BMW 5-Serie: Hoe ziet een ENIGNE NUMBER er uit bij de BMW 525i

Bouwjaar: 1993

Beste lezers,
Als leek ben ik nog steeds bezig een BMW 525 i uit 1993 te kopen in Johannesburg, Zuid-Afrika. Vandaag langs de 'dealer' gegaan. Nu wil ik de ENGINE NUMBER weten om te kijken of deze auto gestolen is; de volgende nummers heb ik kunnen vinden:
* 30857555 (stond op een plakkaat dat onder de motorkap gemonteerd zat aan de zijkant (en binnenkant) van de rechterkant van de auto, op deze plakkaat stond ook het chassisnummer)
* 33597555256s1 (stond op de motor gegrafeerd (ergens diep onderaan de motor).

De vraag aan jullie is; deze twee nummers komen overduidelijk niet met elkaar overeen. Als jullie deze nummers zien, zouden ze dan allebei een ENGINE NUMBER kunnen zijn? Zo ja, dan is het duidelijk dat de engine verwisseld is, dan moet ik uitzoeken of de motor wel een echte BMW-motor is; weet een van jullie dan hoe ik daar achter kan komen?

Veel vragen, ik hoop echt dat jullie bereidt zijn mij te helpen.

Groetjes,
Teun Huijg

thuijg

Geplaatst door thuijg (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

dupl-u-1719-5dd14889e7e5f+Evo (0) PRO, 19 jaar geleden

HEt lijkt mij niet zo moeilijk om te achterhalen of het wel of geen BMW motor is. BMW zet bijna overal zijn logo op, bovendien zijn er via ALTAVISTA of GOOGLE zat plaatjes te vinden van E34 motorruimtes. ( als er Renault emblemen opstaan moet je oppassen)

thuijg (0), 19 jaar geleden

Dankjewel Evo; ik zal inderdaad even gaan googlen.

dupl-u-1719-5dd14889e7e5f+Evo (0) PRO, 19 jaar geleden

houd er rekening mee dat het niet meevalt of de motor " gestolen" is. een auto van 12 jaar oud kan best een ruilmotor gekregen hebben, je moet in dit geval vooral op de kwaliteit van de auto letten en of de carosserie niet gepikt is. Mensen zijn vaak onterecht bang om een oudere BMW te kopen. maar als er geen gekke rook uitkomt en de tellerstand is te achterhalen ( niet zozeer vanwege de techniek maar vanwege de economische waarde!) is een E34 een superauto , zeker in vergelijking met de alternatieven ( hoewel een W124 ook een superauto is.). SUCCES laat het ons ff weten hoe het gegaan is

Paul8549 (0), 19 jaar geleden

misschien even de VIN decoder van BMW gebruiken

thuijg (0), 19 jaar geleden

Hoi Evo,
Tja, kom net terug van de AA (Zuid-Afrikaanse ANWB); heb de hele deal afgebroken, niet omdat de AA de auto niet goedgekeurd heeft (in tegendeel; de AA heeft de auto niet eens kunnen bekijken, omdat de accu wederom op was.....dit gebeurde elke keer als ik naar de auto kwam kijken (ze stopte er dan steeds een andere accu in)). Via het internet had ik iemand ontmoet die toegang heeft tot het TIS (technisch informatie systeem) van BMW en hij wist mbv het chassisnummer de technische historie te achterhalen en hij wist mij te vertellen dat de keerringen op de turbineas olie lekte waardoor de koppelomvormer leegliep (oid..). Elke keer dat ik de auto mee nam voor een testrit gaf ie idd aan dat er een tekort aan olie was. Pas vandaag zag ik dat er idd olie lag op een plaats waar dat volgens mij niet hoor (nl onder de motorkap, onder de motor zelf, zit een metalen (oid) plaat (die er waarschijnlijk voor moet zorgen dat de motor niet beschadigd wordt door steentje oid) en op die plaat lag nogal wat olie......

Agv dit allemaal leek hij mij beter om de boel af te blazen. Op naar de volgende automaat.....

Als jullie mij willen helpen, daar vanuit Nederland, dan hoor ik dat graag.

Groetjes, Teun
t.huijg@rechten.vu.nl

ps volgens de politie was de motor de oorspronkelijke motor en de auto niet gejat....dat was dan wel een pluspunt ;-)

dupl-u-1719-5dd14889e7e5f+Evo (0) PRO, 19 jaar geleden

Een beetje zweten van het carter hoeft geen probleem te zijn , dit komt wel meer voor. De koppelomvormer zit in de automaatbak (vind het trouwens raar dat ze in zuid-afrika automaten rijden, mijn ervaring is dat dat geen afrika-exporthandel is, vanwege het aanslepen willen ze daar allemaal een handbak), en als die lekt ligt het niet op de motorbeschermplaat. Probeer de garage zover te krijgen dat ze in elk geval die lekkage uit die koppelomvormer oplossen, dat carterlekken zou ik wel gokken als de prijs goed is, alleen met een leeglopende koppelomvormer kom je niet ver

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.