beste medemens,
even een nieuwschierigheid vraagje, ik heb een bmw320I uit 1996 met een siemens MS41.0 DME
maar in de VS zijn dit MS41.1 DME.
ik heb in de schema's gekeken, er zit wel verschil in de uitbedrading van deDME namelijk, de ms41.0 heeft geen 'check engine' lamp en de ms41.1 WEL!!!!
de vraag is dus, zit er wel verschil in deze units? zowja, software matig of zijn sommige dingen gewoon niet uitbedraad?
want als ik de pin 20(DME) zou uitbedraden naar pin 16(X16 tellerklok)
zou het dan gewoon werken....?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rick,
Ik denk niet dat het 'even een kabeltje' trekken is en hup het werkt, of vraag je dat uit nieuwsgierigheid ? Bij de VS modellen is zowiso vaak het e.e.a anders..
Gr Stefan
MS41.0 is voor Europa en heeft 2 lambda sondes VOOR de kat.
MS41.1 is voor de USA en heeft 1 Of 2 lambda sondes VOOR de kat en 1 Of 2 lambda sondes NA de kat.
Die sonde(s) na de kat heb je niet en de MS41.1 ziet die als fout.
In Europa hoefde de check engine lamp nog niet. In Amerika vanwege de OBD2 eisen wel.
Zelfde OBD2 is de reden voor de lambdasondes NA de kat.
De E36 320 is in de USA geleverd tot eind 1995 en had daar ook de MS41.0. MS41.1 is nooit gebruikt voor de E36 320.
Dus krijg je een probleem met de mapping, die moet je dan gaan laten maken.
ik heb de schema zeer goed geinspecteers;) de MS41.1 heeft 2 voor en 2 lamba's naa de catalisator!
ik vroeg het inderdaad uit nieuwschierigheid, en heb inderdaad al ooit eens iets gehoord van dat sinds 1998 of 1999 de 'MIL' of 'check engine' lampje VERPLICHT is.
en aangezien ik ook de amerikaanse schema heb(uiteraard gebruik ik deze vrijwel nooit) en het zag dat daar WEL een 'CE' lampje aangesloten zit wekte mij de interesse om deze voor de fun aan te gaan sluiten ;) maar toen zag ik ook dat de DME een MS41.1 is ipv bij mij een MS41.0 vandaar ik het vroeg.
en inderdaad ook zijn een ENKELE pinnen anders 'bezet' (bijna niets is anders, vrijwel enkel heeft de amerikaanse meer sensoren dan die bij mijn dme als not used beschreven staan)
dus als ik die 'C E' lamp toch zou uitbedraden, zal deze niet werken of de DME opblazen?
ook heb ik ooit gehoord dat amerikaanse het 2e lampje van rechts gebruiken (tussen handrem en airbag lampje in) 'catalytic converter warning' maar deze is ook bij de MS41.1 niet aangesloten, iemand enig idee waar deze wel voor zou kunnen dienen?
http://www.bimmerfest.com/forums/showthr... hier staat een voorbeeld
alvast bedankt voor jullie reacties!!
14 jaar
MS41.1 is op verschillende motoren en modellen gebruikt.
Op een 328 zitten er 4 lambda sondes (2 voor en 2 na de kat), maar sommige motoren in de Z3 hebben er dan maar weer 2 (1 voor en 1 na).
Stel dat je een MS41.1 werkend krijgt (moet je wel laten mappen a x-honderd euro) dan kun je gelijk zien of je Engine Check lampje werkt.
MS41.1 zet die onmiddelijk aan omdat je een paar lambdasondes mist.
Nu kom je door de APK met een katalysator die nog net werkt, met een MS41.1 en werkende lambdasondes heb je een fout (P0420) te pakken in dat geval.
zowiezo ga ik die MS41.1 NIET plaatsen, maar wilde kijken of de 'C E' lamp werkt op de MS41.0. . . mogenlijk is de printplaat het zelfde maar zijn de printbanen niet voorzien van componenten... dus werkt mogenlijk de 'C E' lamp niet op de MS41.0 maar zal waarschijnlijk geen gevaar opleveren voor de DME....?!
14 jaar
O.K. Bedoel je het zo.
Gevaar? Ik denk het niet. Of de componenten op de print zitten? 50/50 kans.
ok, ga ik dat voor de fun (vage fun is t he? :P ) over 3 weken doen dan ben ik terug van vakantie en heb ik tijd, laat het hier nog even weten!!!!
14 jaar
1996 is een tijd geleden en MS41 heb ik ook al een tijdje niet meer gezien, maar heeft deze een sleutel met code (immobilizer)?
Dan gaat een andere ecu niet zomaar werken. Moet wel ingeleerd worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar