Controleer of er nabij de werkcilinder een "CDV = Clutch Delay Valve" onder auto zit.
Na veel zoeken en informatie van alle kanten, heb ik in de volgende groep e46 gelokaliseerd waar de genoemde modificatie ontbreekt!
Van de meest e46 bouwjaar tot 2001 (behalve de tweede geupgrade versie 325i en 330i ) met de bouwjaar vanaf 2001 met zgn "facelift" tot 2005, betreft dus de groepen 318i,323i en 328i zijn "niet" voorziend van deze standaard door BMW ingevoerde modificatie, deze verbetering houdt in dat er een versmalling wordt gelegd tussenin de toevoer leiding waar koppelings werkcilinder mee aan verbonden zit.
Door deze versmalling wordt koppelde- en ontkoppelde werking van het koppeling systeem vertraagd! M.a.w. het levensduur van de koppelingsplaat zal hierdoor waarschijnlijk wordt verkort, maar is het gegarandeerd een zachte aanpak zonder "Bonk"en geen abnormale vroegtijdige verscheuring van alle aandrijving rubberen
Argumenten uit twee configuratie tekeningen van de bron uit een orig. BMW onderdelensite:
Situatie 1 van een 323i uit 1999
http://bmwfans.info/original/E46/Lim/323...
Opmerking: CDV is bijgetekend maar niet bestelbaar, dus zit niet standaard in deze auto!
Situatie 2 van een 325i uit 2001
http://bmwfans.info/original/E46/Lim/325...
Opmerking: CDV is bijgetekend en bestelbaar zie het groene kader, dus zit standaard in deze auto!
De reden waarom BMW Researchgroep deze modificatie alleen hebben uitgevoerd in Facelift 320i, 325i en 330i en geen terugroepactie hebben gedaan voor alle voorafgaande modellen is bij mij niet te begrijpen! Maar het blijkt uiteindelijk de keuze tussen levensduur van de koppelingsplaat of het rij- comfort
Misschien denken zij dat de eerste groep e46 die op de markt komen, moeten voornamelijk in bezit zijn van een sportief image, drift en felle reactie van het achterwiel!
Informatie komt met de bron te vinden in de volgende site: http://www.zkhausen.com/cdv.htm#Figure%2...
Het is vreemd maar waar, na het bekeken van deze website zal je eerst begrijpen wat een CDV doet, daarna krijg jij nog een verhaal te horen van alle voordelen door dat je deze CDV tussen de leiding weg verwijdert. Niet doen dus! het is een standaard tunnings broodje aap-verhaal. Het is slecht voor de aandrijvingsas en voor alle sillent rubberen main-sub frame!
Concreet: Stap met de partsnumber bij BMW dealer en koop alsnog deze CDV om tussenin de leiding van de werkcilinder te zetten....lijkt het de enige oplossing te zijn voor ons "Bonk rijders", of nou al te laat is ....dat alle frame rubber al heel erg vermoeiend zijn geworden......moraal van deze schrijven is. Als ik later nog van plan ben om tweedehands 3-serie te kopen, zal ik nooit het alle nieuwste model kopen met kinderziekten!! anders word ik nog een keer de dupe van de strategie van dat BMW's marketingbeleid!
Onderdeelnummer CDV Lock valve: 21 52 6 755 892
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
was verkeerde website gelinkt, het moet zijn de http://www.zeckhausen.com/cdv.htm#Figure...
hoe zit het met de E46 318i serie.. die onderdeel nummer die je opgeeft klopt niet met de 318i type. via realoem kan je het zien.
17 jaar
Elke type e46 hebben zij voor aparte lock valve ontwikkeld. In jouw situatie zal ik eerst onderkant auto kijken of teneerst een Lock valve aanwezig, in geval van niet dan maar eentje nemen die het koppelingsysteem nog meer vertraagd! In mine situatie mag de werkcilinder minder snel gaat werken. Mine auto schakelt wel voor 200% geluidloos maar dan alleen wanneer als ik voorbij 4000rpm vooruit overschakel! en bij elke loslaten van koppeling schiet mijn auto ook als raket naar voren. Maar ik rij echter niet vaak zo sportief! Bij rustig rijden schakel ik op 2000rpm dan voel ik dat ie te hard aanpakt! op "Bonkende wijs".
Okey, gisteren naar de dealer geweest.. wou er één bestellen maar, helaas ze gaan per 10 stuks. Dus als ik ze wou hebben dan moet ik 10x10 betalen ongeveer 110 euro incl btw. Wel een dure CDV ik heb trouwens wel gekeken onder me auto en daar zat er wel een CDV aangezien die onderdeel in mijn kofferbak lag rond te slingeren. In iedergeval is het schadelijk als je die CDV niet eronder hebt?.
