Wij zijn nu al 2 jaar in het bezit van een 540i Touring uit 2000 naar volle tevredenheid tot een paar maanden geleden. De accu was iedere keer na 1 avond leeg getrokken. Dit terwijl er bij de koop van de auto juist nog een nieuwe in was gezet (door de ANWB).
Na enig onderzoek op het internet zou dit kunnen komen door een defecte kachelweerstand (Egel). De gekocht bij de dealer en inderdaad geen problemen meer met een lege accu.
Omdat ik toch bezig was heb ik ook maar gelijk het bedienings paneel waar de sensor zit van de interieur verwarming los gekoppeld en voorzichtig opengemaakt en schoongemaakt met perslucht uit een flesje. Hierna nog 2 druppels naaimachine olie op het kleine wieltje wat niet super lekker meer draaide. Na bovenstaand was het probleem opgelost.
Nu is het zo dat als ik ochtends de auto start ik voldoende warme lucht binnen geblazen krijg via de interieur verwarming. Dan komt de motor op temperatuur en dan blaast de interieur verwarming alleen nog maar hele koude lucht naar binnen.
Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken en hoe los je het op?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag even tijd gehad om het internet verder af te struinen opzoek naar een oplossing. Volgende week is de bedoeling dat mijn vrouw en ik op wintersport gaan, maar als de rit 1400 km met een koude verwarming is... dan gaat het er niet gezelliger op worden.
Wat ik tegen kwam op het internet is dat het misschien aan de koelvloeistof zou kunnen liggen. Dat er bij dit model (E39 540i Touring uit 2000) lucht in het koelsysteem komt en door deze lucht bellen het systeem onvoldoende zou kunnen verwarmen.
Het eerste wat ik heb gedaan toen ik dit las was het koelvloeistof peil controleren. Dit lijkt goed te zijn, misschien zelfs wat aan de hoge kant, maar dit had ook kunnen liggen aan het feit dat de auto schuin geparkeerd stond.
Nu moet ik alleen volgens het internet de koelvloeistof warm laten worden en dan de auto schuin parkeren dat de radiator het hoogste punt is van het koelsysteem. Dan zou ik de verwarming vol aan moeten zetten op 32 graden. Hierna zou ik dan via de ontluchtings schroef op de radiator de lucht eruit moeten kunnen laten lopen. Door af en toe extra gas te geven (toeren tussen de 2500 en de 3500) zou ik door de circulatie van de koelvloeistof het systeem lucht vrij moeten maken.
Alleen nu is de vraag van mij aan jullie: Bestaat dit probleem ook echt of is het een internet broodje aap verhaal? en kloppen de handelingen die ik heb beschreven? Als laaste, zou dit mijn probleem kunnen oplossen?
Schuin zetten helpt wel iets maar is niet echt nodig voor het ontluchten van het koelsysteem.
Plastic ontluchtingsboutje er niet helemaal uitdraaien maar net ver genoeg los dat er lucht/vloeistof uitkomt.
als de verwarming koud wordt zijn dan ook je waterslangen van de kachel koud?
Heeft de auto climatcontrol , schakeld deze niet in en zit er een storing in je temperatuurvoeler daarvan?
Auto heeft climat control met gescheiden zones.
Wat er gebeurd is na 15 a 20 min rijden dan wordt de verwarming opeens koud... het systeem gaat ook niet harder blazen. Temperatuur is meestal tussen de 20 en 21 graden ingesteld.
Ik heb de verwarmings slagen niet gecontroleerd. Via http://www.realoem.com kom ik er ook niet helemaal uit welke slangen het zijn als ik onder de motor kap kijk. Als je kan omschrijven welke het zijn kan ik ze controleren of ze warm worden.
Verder geen storingen in de computer zover bekend. Onlangs is deze ook volledig gereset via het "geheime menu".
In ieder geval, ik ga dan vanavond de auto warm laten lopen en het systeem proberen te ontluchten. Er is hier een oude brug die best stijl is waar ik de auto op kan parkeren en dan staat de auto met de neus mooi omhoog, alle kleine beetjes helpen. Mijn bevindingen zal ik hier weer plaatsen.
12 jaar
Je moet de kachel op de hoogste temperatuur zetten en de aanjager in de laagste stand. Auto op contact, dan moet er als het goed is een pompje gaan draaien bij de motor (Zijn regelmatig kapot en daar wordt het ontluchten niet makkelijker op, koelvloeistof bijvullen tot aan het peil en dan de motor starten en warm laten draaien, wel steeds af en toe het ontluchtingsschoefje los en weer vast draaien.
Denk trouwens niet dat er lucht in het systeem zit omdat de motor dan als lang een keer of te warm was geworden of dat hij er steeds opnieuw koelvloeistof uit het systeem druk, als er lucht in het systeem zit gaat de thermostaat niet open.
Als het goed is heb je aan de bestuurderskant een 3 tal ongeveer 2 cm dikke slangen naar binnen lopen (Als je tenminste gescheiden airco hebt anders 2 slangen). als deze koud worden als je temp. in de auto naar beneden gaat heb je kans dat of de kachelkraan kapot is of dat de ventilator in het bediening paneel in de auto verstopt zit. Heb al verscheidene keren meegemaakt dat dit het probleem was. Paneel demonteren en alles goed schoonmaken van binnen. Hier zit ook de temperatuur sensor voor het interieur in.
gr Martin
Even een verslag van gisteravond, vanmiddag/vanavond ga ik nogmaals met de auto rijden.
Gisteravond eerst van Amstelveen naar Utrecht gereden en weer terug om de motor op temperatuur te krijgen. Het idee hierachter was dat ik wilde zeker weten dat alle vloeistof in beweging was gekomen. Inderdaad na 15 a 20 minuten begonnen de roosters boven de navigatie en in de deuren weer koude lucht te blazen... Naar mijn opinie een goede zaak, want als het probleem terug blijft komen, dan kan je er wat aan doen.
Het enige wat nu wel echt opvalt is het volgende: Afgelopen vrijdag vanuit leiden wordt de lucht uit alle gaten van de verwarming koud. Nu is het dat de koude lucht alleen maar uit de roosters komen welke je op je gezicht kan zetten. De voeten roosters blijven warme lucht blazen en als ik de verwarming op het raam zet dan komt er ook echt warme lucht op de ramen te staan.
Wat heb ik gedaan ten opzichte van afgelopen vrijdag? Nou ik heb een keer de radiotor dop open gehad om te zien hoeveel vloeistof ik erin had.
Eenmaal vanuit Utrecht terug naar Amstelveen ben ik gestopt bij het enige weg restaurant dat Nederland kent dat rond deze tijd open is voor een burgertje en een shake.
Terwijl ik deze aan het oppeuzelen was had ik de motor uitgeschakeld en de REST knop van de airco aangedrukt, hier zo'n 5 min gestaan en daarna netjes afval gedeponeerd in een van de bakken. Vanaf dit moment heb ik de verwarming van de auto op 32 graden gezet en de ventilator op het allerlaagste standje.
Hierna naar een brug gereden waardoor de auto op een helling komt te staan. Hier heb ik met de motor uit heel voorzichtig het ontluchtings schroef heel langzaam opengedraaid. Gelijk een hoeveelheid witte stoom en een beetje vloeistof... door iedere keer een klein beetje open te draaien en daarna weer dicht te draaien heb ik een hoop stoom uit de auto gekregen.
Nu is deze brug niet heel ver van mijn huis dus die paar honderd meter nu gereden en maar naar bedje toe...
@Martin, de slangen heb ik gisteravond niet gecontroleerd. Het was donker ik was moe en ik bedacht het me pas toen ik in mijn mandje lag. Vanavond zal ik deze 3 slangen controleren.
Dan het bedieningspaneel van de airco die heb ik schoongemaakt. Wat ik begrepen had is dat als de Egel (kachelweerstand) stuk gaat deze het kleine wieltje laat draaien zonder enige verdere reden. Hierdoor komt er veel vuil extra in het bedieningspaneel. Wat ik gedaan heb is het bedieningspaneel opengemaakt, stofzuiger erbij en alle stof eerst weg gezogen. Hierna heb ik met een perslucht flesje de printplaat en sensor helemaal schoongespoten.
Het wieltje had ik losgemaakt en deze met wattenstaafjes en spiritus helemaal geschoongemaakt. Hierna heb ik bij het terug plaatsen van het wieltje ook nog een paar druppels Putoline erop gedaan zodat het wieltje lekker soepel zou gaan draaien.
12 jaar
Hallo Daniel.
Dit wieltje heeft wel degelijk een functie. het trekt de lucht vanuit het interieur naar binnen en deze wordt over een sensor geleid (blauw plaatje). Sensor meet dan de temperatuur en hierop wordt de verwarming dus geregeld.
- Is deze sensor niet verbogen, vuil of afgebroken ?
Deze vraag voor de zekerheid:
- Staat het wieltje midden op je dashboard niet toevallig op de blauwe kant ? Hij verwarmt namelijk eerst het interieur en gaat daarna dan frisse lucht binenhalen.
Je kunt de airco uit laten lezen en de kleppen testen. Het kan zijn dat de kleppen niet juist of niet meer aangestuurd worden.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar