BMW 3-Serie: houdt boven de 4000 toeren in.

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i

Hallo!

Mijn BMW 316i uit 1992 verliest boven de 4000 toeren het vermogen, hij houdt in.
Wat kan het probleem zijn? Is het de BDP Sensor? of kan het iets anders zijn?
Toen ik deze auto acht jaar geleden kocht, hield die bij de 175 kmh in. Ik dacht hij is begrensd!
Maar nu haalt hij de 140 kmh amper....
Iemand een idee? Graag bericht en alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Uzi Wandt

uziwandt

Geplaatst door uziwandt (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

is je uitlaat niet dicht aan het geraken

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Of een brandstof te kort. Verstopt benzinefilter misschien.

Hoe oud is het filter? Onlamgs de tank een keer (nagenoeg) leeg gereden?

uziwandt (0), 12 jaar geleden

Hallo!

Nee de uitlaat is nieuw, en het brandstoffilter is niet verstopt.
De tank is nog nooit (bijna) leeg gereden.

mvg Uzi Wandt

TheGenerator (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoeveel kilometer heeft de motor gelopen?
Neem aan dat er een M40 motor in ligt?
Is je nokkenas, tuimelaars en klepstoters nog goed? Bij behoorlijke stijtage kan je motor inhouden bij hoge toerentallen

uziwandt (0), 12 jaar geleden

Heeft nu 220.000 op de teller staan. De problemen die jij noemt zou ik moeten nakijken, maar volgens mij is dat allemaal nog in orde.
Hoe dan ook bedankt voor de bijdrage.

MVG Uzi

Harald4118 (0), 12 jaar geleden

Waarschijnlijk heeft jouw auto de M40 motor (met distributieriem). Bij deze motor slijten de nokken op de nokkenas en vooral de tuimelaars. Hierdoor wordt de lifthoogte van de kleppen kleiner, en dus minder vermogen. Een symptoom is ook dat de motor gaat tikken (wegens te veel speling tussen tuimelaar en klep).

Om dit op te lossen moeten tuimelaars en eventueel nokkenas vervangen worden.

Uiteraard is het vanop afstand niet 100 % zeker te zeggen, maar dit komt vaak voor bij deze motoren.

uziwandt (0), 12 jaar geleden

Hallo Harald,

Bedankt voor de bijdrage. Heb ondertussen ook al contact gehad met de BMW dealer en gevraagd wat het uitlezen gaat kosten. Als uit dat uitlezen nu geen storing naar voren komt, is jouw oplossing waarschijnlijk de meest voor de hand liggende. De motor maakt inderdaad een apart geluid, maar dat maakte die 10 jaar geleden ook al. Ik noem dat de BMW ratel. (Ik heb ook een Moto Guzzi en die heeft ook zo'n eigen 'ratel' geluidje).

Hoe dan ook bedankt, ik hoop dat wat het ook is, niet te duur gaat worden!

Groeten van Uzi

Harald4118 (0), 12 jaar geleden

Trek eens zo ver mogelijk door in 2e bijvoorbeeld, vervolgens naar 3e en meteen terug volgas. Als de motor dan in 3e meteen inhoudt, kan je 98 % zeker zijn dat nokken/tuimelaars het probleem zijn. Wel veilig houden natuurlijk.

Als je dit bij een dealer laat maken, zal je dat +/- 800 Eur kosten. Als je zelf kan sleutelen kan het heel wat goedkoper, maar let wel op. Als je nog nooit een distributieriem vervangen hebt, moet je hier niet aan beginnen.

Het probleem kan er inderdaad al heel lang inzitten en zeker als je de grenzen van de motor niet verkend, kan het heel lang duren vooraleer je het merkt.

Het kan geen kwaad ermee door te rijden, maar het wordt natuurlijk altijd erger. Op de duur wordt het zo erg dat je niet meer met het verkeer meekomt.

uziwandt (0), 12 jaar geleden

Ik en sleutelen, dat lijkt me niet een echt goed idee! De distributieriem is 5 weken geleden trouwens vervangen. Ik zal jouw 'test', het zo ver mogelijk in de 2 doortrekken etc. eens proberen.
Heb jij enig idee, als de nokkenas het probleem blijkt te zijn, of die reperatie in Duitsland (auto Unger) goedkoper is? Daar is de distributieriem namelijk ook vervangen. Scheelt altijd met de BMW dealer.
Heb dit net ook even telefonisch aan mijn man doorgegeven, hij gaat die test volgende week even proberen (zit nu in Italië). Ik houd je op de hoogte!

Harald4118 (0), 12 jaar geleden

Het is jammer dat de distributieriem al vervangen is, want dit moet allemaal weer open daarvoor.
Het is waarschijnlijk mogelijk enkel de tuimelaars te vervangen zonder dat de riem en de nokkenas eruit moet. In de meeste gevallen geeft dit een voldoende resultaat en het is veel minder werk. Enkel als de nokkenas erg ingesleten is moet die mee vervangen worden, maar ik neem aan dat je er ook geen nieuwe auto van wil maken.

uziwandt (0), 12 jaar geleden

Nou, als ik het kon, zou ik er een nieuwe van maken...Hopelijk is het eventueel met alleen de tuimelaars geregeld. De reperatie lijk me dan ook meteen een stuk goedkoper, of niet?
Het hele geintje zal toch moeten wachten tot december (eindejaars uitkering). Tot die tijd wordt de auto ook niet veel gebruikt. Alleen woon- werkverkeer.
Hartelijk bedankt voor al je goede tips!

uziwandt (0), 12 jaar geleden

Update voor de BMW uit 1992, Ja het was de nokkenas en ja het is gemaakt bij de BMW dealer. De auto rijdt beter dan ooit! Heeft een stuiver gekost, maar was het zeer zeker waard.
Met dank aan Harald!! En de beste wensen voor 2012!
Groeten van Uzi

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.