weer vervangen ? wat voor merk olie moet ik nemen of maakt dat niet uit en moet het vol syntetisch wezen of half

Maar wat voor de w staat heeft toch te maken hoe dun / dik de olie is als die koud is ? of ben ik daar mee in de war.

En is het makkelijk om de klepstoters eruit te halen ? of moet ik daarvoor de nokkenas los halen. dus ket eraf enzo

gr andreas

woodywood 0

13 jaar

kan ik ook niet beter Top End Treatment van forte erin stoppen want dat moet het ook voorkomen / verhelpen

woodywood 0

13 jaar

Vroeger had je olie SAE Standard American Engeneers 30,40,50 enz enz. Je exacte temperaturen weet ik niet meer maar die olie voldeed aan een vloeibaarheid bij 20 en 80 graden. Daarnaat had je winterolie 20W 30W die voldeed aan bepaalde eisen bij 0 en 80 graden. Bij hogere temperaturen was die olie natuurlijk veel dunner dan de gewone 20 of 30. Toen kwam 20W20 bij de lage temperatuur winter en bij de3 hoge temperatuur zomer kwaliteit. Later kwam 10W30 en 20W40 nog beter, maar nog niet goed genoeg 10W40 20W50 5W50 enz. Omdat de eisen aan die aan de olie gesteld worden met veel meer dan de dunvloeibaarheid is men steeds andere normen gaan hanteren. Tegenwoordig heb je klasse A1 A2 A3 of na mijn tijd (15 jaar geleden moeten) ze alweer een nieuwe bedacht hebben.

SAE: Society of Automotive Engineers.

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Zie je wel. Het is allemaal zo lang geleden. in 59 cursus gehad bij Shell in den Haag. Ik weet nog dat de kwalitijtstesten door SAE uitgevoerd werden op de Chevrolet 6 cilinder toen de meest geproduceerde motor ter wereld. Het was de tijd van ICA Ignation Control Additive, 2T olie voor een asloze verbranding bij tweetactmotoren, En Spirax een EP Extreem Pressure hypoiet olie. Best veel opgestoken daar, Had er gemak van bij mijn patroonsexamen.

Maar wat voor merk olie kan ik het best gebruiken dan

woodywood 0

13 jaar

Naar mijn mening heeft elke moderne oliesoort een reinigende werking. Die werking is bij nieuwe olie het hevigst. Als er "(oude)"olie in de motor gezeten heeft heeft die het euvel wat er al was waarschijnlijk gemaskeerd. Door steeds te verversen zal het inwendige van de motor steeds schoner worden waardoor het defect steeds duidelijk hoorbaar wordt. 5W/40 is bij hogere temperaratuur dikker dan 5W/30 en zal dus minder geluid veroorzaken. ook is 5W/40 lastiger te fabriceren en waarschijnlijk iets duurder. tegenwoordig heeft men het over volsynthetisch of half synthetisch. Vroeger bestond er z.g. minerale olie. Synthetisch en minereraal zijn niet of heel slecht te mengen. Halfsynthetisch is mengbaar met beide andere soorten. Kan dus het minste kwaad. Voor zover ik weet is dat tegenwoordig A3 olie.. Ik denk dat je nokkenassen beschadigd zijn. en dat je die hoort. ( Er zijn ook lapmiddelen om het geluid te verminderen, echter ik heb altijd nokkenassen en de delen die er contact mee maakten vervangen.

Nokkenassen slijten niet tijdens een olie wissel, het komt heel vaak voor bij dit type motor dat je de klepstoters gaat horen als je een ander soort olie gaat gebruiken, mijn ervaring is dat een 10w40 half synteet beter werkt bij deze motoren, het probleem is vaak dat men er een tussen haakjes betere of modernere olie in doet omdat die nu eenmaal beter is en er wordt niet gekeken naar wat beter is voor de motor.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Martin. je bent het toch met me eens dat je de klepstoters niet hoort als er geen slijtage is geweest? Als een andere oliesoort bij warme motor het tempo van vullen van de hydrolische klepstoters niet kan bijhouden zal de oliedruk stationair wel heel laag geworden zijn. Heb je dan geen startproblemen of op 3 cilinders lopen na de koude start? omdat de stoters van de kleppen die opn stonden leeggedrukt zijn? Daarom geef ik toch de nokkenas de schuld die door verkeerde motorolie reeds beschadigd was.
graag jouw mening opnieuw/

Als de nokkenas versleten is ga je dat niet merken na enkel een olie wissel, dan heb je al eerder problemen gehad. We kunnen alle beide niet in de motor kijken en daardoor blijft een oorzaak alleen maar gissen, ik heb alleen de ervaring dat bij het vervangen van de olie naar een ander type olie vaak dit soort problemen geeft, het gebeurt ook vaak dat deze motoren ineens olie gaan lekken.
Heel veel 6 cilinders en dan met name de M50 hebben hetzelfde probleem van tikkende klepstoters en die toen het ook alleen maar als de motor warm is. En de M50 staat er helemaal niet om bekend dat de nokkenassen slijten, de m43 overigens ook niet al komt het daar wel wat vaker voor.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

gewoon 10w40 erin,als deze motor tikt na oliewissel is er al wat aan de hand geweest,door de oudere olie is alles wat aangekoekt geweest en is alles wat verdoezelt nu gooi je er nieuwe olie op ,gaat beter reinigen en het al aanwezig zijnde probleem komt nu naar boven,wel vaker gehad met oudere amerikanen die perfect liepen (vaste stoters) na oliewissel begonnen ze te lageren,en leg dat maar eens uit aan de eigenaar,het is niet mogelijk dat na nieuwe olie en 20 km verder je lagers of nokkenas eruit loopt door verkeerde viscositeit,dan is er al wat aan de hand geweest.

@cor. Hjj loopt voor de rest prima. Ik heb maandag 300km achter elkaar gereden en toen was de motor gewoon weer stil.

Nou kijken of die op kleine stukjes ook stil blijft. Maar ga er voor de zekerheid toch 10w 40 in doen. Maar wat voor merk olie moet ik nou hebben dan

woodywood 0

13 jaar

Ik had sowieso nooit overgestapt naar een ander type olie bij een auto van deze leeftijd. Altijd de zelfde olie blijven houden! Olie is namelijk niet altijd de oplossing.

e36-jv 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.