BMW 3-Serie: Hardere dieselklop en roetophoping BMW 320D

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47N

Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn BMW 320D uit 2002 (facelift, common rail):

Hardere dieselklop en trillen (stationair en bij optrekken)

Meer roetophoping (als je om de paar dagen volgas geeft komt er enorm veel rommel uit de uitlaat; ook EGR en inlaatspruitstuk vervuilen relatief snel)

Af en toe snerpend geluid rond 2500rpm (alle pakingen luchtslangen en inlaatspruitstuk nieuw, geen scheuren, geen olieverbruik, turboas speling OK)

Cilinder 1 lijkt hogere brandstofretour te hebben ->

Stationair 1=7.0 2=5.0 3=5.5 4=6.0
2500rpm 1=8.7 2=6.5 3=7.2 4=7.4


Geen foutcodes!
Beurten krijgt hij op tijd. Tussendoor vervang ik nog een keer olie en filter.

Kunnen al deze klachten te wijten zijn aan een defecte verstuiver (cilinder 1 waarschijnlijk)?


Relevante onderhoudsdetails ->

Datum KM Stand Beschrijving
2008-Mar-14 182,500 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep
Vervangen gloeibougies, brandstof-, lucht-, filter
2008-Sep-11 197,700 Vervangen filter carterventilatie
2008-Oct-09 199,900 Vervangen alle verstuivers
2008-Dec-24 207,100 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep
Vervangen intereur-, oliefilter, motorolie, pakkingen inlaatspruitstuk en egr
2009-Mar-04 211,300 Vervangen alle vacuumslangen, luchtfilter, pakkingen intercoolerslang
2009-Mar-16 212,450 Vervangen vacuumschakelaar turbo
2009-Oct-26 234,800 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep
Vervangen gloeibougies, pakkingen inlaatspruitstuk, kabelboom verstuivers, motorsteunen
2009-Dec-22 239,100 Vervangen laaddruksensor, carterventilatie, luchtmassameter, pakkingen luchtinlaatslang
2010-Mar-07 245,500 Dichtmaken swirl flaps
Vervangen luchtfilter, egr klep, vacuumschakelaar egr klep, vacuumsslang naar vacuumreservoir turbo
Schoonmaken inlaatspruitstuk
2010-May-14 251,800 Vervangen multiriemen, spanrollen, looprol, pakkingen inlaatspruitstuk en egr
Schoonmaken egr klep
Forte advanced diesel fuel conditioner (2 tanks)"

pieter_galant

Geplaatst door pieter_galant (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt alsof de motor te veel diesel krijgt (of te weinig lucht).
Intercooler al geinspecteerd? Die kan ook lek zijn.
Anders rijdend uitlezen en gevraagde en werkelijke turbodruk vergelijken.

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

Ik heb de intercooler losgehaald en goed bekeken. Het enige wat opvalt is dat een lasnaad tussen 2 kunstof delen een de buitenkant niet dicht is. Dit is tussen de zijkant bij de aansluiting die naar de egr gaat. Of dit normaal is weet ik niet. Van binnen lijkt het in orde.

Is er een makkelijke manier om de intercooler op lekken te testen?

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

Even een aanvulling:

- Geen merkbaar vermogensverlies
- Als de rommel uit de uitlaat is, geen zwarte rook meer bij volgas

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij gemonteerde intercooler iemand flink gas laten geven. Is deze lek dan voel je hem aan de buitenkant blazen.

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

Roetophoping is opgelost -> Verstuiver 1 vervangen. Laten testen; opbrengst was te laag.
Ik vind hem stationair nog steeds te rauw lopen -> Ik denk dat verstuiver 4 ook vervangen moet worden, aangeien die nu een vrij dominantie retour heeft. Ik moet in iedergeval het ijkgetal van de nieuwe verstuiver nog laten programmeren.

Ook nieuw inlaatspruitstuk gemonteerd. Bij de oude had ik de vlinderkleppen weggehaald. Nu die er weer in zitten, is denk ik ook de roetophoping ook minder omdat er nu betere verbranding bij lage belasting is.

Het piepen is nu minder! Vreemd, want het ligt zeker niet aan het inlaatspruitstuk.

Ik verdenk flex deel uitlaat; of anders pakking uitlaatspruitstuk of turbo.
Iemand een iedee hoe ik onderscheid kan maken zonder de boel uit elkaar te halen?

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

Oorzaak eindelijk gevonden -> Scheurtje in uitlaatspruitstuk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.