BMW 3-Serie: Handmatig klepstellen. motor schokt..

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i m10

Hallo,

De motor van mijn 318i (e30) loopt niet helemaal lekker.. (schokt een beetje en kleppen tikken)..
Nou dacht ik ergens te hebben gelezen dat de kleppen van deze motor (m10) om de 15.000km gesteld moeten worden..

Wie kan mij vertellen wat de klep-spelingen zijn voor de in en uitlaat en of ze gesteld moeten worden met warme of koude motor..

alvast bedankt,

Mulsim

Geplaatst door Mulsim (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

ik heb toch m'n twijfels of je ze kunt stellen en niet hydraulisch zijn de oudere motoren moesten 0.20 in en 0.20 uit koud stellen

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Simon ik vond nog een waarde van 0,25 warm voor in- en uitlaat . Mijn ervaring haal het ex. schijfje niet te strak aan en voorzichtig met het moertje M6 . 0,5 . Succes.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

ik heb gekeken bij auto data en vivid workshop en allebei geven ze 0.20 koud aan zowel in als uitlaat

jf65 (0), 13 jaar geleden

Bij een M10 moet je inderdaad kleppen handmatig stellen.
Dit doe je door de excentrische schijfjes in de tuimelaars te verdraaien nadat je het borgmoertje hebt gelost en je voelermaatje tussen de klepsteel en het schijfje hebt geduwd.
De truc is dat het voelermaatje er soepel maar wel met enige voelbare lichte weerstand tussendoor moet kunnen. Voelermaatje smeren met olie.

Ik ga er vanuit dat bekend is wanneer en in welke volgorde de kleppen gesteld moeten worden.

Maar let op! als de kleptuimelaars te veel speling hebben op de hulpassen dan kan je afstellen wat je wil maar echt stil en goed wordt ie dan nooit meer.
Je kan de slijtage controleren en voelen door de tuimelaar tegen de veerdruk in te verschuiven op de hulpas en te proberen te verdraaien, lukt dat niet dan zit er geen speling op en is er geen overmatige slijtage. Als je de tuimelaar hebt verschoven kijk dan ook goed naar de plek op de hulpas waar deze z'n werk moet doen, als je daar overmatige slijtsporen zien er voelt (nagel gebruiken) dan is dat ook een teken van overmatige slijtage.

Mulsim (0), 13 jaar geleden

Mensen heel erg bedankt voor de reacties allemaal..,

naar mijn idee is het stellen helemaal geslaagd en is de motor ook weer heerlijk stil en soepel in het rijden..

wel vraag ik mij nog af of het juist is dat de motor heel erg onregelmatig begint te hokken en bijna uitvalt wanneer ik de olievuldop verwijder..

vr. gr.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt.....

lukasbuis (0), 13 jaar geleden

blokjes werken op vacuum, trekt maar is een slang van je spruitstuk, dan doet ie hetzelfde is alleen maar goed. Maar hij moet niet afslaan als je de dop eraf haalt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.