Ik heb dus een BMW e36 3.16i van 1998 (één van de laatste dus).
Ik heb die wagen 2de hands gekocht op 87000km en hij heeft er nu 91000.
Sinds kort heb ik het probleem dat de motor na een kwartier rijden, als hij warm loopt dus, slecht begint te draaien.
(de wagen loopt dus maar op 3 cylinders soms maar niet altijd.)
Dit doet hij dan de rest van de dag.
Ik heb hem dan ook binnengebracht bij BMW garage maar daar zeggen ze mij dat het de DME computer zou zijn die kapot is; kosten hiervoor + montage = 2000¤ !!!!
Nu is mijn vraag is dit op te lossen door een occasie DME in te bouwen ipv van de huidige.
Ik heb al bij verschillende autoafbrekers geweest en daar weten ze mij te vertellen dat dit wel te vinden is.
Bij BMW zeggen ze mij echter dat het probleem enkel kan opgelost
worden met de originele DME die dan in Duitsland moet besteld worden (DME zou gecodeerd en voertuigspecifiek zijn).
Is de DME trouwens zelf te vervangen? of is er nog een mogelijk mankement (bougies zijn vervangen) zoals bobines of bougiekabels of luchtmassameter, enz?
Graag een beetje hulp hierbij ik ben ten einde raad.
Dank bij voorbaat!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder zelf deze auto uit te lezen kan ik niet bepalen of de garage gelijk heeft. Maar het lijkt mij wat prematuur om maar gelijk een DME te vervangen. Er zijn nogal wat mogelijkheden hier.
Storing kan veroorzaakt worden door:
Defecte sensor (Lambda, Luchtmassa, Watertemperatuur, etc.),
Valse lucht (zowel bij inlaat als uitlaat),
Brandstofdruk verkeerd.
Volgens mijn informatie is deze wagen uitgerust met een BMS43 DME. Deze zijn voor zover ik weet inderdaad gecodeerd.
Is er geen vakgarage (niet BMW dealer) bij jou in de buurt die over de juiste uitleesapparatuur beschikt? Dan krijg je een 2e opinie. Of probeer het eens bij een andere BMW dealer.
volgens de garage waar ik vandaag ben geweest (non bmw) is het de eindtrap in de dme.
we hebben zelfs de bobines en bougies + kabels gewisseld met die van een andere 3.16i, helaas zonder resultaat.
De 4de bougiekabel neemt zelfs totaal geen stroom (hoogspanning).
Kan deze dme eventueel hersteld worden (andere transistor of relais of zoiets)?
Volgens de garagist zal het de lmm zeker niet zijn.
Een eventuele mogelijkheid is volgens hem nog de bekabeling van de dme naar de multistekker.
Ik zou nu nog moeten proberen om de dme te testen op pin 51 en via de oscilloscoop te checken of er een golfsignaal is.
19 jaar
Bij de E36 is het nog gewoon mogelijk om een DME van een andere wagen te plaatsen hoor, let er op dat de nummers gelijk zijn.
Het "nieuwe" DME moet nog wel omgecodeerd worden door de dealer om het pas te maken op jouw wagen.
Ook is het mogelijk om jouw oude DME te laten repareren, maar heb het adres van het bedrijf waar wij ze naar toe sturen niet thuis dus als je die wilt hebben moet je ff geduld hebben.
Even zoeken met google levert het volgende op:
https://www.the-ecu-doctor.co.uk/
Neem hier maar eens een kijkje. Repareren is in ieder geval veel goedkoper dan de 2000 euro die de eerste dealer berekent.
STRANGE EVOLUTION: het probleem is al 2 dagen volledig weg.
Het enige dat ik gedaan heb zondag is gaan tanken (toen het lampje op rood stond).
Vorige keer had ik echter voor de eerste keer SUPER 98 getankt en toen is de miserie begonnen, ik had er al aan gedacht en dit ook gevraagd bij BMW garage maar daar wilden ze niks van weten, super 98 kon de oorzaak niet zijn.
Nu heb ik echter terug Euro 95 getankt zoals altijd en het PROBLEEM IS OVER!!!
Mijn vraag is nu of dit kan de oorzaak geweest zijn.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar