BMW 3-Serie: jankend geluid achterin

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

ik heb een 323ti maart/1998
sinds 2 maanden hoor ik achterin jankend geluid bij optrekken vanaf 100 km,
als ik boven 140 zit verdwijnt het geluid,zak ik naar 110 a 120 en vervolgens terug naar 140 heb ik de ellende weer te verduren.
was bij bmw garage,zeiden ze,cardan is kapot,a fijn vorige week bij de sloper cardan uit een 323ti met 120000 km gehaald en laten inzetten,in de weekeinde hoor ik weer hetzelfde gejank
weer naar garage,zeggen ze het is cardan. is dat inderdaad cardan of ????
wie heeft soortgelijke ervaringen?

zagreb

Geplaatst door zagreb (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

w123marco (0), 16 jaar geleden

ik heb net een e30 van 1990 gekocht rij ik 140kmh loopt ie te janken 120 of 160 is het weg
en bij 130/150 is het minder ik heb van horen/zeggen dat het diff dan ingesleten is

ik rij door tot het stuk loopt dan laat ik wel weten wat het was mvg marco

michelleyuen (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk je remblok/schijf van achter zijn versleten! anders interpeteer volgens de regels:

Testen van cardanas en achterbrug/differentieel::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Brommend geluid bij constante snelheid.
Speling op de spiebanen van de cardanas.

Trillende cardanas.
Speling op de kruiskoppelingen.

Gillend geluid van het differentieel.
Olieniveau. Verkeerde afstelling. Versleten achterbrug/differentieel.

Klapperend geluid bij het wegrijden en telkens bij ontkoppelen.
Speling op de differentieeltandwielen.

Klapperend geluid bij snelle acceleratie in de 1e versnelling of achteruit.
Pignonas-moer losgeraakt.

Klapperend geluid in bochten.
Achterwiellagers beschadigd.

Remmentest::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Onregelmatig werkende remmen.
Ovale remtrommels of versleten remvoeringen.

Blokkerende remmen.
Ernstige vervuiling (stof). Verkeerde soort voeringen.

Blokkerend achterwiel en scheeftrekken tijdens remmen.
Verkeerde afstelling van de remdrukverdeler. Wagenhoogte verkeerd afgesteld. Remdrukbegrenzer defect.

Scheeftrekken tijdens remmen.
Verkeerde afstelling van voortrein (caster). Remschoenen verkeerd afgesteld. Bandenspanning onjuist. Vette remvoeringen.

Klapperend geluid tijdens het remmen.
Ankerplaat los. Remtrommels niet goed uitgedraaid.

Onvoldoende remwerking.
Verkeerd afgestelde remdrukverdeler. Defecte bekrachtiger. Lekkage van het hydraulische systeem. Vette remvoeringen. Verkeerde soort remblokjes. Remvoeringen nog niet ingereden.

Slepend geluid tijdens remmen.
Remvoeringen versleten.

Lange pedaalslag.
Verkeerd afgestelde remschoenen. Primaire cup hoofdremcilinder defect.

Lange en elastische pedaalslag.
Lucht in de leidingen. Secondaire cup van de hoofdremcilinder defect.

'Hard' rempedaal.
Versleten schijfremblokjes.

Testen van wielophanging/vering

Slechte wegligging.
Schokbrekers in slechte staat. Torsiestaven verkeerd afgesteld. Verkeerde banden.

Auto slingert.
Verkeerd afgestelde voortrein. Banden niet op de juiste spanning.

Trillingen.
Onbalans in banden. Speling op de kruiskoppelingen van de aandrijfassen.

Klapperend geluid tijdens inveren of in bochten.
Silent blocs defect. Speling op wiellagers. Speling op reactiestangen.

Links of rechts doorgezakt.
Verkeerde of slecht afgestelde torsiestaaf. Doorgezakte veer.

Achter doorgezakt.
Versleten of slecht gemonteerde compensatieveer

Marnass (0), 16 jaar geleden

Hallo Michel,

Ik heb ook sinds vier maanden een andere differentieel. Deze maakt ook een gillend geluid maar als ik hem op de krik zet en met m'n hand aan het linker achterwiel draai hoor ik hem. Ik vind hem stroef draaien en hoor ik dat geluid.

Draai ik aan het rechter achterwiel dan loopt'tie heel mooi soepel, geluidloos en rolt mooi uit.

Wat ik me afvraag is dus: Als ik een slechte diff zou hebben dan moet'tie dat geluid toch aan beide kanten produceren? Als ik met mijn raam op een kier rijd langs geparkeerde auto's of de vangrail dan hoor ik hem al vanaf 50 km/h gillen. Het geluid zit en weerkaatst alleen van mijn kant (links).

Ik hoop dat het mijn wiellager is en niet dat ik een slechte diff. heb gekocht.

Alleen er zit geen speling op mijn linker achterwiel maar dat hoeft niet persé toch? Als ik een scherpe bocht naar rechts maak wordt het geluid ook niet minder.

Wat denk jij Michel? Kun je me op weg helpen.

Bij voorbaat dank!

Marnas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.