17 jaar
Ik heb de zaterdag ook weer is doorgebracht bij BMW, dat gebonk is er gewoon nog en wordt er gek van,dus ben er nu maar bij gebleven.
De conclusie is dat met ingetrapte koppeling en dan richting de 1ste versnelling de cardanas al een slag draait en dat gebonk veroorzaakt.
Nou is de koppeling al op hun aanraden vervangen te samen met koppelingscillinder op de bak,maar mocht dus niet baten wederom zonde geld.
wat mij nu dwars zit is dat ze het nu gewoon niet weten wat er is en dat ik maar zo moet blijven rijden en opeens hebben alle 3 series dit probleem
terwijl mij gewoon opvalt dat als ik de koppeling ingetrapt heb en hem dan in zijn 1 zet alles gewoon stil moet staan en dus niet een as die een tik krijgt want dan betekent het dus dat de boel niet goed vrijkomt.
Maar aangezien alles nieuw is wat veroorzaakt dan dat de koppeling niet helemaal vrijkomt of de koppeling komt wel vrij maar waarom krijgt draait de as?
ik geef het op kom er niet meer uit ook niet met de dealer,hoop dat iemand met DE oplossing komt.
Groet Edwin
17 jaar
Okey... dit is erg interessant want, mijn auto is vandaag op brug geweest en monteur vertelt dat de drukgroep het probleem is. Maar ik heb zo mijn andere gedachten en nu heeft Edwin1970 mijn gedachten bevestigd. Ik denk dat er iets anders aan de hand is en ik weet als ik hem naar de dealer toe breng dat ze ook niet eruit komen. Vele mensen zeggen dat diff rubbers versleten zijn, ik heb mijn differentieel rubber vervangen en dat mocht niet baten alhoewel voor een tijd geen bonk had. Maar nu weet ik dat de koppeling geen bonk veroorzaak maar iets anders.
17 jaar
Ja en dat is wat mij dus ook verteld is (het ligt aan de koppeling) dus ik het hele zooitje laten vervangen en gewoon hetzelfde probleem.
ik ben het ondertussen helemaal zat,krijg nu te horen dat hebben alle 3 series dat is normaal hoor bonken allemaal,alsof de auto al bonkend uit de fabriek komt dan koopt toch niemand die auto meer.
enigste wat ik nu weet is dat op het moment dat de koppeling ingetrapt is en je naar zijn 1 schakeld er toch enige vorm van aandrijving op de as naar het cardan komt en dat dat de bonk veroorzaakt,maar nu de vraag hoe kan er een kleine vorm van aandrijving op deze as komen als je de koppeling hebt ingetrapt, lijkt mij toch duidelijk dat het zaakje je niet goed vrij komt,maar hoe kan dat dan want alles is nieuw.
Dus Vegito voordat je het hele zooitje gaat vervangen,reken er dan maar op dat het daarna niet opgelost is en dat het toch elders zit.
vind het ook wel grappig dat we allebei dezelfde motor hebben met hetzelfde probleem.
Ik breek ondertussen me hersens wat de oorzaak kan zijn,en ga ook van de week naar een andere garage kijken of die wat kunnen vinden.
Groet Ed
17 jaar
waar je trouwens ook veel info vind,maar helaas geen oplossing is de volgende site.
http://forum.e46fanatics.com/
type maar in search ""clunk" en krijg je precies wat wij hebben
17 jaar
Haha, ja Edwin1970 ik zit al een jaar op die forum zonder enige echte oplossing voor dit probleem. Kijk ik geloof niet dat de versnellingsbak of differentieel dit veroorzaakt en echter een rubber probleem is. Wat wel opvallend is dat toen mijn auto op de brug was geen directe bonk geluiden veroorzaakte maar, zodra me auto op de grond stond wel geluiden hoorbaar waren. Ik ga tevens binnenkort mijn rubbers en lagertjes van me schakelstang vervangen aangezien wat spelling heeft en daardoor een losse schakel gedrag heeft. Het vervangen van deze onderdelen resulteert tot een strakkere schakel effect. Maar goed dat wil nog niet zeggen dat ik van de bonk af bent.
17 jaar
Ja ik ge toch me differtieel wisselen heb er kunnen regelen ga toch is kijken of dat helpt tegen het bonken.
ik laat het weten
17 jaar
Ja graag echt.. sommige mensen zeggen wel dat ze het gaan doen en dan hoor je nooit meer een reactie terug. Maar ik zou echt graag willen weten of het wisselen van diff verschil maakt. Zodra het verschil maar dan ga ik ook opzoek naar een andere diff aangezien dat mijn vorige eigennaar met trekhaak heeft gereden. Thank voor je snelle reply trouwens.
17 jaar
Van mij zat ook een trekhaak onder,ik ga het zeker wisselen ik laat het weten
17 jaar
Ik heb jullie postings even gevolgd.
Het verhaal van de CDV valve is mij geheel onbekend,het 'bonken'
daarintegen wel degelijk!(oa vanuit stilstand 1e versn inschakelen)
Het wordt in bijna alle gevallen veroorzaakt door het achterste cardanrubber,welke slap wordt,en vaak al scheurtje's vertoont,heb er vorige week al 2 vervangen,de 6-cylinders hebben er meer last van dan de 4-cylinders.
gr C
Hoi
Dat wat dat rubber betreft,bedoel je het grote rubber wat als je achter de auto staat aan de linkerkant boven gemonteerd zit,want die is bij mij en geloof ook bij de rest van de jongens hier met dit probleem al vervangen en het gebonk is er nog steeds.
17 jaar
Precies ik heb die van mij ook vervangen het is de rubber waaraan je diff met 1 lange bout eraan vast zit. Ja die rubber krijgt veel te verduren maar dat mag zich niet uitten tot bonken. Ik heb verschillende mogelijke oorzaken, spelling op het diff flens waaraan je cardanas vast zit (bij de automaat is hiervoor een reparatie kit) echter is het vreemd voor de handschakel bak is er geen enkel reparatie kit te vinden. Nog een mogelijke oorzaak is spelling op het versnellingsbak flens maar, ik denk dat het niet zo snel mogelijk moet zijn. Hey Edwin1970 heb je al je differentieel vervangen? ik zou echt graag willen weten of dan je bonk over is.
17 jaar
He vegito
Heb hem nog niet gewisseld heb het momenteel een beetje druk,zodra ik hem ga wisselen laat ik het meteen weten hoe of wat.
ben dat gebonk nu ook wel zat vind het echt niet kunnen dat de dealer dit niet kan oplossen.
17 jaar
Normaal is het bij ons altijd het rubber waar cardan aan de achterzijde aan hangt vervangen,om het probleem op te lossen,mits hardyschijf,hanglager goed is...
Bij de handbak wil ook wel eens voorkomen dat de price as op de koppelingsplaat as blijft plakken door corrosie
vorming,krijg je ook een 'bonk' van,maar dan wil ie vooruitkruipen bij inschakelen.
En.........bij de eerste versie's,en vooral de 6-cylinders wil de bodemplaat waar het achtersubframe aan hangt
wel eens scheuren,(voorste ophanging linkerzijde) veroorzaakt ook een gebonk.
Heb ook een enkele keer een aandrijfas (vooral la) gehad die defect was.
Maar in alle gevallen is de oorzaak gevonden door op de brug,met iemand onder de auto,en natuurlijk iemand in de auto, de auto te 'forceren' om het geluid te produceren.
ps: ik werk bij een BMW dealer in het oosten vh land.
gr C
Hoi, duc998s ik had mij auto laten inspecteren door de dealer en zij hadden ook een deel gezien die gelast was aan de linkerkant van het subframe. Waarschijnlijk was die gescheurt maar die weer gelast. Zover ik het nu zien zit dat nu wel goed en aan de andere kant is helemaal goed geen scheuren of iets dergelijks. BMW heeft hierover niks gezegt dat hier het probleem is. Bij de voorste ophanging bedoel je de 2 grote uiteinde vlakbij de reserve wiel ?.
Ik begrijp heb ook druk.. wil ook met schakel pook rubbertje vervangen het komt er maar niet van.
17 jaar
De hele achtertrein,dwz cardan,wielophanging,zit bevestigd aan een subframe,dit subframe is weer bevestigd
aan de carroseriebodem (ong onderzijde kofferbak ) met 4 bevestigingspunten.
Bij de eerste typen 6 cylinders,kon het voorkomen (niet coupe) dat na een aantal km's de linker voorste ophangpunt daarvan aan de bodemkant ging scheuren,kun je zien door met een lampje rond het punt
te kijken/schijnen.Van auto's na bj 2000 heb ik het niet meer gezien/gehoord.
gr C
Ja precies die beplating. maar ik niet dat het weer aan het scheuren is ofzo het ziet nu gewoon goed uit. denk niet dat het vandaar komt..
17 jaar
Maar wat je zegt over dat ie als je hem in zijn 1 zet vooruit wil kruipen dat heb ik dus
bij BMW de koppeling laten vervangen en nog steeds het gebonk.
Daarna door een monteur op de brug gezet en met de koppeling ingetrapt en dan in zijn 1 zetten zie je inderdaad de as op de bak een tik geven
en dat is ook tevens de veroorzaker van het gebonk.
Dus als ik het goed begrijp kan het ook nog zijn dat me koppeling op de as vast zit.....
Dat is wel vreemd dan na de montage van nieuwe koppeling.ga met deze info toch is even terug om te vragen hoe of wat,niet dat ze erg behulpzaam zijn wat mijn probleem betreft maar kan het altijd weer proberen.
17 jaar
Erg belangrijk bij een koppelingset vervangen,is de corrosie op de priceas verwijderen,en de as in te vetten (licht) met een speciaal vet,dit is er speciaal voor!
Ikzelf schuif de koppelingsplaat een aantal keren over de priceas,zodat ik zeker weet dat ie soepel gaat.
Ook vervang ik altijd het teflon scharnier 'piefje' aan de bakkant.
Ik neem aan dat de koppeling wel als set vervangen is....omdat de drukgroep zelfstellend is,en dus ook niet het eeuwige leven heeft,dus altijd als set vervangen.
gr C
Ja inderdaad er is een speciale vet hiervoor omdat die orginele oude vet niet goed zou zijn ESSO dacht ik hebben ze van mircolube ofzo die wel goed is. Wat ik wel hoor als ik me koppeling in trap wanneer ik stil sta en weer eruit trap en weer erin trap een klein bonkje hoor. duc998s zou eens echter gelijk in hebben.
Koppeling vet voor ingaande as unirex S 2 ESSO
Onderdeel nummer 83239416138
Koste ongeveer 5,31 Euro.. denk ik. Dit is een verbeterde vet dan die orginele vanuit fabriek.
17 jaar
duc998s, welke BMW dealer exact werk jij? kan ik mijn auto jou laten inspecteren, want ik ben ook helemaal de weg kwijt over dat Bonk probleem....ik ben van plan hiervoor mijn auto naar jullie bij de dealer laten controleren/ maken. graag jouw contact naam en dealer adres...pls
Michelleyuen,
je hebt een pm.
gr C
Hey duc998s hoevaak hebben jullie auto's binnen gehad met die bonk probleem?
17 jaar
Vegito,
Zelden komt de klant er zelf mee....maar tijdens onderhoudsbeurt/proefrit komt het wel naar boven,meestal
dus het achterste cardan rubber bij de e46,en af en toe een 'plakkende' koppeling.
Tegenwoordig hebben de X5'/e39 tourings met een aantal km's er ook last van,dan zijn de rubber lagers
van het achterste subframe defect (set van 4) dit 'doen' wij geregeld,dan praat je over auto's met gemiddeld dik 150000km erop,en dan 'mag' het wel een keer.....
Hoe vaak?...tja laten we zeggen,met vlagen,zo in een maand doe je er 2,andere maand geen een,en dan doe je er weer 2 in 2 dgn (toevallig vorige week)
gr C
Het is inderdaad als set vervangen plaat drukgroep en lager.
ga ze morgen is bellen of ze de as hebben schoongemaakt en dat plasticje hebben vervangen dat is zeker dat onderdeel waar de schakelvork op klikt?
Want heb toch het vermoeden dat het bij mij uit de koppeling komt
17 jaar
Edwin1970 ja precies die plastics zit achter die vork. je kan ze per 2 vervangen. Voor jou is het nu makkelijker Edwin1970 want jij hebt garantie op montage tevens op advies van BMW om die koppeling te vervangen voor dit probleem. Die van mij moet ook worden vervangen alleen ik zit te twijfelen of ik het in een korte termijn moet doen of tot dat het echt niet meer gaat.
17 jaar
Edwin,
Je hebt het niet van mij!! dadelijk heb ik 'het gedaan' haha 'k weet van niets ;-)
En ja het plasticje waar de vork op klikt,die slijten af,die vervang ik/wij er altijd bij.
gr Carlos
Als ik jou was zou ik even wachten wat er bij mij gebeurt,ik ga vrijdag langs de dealer om te horen hoe of wat,
mocht het zo zijn dat ze het toch uit elkaar gaan halen en die onderdelen gaan vervangen en het probleem is dan weg dan kan je het ook doen,maar als dat het niet is doe je het misschien voor niks.
En als ik het zo bekijk hebben wij exact hetzelfde probleem
17 jaar
Ik ben compleet eens met jou Edwin1970.. Het zijn natuurlijk werkende onderdelen dus als één onderdeel niet optimaal functioneert dat gaat die andere onderdeel ook niet goed werken. Ik wacht rustig af wat BMW gaat doen en wie weet breng ik hem ook even langs bij Leidschendam BMW. Trouwens bij koude start is het bonken aanzienlijk minder dan op warme bedrijfstemperatuur. Dat duid natuurlijk dat de koppeling boosdoenner is en niet goed over de price-as heen schuift.
17 jaar
Hey edwin1970 ben je nog naar de dealer geweest? over verder info.
16 jaar
Ja ja ik ben zeer zeker geweest,maar het was zoals verwacht een tegenvaller.
Wat betreft het "piefje" die zag er volgens hun nog goed uit en diende niet vervangen te worden,dus dat was me eerste tegenvaller,het volgende antwoord was hetzelfde wat ik de laatste keer ook al mee kreeg.
Dat is dat ik er maar aan moet wennen en dat het zo hoort bij Deze modellen, dus je begrijpt dat ik er nu echt helemaal klaar mee ben mensen willen je gewoon niet helpen zeker te oud voor ze.
Ik heb de onderdelen nu zelf besteld incl de schakelvork en het bijbehorende vet voor de as.
Heb een vriend van me gebeld met een garage en die wil het wel voor me vervangen,maar weet nog niet wanneer.
hoop dat het dan opgelost is anders houdt het voor mij ook een beetje op kan alleen het diff nog wisselen,maar zoals ik heb gezien bij mij ga ik er toch vanuit dat het probleem van de bak komt,aangezien daar even een tik vanaf komt opo het moment dat je hem in zijn 1 zet.
hou je op de hoogte
Groet Edwin
16 jaar
Ja, je hebt gelijk.. dealer wil (schandalig) niet helpen of het nou een oud of niet model maakt niks uit. Veel dealers hebben geen zin en tijd om voor jou wat te doen als ze éénmaal het geld hebben dan is het klaar met je klanten service. Ik ben ook verplan om die koppeling zelf te veranderen zodat ik alle tijd heb om alles te inspecteren. Ik ga zowel die lagertje bij de prise-as vervangen als van de vliegwiel. Handig info hierboven is dat vet en die kunstof piefjes. Check PM even is handig voor jou en de rest van je auto.
16 jaar
Mannen, zullen wij de bmw dealer niet gaan aanvallen, omdat duc998s Professional ook daarbij hoort.
Vermeldingswaard is dat ik het koppelingsysteeem echter vanuit de dual mass vliegwiel tot allerlei denkbare details onderdeeltje heb al vervangen.. toch is dit in navolgings daarvan geen doeltreffend resultaat heeft te kunnen boeken.. of ben ik te kieskeurig!?
Mocht na het vervangen van de subframe ruberen nog geen voortuitgang is, dan stop ik. te veel poen poen is hiervoor naar hooizee gegooid.
ik val niet duc998s aan hoor en tevens niet de dealer waar hij werkt,hij si de enigste die met bruikbare tips komt dus mocht ie zich aangevallen voelen mijn excuses.
Gaat mij meer om mijn dealer die me gewoon met een kluitje het riet in stuurt en dat vind ik een zeer kwalijke zaak.
Maar jij hebt dus alles vervangen ook de schakelvork ect.
Groet Edwin
16 jaar
Hey edwin1970.. is er nog progressie.. in het plaatsen van je nieuwe differentieel?.. ik ben nog steeds opzoek naar een nieuwe maar nog geen andere sloperij heeft een goeie differentieel met de juiste overbreng. Ik vroeg me af of jij al success had?
16 jaar
Hey Vegito
Diff is gewisseld maar dat is het probleem ook niet auto staat momenteel bij een garage hier bij mij in de buurt om te kijken of hun een oorzaak kunnen achterhalen.
Er is wel een aandrijfas links achter naar boven gekomen die niet goed meer is maar meer weet ik op het moment nog niet.
16 jaar
Okey.. dat is opzich wel goed nieuws.. en helemaal dat een garage wel naar het probleem wilt kijken. Er wordt echt veel gezegt, maar je wordt alleen maar gekker van en niemand (behalve jij) wil echt kijken waar het probleem zit. Ik hoop echt dat er snel een goede diagnose uitkomt met de juiste oplossing.
16 jaar
Hoi Edwin1970.. is er nog laatste updates..van je garage??.. Ik krijg het gevoel dat deze topic richting de prullenbak gaat.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar